1

Hej hej, ganska ny här så hoppas att detta inlägg hamnade rätt ICQ/ab
Varit sugen på en bubbla ett bra tag nu, och nyligen har jag äntligen skaffat mig en  ICQ/bp  (dock ett rullande/fullt fungerande projekt)

Jag har alltid gått och tänkt om jag hade min egna, hur skulle den se ut? Rat, volksrod är ju nått som lockar, men tycker också original är sjukt fint när dom är i super skick!

Jag har kollat tusen bilder och videos ang detta, men blir lite osäker i hur stor ingreppet egentligen är....


Nu till min fråga!
Någon som sitter på kunskap ang sänka taket på en 68?
Samt hur sänker man den på lättast och behagligaste sätt?
Som skulle vilja hjälpa mig med lite Trix och idéer ?


Tack på förhand !

VW bubbla 68 ( rat, volksrod lr original är frågan ?

2

Kolla in denna tråd, han har gjort ett snyggt jobb.

https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 60&p=5

3

NoVW skrev:

Kolla in denna tråd, han har gjort ett snyggt jobb.

https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 60&p=5

Tack så mycket, de inlägget har jag följt tidigare men inte fram till taksänkningen, så detta uppskattas  ICQ/ay

VW bubbla 68 ( rat, volksrod lr original är frågan ?

4

Annars går det väl att leta upp ett taksänkt 80tals bygge och bygg vidare på. Både tomma karosser och hela bilar säljs ju inte alltför sällan och sällan till några större pengar.
Så kan du ju spara din icke taksänkta till org renoveringen  ICQ/bf

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Taksänkning är lite klurigt på bubbla då den välver åt alla håll. Men allt är görbart med lite tålamod.  En länk till min sänkning finns ovan, men den är gjord utan sektionering och är inte att rekommendera om du vill köra original stuk på resterande kaross då taket flyttas framåt för varje cm man tar bort. Därmed kommer problemet va kvarstå i bakdelen. Många "Volksrods" bygger bort sin bakdel, och i ett sånt fall kan de gå att använda sig av denna metod.

För att bygga bort framåt förskjutningen av taket behövs taket delas "minst" på mitten parralellt  och läggas till som en plåtremsa i det som fattas. Vill man även ha med bredden på taket, behövs även ett snitt längsmed hela taket, och därmed fylla ut det som fattas. Denna manöver  kallas sektionering av taket.

Det svåra är enl. min mening 2 saker. Första är att få till rutbågarna dels mot taket, men också att få fönstret att passa  med mekanismen och i bågen.
De andra är sektioneringen, de är stora ytor att svetsa tak, och iom lätt att plåten slår sig ofrivilligt mycket.

Finns många videos om detta ute på nätet, och de är betydligt pyssligare än de ser ut  ICQ/ad
Hoppas det bringa lite klarhet och lycka till  ICQ/bq

Projekt: Oval V8:an -57

6

Fråga e... skall slutresultatet vara en halvknölig rutlös kaross? Eller motsatsen som är fruktansvärt mycket jobb...köra med bilen eller ha en sönder kapad i bästa fall ihopsvetsad kaross?
Proportionerna är viktiga..
En billig början. Köp en liten modell av bilen. Kapa plocka ihop så som du tror dig vilja ha den.. det är inte lätt att få till ens en dålig lösning. Tyvärr...
Det har kapats sönder många karosser som skulle bli taksänkta... få har blivit färdiga i första byggare s händer..
Det krävs en hel del vana och känsla för att fixa detta liksom lokaler och utrustning...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

När man ger sig på sådana Project
Behöver man bra svetskunskaper  i tun plåt 
Om inte så brukar projectet börja om från början när man har startat för man tycke jobbet ser förjävligt ut efter kunskapen har ökat
om vanligt är det 3gånger så mycket jobb som man trodde från början o samma med pengar
Ps staga med rör i karossen INNAN man kapar bort taket För det brukar bli snett o vint åt alla håll
Som Andreas.R skriver vissa saker är jäkligt att få till
Där jag har varit inblandad i är taket i 4 Delar 
MEN man får inte glömma av man skall ha glasrutor i bilen då jäklar brinner till i plånboken
Att se på fräna bygge på webben o bilder  som går på två timmar är ofta fuskbygge  som man skiter i om det går att stänga dörren utan en glipa på 1cm för det syns inte på film eller blid för det skall gå snabbt
Sen att det är en två cm spackel från någon sponsad firma  i usa
Dom där fräna byggena brukar försvinna snabbt  ( kanske skall fråga sig varför )
När man runt i usa o kollar bilar( typ 30år) så vill man kräkas på hur dåligt det är byggt och hur mycket spackel det är på dom
Var runt 2014 hos ett gäng proffs byggare i us o kollade ( var sugen att flytta dit) Dom sa samma sak räkna minst med ett år i bygg tid för det skall bli bra
Några sa så här också ni skall ha tur att det finns besiktning i Sverige för ni slipper att alla skit bygge som byggs här bara för det skall vara fräna bygge
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Som sagt ovan ingen lätt sak.
Skaffa en split eller oval kaross, de är färdigchoppade original :-)
Här finns lite inspiration, annars
https://volkspod.blogspot.com/2020/04/v … p-top.html

"ljushuvud"

9

Rätta mig om jag har fel, men visst har 58/59- viss välvd framruta med? Där är en ytterligare aspekt att ta med   ICQ/ab

Projekt: Oval V8:an -57

10

Andreas.R skrev:

Rätta mig om jag har fel, men visst har 58/59- viss välvd framruta med? Där är en ytterligare aspekt att ta med   ICQ/ab

Nu är du ute och cyklar.

Plan vindruta t om 1973  (1303).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

11

Phileas Fogg skrev:
Andreas.R skrev:

Rätta mig om jag har fel, men visst har 58/59- viss välvd framruta med? Där är en ytterligare aspekt att ta med   ICQ/ab

Nu är du ute och cyklar.

Plan vindruta t om 1973  (1303).

Tack! Då lärde jag mig nått med  ICQ/ay

Projekt: Oval V8:an -57

12

Andreas.R skrev:
Phileas Fogg skrev:
Andreas.R skrev:

Rätta mig om jag har fel, men visst har 58/59- viss välvd framruta med? Där är en ytterligare aspekt att ta med   ICQ/ab

Nu är du ute och cyklar.

Plan vindruta t om 1973  (1303).

Tack! Då lärde jag mig nått med  ICQ/ay

Lite böjd från 65 fram till 73  ( typ en cm )

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13 Senaste redigerad av Almqviiist (2021-10-16 20:37:40)

Tack så sjukt mkt för all info ni delat och alla aspekter att tänka på  ICQ/ay
Va ute i garaget häromdagen men en polare och vi kan stå och snacka i timmar om allt från himmel till jord, och då bestämde jag mig efter mkt velande hit och dit, så kommer jag nog inte tak sänka, inte bygga volksrod ( även hur fränt jag tycker det är )
Utan jag kommer nog börja med att återställa den i originalskick  ICQ/bf

Tror det kommer vara roligare i längden att ha en som är original.
Lite custom kommer det bli såklart.

VW bubbla 68 ( rat, volksrod lr original är frågan ?

14

Almqviiist skrev:

Tack så sjukt mkt för all info ni delat och alla aspekter att tänka på  ICQ/ay
Va ute i garaget häromdagen men en polare och vi kan stå och snacka i timmar om allt från himmel till jord, och då bestämde jag mig efter mkt velande hit och dit, så kommer jag nog inte tak sänka, inte bygga volksrod ( även hur fränt jag tycker det är )
Utan jag kommer nog börja med att återställa den i originalskick  ICQ/bf

Tror det kommer vara roligare i längden att ha en som är original.
Lite custom kommer det bli såklart.

Bra val , en snyggt renoverad bubbla slår de mesta  ICQ/bf  I framtiden kanske du har två, en av varje  ICQ/ay

Projekt: Oval V8:an -57

15

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

Andreas.R skrev:
Almqviiist skrev:

Tack så sjukt mkt för all info ni delat och alla aspekter att tänka på  ICQ/ay
Va ute i garaget häromdagen men en polare och vi kan stå och snacka i timmar om allt från himmel till jord, och då bestämde jag mig efter mkt velande hit och dit, så kommer jag nog inte tak sänka, inte bygga volksrod ( även hur fränt jag tycker det är )
Utan jag kommer nog börja med att återställa den i originalskick  ICQ/bf

Tror det kommer vara roligare i längden att ha en som är original.
Lite custom kommer det bli såklart.

Bra val , en snyggt renoverad bubbla slår de mesta  ICQ/bf  I framtiden kanske du har två, en av varje  ICQ/ay


Ja men exakt, bästa vore ju att ha två en att testa på och en att bygga på  ICQ/ag

VW bubbla 68 ( rat, volksrod lr original är frågan ?

17

Inget att rekommendera....
Jag hade en 71:a taksänkt för 20 år sedan...

https://i.imgur.com/kxw6uHR.jpg