1

Hej, nån som har koll på dragkrokar...

Jag har en 1972 cab som jag tänkte montera dragkrok på men hittar inte dragvikten.

Ställde frågan till Transportstyrelsen som hänvisade mig till Volkswagen och dom svarar så här:
Din bil är inte typgodkänd med dragvikt. Det innebär att det ej är möjligt att montera dragkrok på denna bil.

Nån som vet vad detta beror på?

Mvh Morgan Orb

2

kan nog bero på många saker, rätt säker på att dragkrok inte var aktuell på en cabriolet när det begav sig.
och det var ju Karman som byggt om bilen för VW så de borde nog stått för ev intyg.
Finns det dragkrok till dom i Tyskland? Det kunde man ju åberopa i så fall.

Fråga inte så mycket utan,
Är bilen besiktigad. montera en dragkrok och kör.
Risken att åka dit är minimal, och det värsta som kan hända är nog att du får ta bort den, och ombesiktiga bilen.

Annars kan du säg att du byggt en själv och åka in och besiktiga den.
Det finns regler för hemmabyggda krokar.

"ljushuvud"

3

Jag har dragkrok på min -72cab.
Kan kolla vad pappren säger.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

Gör gärna det //Morgan

Mogge skrev:

Jag har dragkrok på min -72cab.
Kan kolla vad pappren säger.

5

NoVW skrev:

Gör gärna det //Morgan

Mogge skrev:

Jag har dragkrok på min -72cab.
Kan kolla vad pappren säger.

Koppling kula Högsta vikt bromsat släp 500kg
DEA 707 så kan du kolla själv.

/Mogge

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Tack för infon //Morgan

Mogge skrev:
NoVW skrev:

Gör gärna det //Morgan

Mogge skrev:

Jag har dragkrok på min -72cab.
Kan kolla vad pappren säger.

Koppling kula Högsta vikt bromsat släp 500kg
DEA 707 så kan du kolla själv.

/Mogge

7

Jo, tanken har slagit mig att bara montera kroken och köra. Lutar nog åt det. //Morgan

Mr 56 skrev:

kan nog bero på många saker, rätt säker på att dragkrok inte var aktuell på en cabriolet när det begav sig.
och det var ju Karman som byggt om bilen för VW så de borde nog stått för ev intyg.
Finns det dragkrok till dom i Tyskland? Det kunde man ju åberopa i så fall.

Fråga inte så mycket utan,
Är bilen besiktigad. montera en dragkrok och kör.
Risken att åka dit är minimal, och det värsta som kan hända är nog att du får ta bort den, och ombesiktiga bilen.

Annars kan du säg att du byggt en själv och åka in och besiktiga den.
Det finns regler för hemmabyggda krokar.

8

Vet inte hur nu men, har för mig man fick sas montera/bruka en krok i 3 månader  innan man måste besiktiga (reg) den.. så håller man den ren har man precis monterat den... bygg en med demonterar kula... hade en Opel där ingen kula vart monterad på många år.. men resten av draget... ICQ/ah

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Jag har rotat lite i detta efter att jag upptäckt att kulan på min dubbelhytt, som den är besiktigad och godkänd med, inte får användas.

Om du inte har uppgift om maximal släpvagnsvikt i registreringsbeviset så får du inte använda kulan, även om bilen är besiktigad och godkänd med det tidigare. Detta är en ny regel som infördes 2013 och det man kan göra är att begära ett intyg från VW om fordonets maximala släpvagnsvikt. Man får därefter registreringsbesiktiga foronet igen med detta intyg. Bökigt, men så är det om man vill att det ska bli rätt.

Har du en bil som inte har tagits in i Sverige av VW kan det nog bli svårt att, i varje fall från Svenska VW, få ett intyg.

I regbeviset finns det även olika uppgifter om släpets maximala totalvikt vid olika körkortsbehörigheter. Det är egentligen en uppgift som är irellevant och som baseras på generella uppgifter baserade på gränsen för fordonskombinationen (3500 kg för t.ex. behörighet B). Många misstolkar denna information och tolkar den som en uppgift om vad de får hänga på sin bil. För t.ex.en VW pickup (som har en förhållandevis hög totalvikt) ligger dessa värden väldigt nära den maximala släpvagngsvikten, så det är lätt att missförstå.