Jag har rotat lite i detta efter att jag upptäckt att kulan på min dubbelhytt, som den är besiktigad och godkänd med, inte får användas.
Om du inte har uppgift om maximal släpvagnsvikt i registreringsbeviset så får du inte använda kulan, även om bilen är besiktigad och godkänd med det tidigare. Detta är en ny regel som infördes 2013 och det man kan göra är att begära ett intyg från VW om fordonets maximala släpvagnsvikt. Man får därefter registreringsbesiktiga foronet igen med detta intyg. Bökigt, men så är det om man vill att det ska bli rätt.
Har du en bil som inte har tagits in i Sverige av VW kan det nog bli svårt att, i varje fall från Svenska VW, få ett intyg.
I regbeviset finns det även olika uppgifter om släpets maximala totalvikt vid olika körkortsbehörigheter. Det är egentligen en uppgift som är irellevant och som baseras på generella uppgifter baserade på gränsen för fordonskombinationen (3500 kg för t.ex. behörighet B). Många misstolkar denna information och tolkar den som en uppgift om vad de får hänga på sin bil. För t.ex.en VW pickup (som har en förhållandevis hög totalvikt) ligger dessa värden väldigt nära den maximala släpvagngsvikten, så det är lätt att missförstå.