126

IT-Bubbla skrev:
PPRMicke skrev:
IT-Bubbla skrev:

Men hur väljer man rätt fjäder  ICQ/ah vilka  parametrar ska man ta hänsyn till?

Det är tre stycken parametrar
Nr 1 lyft höjden på ventilen
Nr 2 varvtalet
Nr 3 vad hela kedjan av saker i lyftar rörelsen   ( lyftare stötstång vipparm ventilbricka och ventilen ) ( ibland räknar man också fjärden)
Men med Nya fjädrar o std ventiler så funkar det fint en bra bit upp på en std maskin
En utopi en lyftare som väger 25gram  en  stötstång  i 7075 alu o std ventilfjäder titan ventilbricka och en 40mm ventil och varva 8000
Men det är en dröm  men det finns lyftare som väger 54-55 gram st Men Peter S håller på med något kul som troligtvis väger mindre
Det där med vikt på ventilbrickor  kan det vara värt att väga o kontrollera vad dom väger ( bra saker kostar billiga är tunga )
/// Micke

Så om man har följande konfig, vad väljer man för fjäder?

1. Lyfthöjd 10mm
2. Varvtal 7500 rpm
3. Lyftare 54g
Stötstänger 64g/st
Fjäderbrickor 10g/st
Ventil 35,5mm 73g

PS. Hojta till om ni tycker jag spammar tråden med dumma frågor  ICQ/bn

Vad är det för stötstänger
På 10 mm ett shims på 1 mm under en vw std fjäder är vell en bra lösning
Med den lyftaren ( skulle tro det är en TP ) är std väldigt nära men skulle det lyfta 11 mm ja då är det annat
Men skulle inte tro det drar mer än till 5000 varv med 10mm lyft på ventilen  bara tomvarvar dit upp
Det är synd att det är bara du som ställer frågor
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

127

Lite fredags pill
fick modifera några ventilstyrningar  så det är lättare att få dit dom ( svarvade av dom en halv mm sen  20 mm  mot kanalen( det är intet för flödet
Fixade lite runt ventilsätet så det blir lite jämnare
Plus lite på insuget Bra att ha en stål packning så man ser vad man skall ta
Lite putsande av inre radien  med slip duk  gör gott
Efter som detta inte skall bli någon raket  så räcker detta långt på en gatmotor  skulle tro över 100 hk med frän kam o bra komp o idf bra avgas
Får se när man har flödat dom men redan var det luft för mer än 100 hk innan dom små justeringana
Om det var sverker som sa någon gång flödet är lika med hk om allt stämmer
Men det är jätte lätt att fila på fel ställe o tappa 10-15 cfm och ha låg komp typ 7.5 kg (statisk) då får man intet drag i kanalen ( dålig vaccum signal)
Då kan det kvitta att sätta dit frän pinne som är 108 i lobcenter
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211119_134047.jpg, 275.89 kb, 1600 x 1200
IMG_20211119_134047.jpg 275.89 kb, 126 downloads since 2021-11-19 

IMG_20211119_151638.jpg, 291.77 kb, 900 x 1200
IMG_20211119_151638.jpg 291.77 kb, 121 downloads since 2021-11-19 

IMG_20211119_151737.jpg, 366.7 kb, 1600 x 1200
IMG_20211119_151737.jpg 366.7 kb, 130 downloads since 2021-11-19 

IMG_20211119_160101.jpg, 447 kb, 1600 x 1200
IMG_20211119_160101.jpg 447 kb, 121 downloads since 2021-11-19 

IMG_20211119_160723.jpg, 390.64 kb, 1600 x 1200
IMG_20211119_160723.jpg 390.64 kb, 137 downloads since 2021-11-19 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

128 Senaste redigerad av IT-Bubbla (2021-11-20 10:32:36)

PPRMicke skrev:
IT-Bubbla skrev:
PPRMicke skrev:

Det är tre stycken parametrar
Nr 1 lyft höjden på ventilen
Nr 2 varvtalet
Nr 3 vad hela kedjan av saker i lyftar rörelsen   ( lyftare stötstång vipparm ventilbricka och ventilen ) ( ibland räknar man också fjärden)
Men med Nya fjädrar o std ventiler så funkar det fint en bra bit upp på en std maskin
En utopi en lyftare som väger 25gram  en  stötstång  i 7075 alu o std ventilfjäder titan ventilbricka och en 40mm ventil och varva 8000
Men det är en dröm  men det finns lyftare som väger 54-55 gram st Men Peter S håller på med något kul som troligtvis väger mindre
Det där med vikt på ventilbrickor  kan det vara värt att väga o kontrollera vad dom väger ( bra saker kostar billiga är tunga )
/// Micke

Så om man har följande konfig, vad väljer man för fjäder?

1. Lyfthöjd 10mm
2. Varvtal 7500 rpm
3. Lyftare 54g
Stötstänger 64g/st
Fjäderbrickor 10g/st
Ventil 35,5mm 73g

PS. Hojta till om ni tycker jag spammar tråden med dumma frågor  ICQ/bn

Vad är det för stötstänger
På 10 mm ett shims på 1 mm under en vw std fjäder är vell en bra lösning
Med den lyftaren ( skulle tro det är en TP ) är std väldigt nära men skulle det lyfta 11 mm ja då är det annat
Men skulle inte tro det drar mer än till 5000 varv med 10mm lyft på ventilen  bara tomvarvar dit upp
Det är synd att det är bara du som ställer frågor
/// Micke


Störstängerna är från logmech.
Nu tänkte jag det mest som ett exempel då jag inte äger dessa delar men på logmech sida har dom vikter på prylarna.

Jag skulle  gärna vilja varva en del i min motor men inser ju att det bli svårt att fila till mina orginaltoppar så dom flödar tillräckligt mycket när lyfthöjden ökar.

129

PPRMicke skrev:
IT-Bubbla skrev:
PPRMicke skrev:

Det är tre stycken parametrar
Nr 1 lyft höjden på ventilen
Nr 2 varvtalet
Nr 3 vad hela kedjan av saker i lyftar rörelsen   ( lyftare stötstång vipparm ventilbricka och ventilen ) ( ibland räknar man också fjärden)
Men med Nya fjädrar o std ventiler så funkar det fint en bra bit upp på en std maskin
En utopi en lyftare som väger 25gram  en  stötstång  i 7075 alu o std ventilfjäder titan ventilbricka och en 40mm ventil och varva 8000
Men det är en dröm  men det finns lyftare som väger 54-55 gram st Men Peter S håller på med något kul som troligtvis väger mindre
Det där med vikt på ventilbrickor  kan det vara värt att väga o kontrollera vad dom väger ( bra saker kostar billiga är tunga )
/// Micke

Så om man har följande konfig, vad väljer man för fjäder?

1. Lyfthöjd 10mm
2. Varvtal 7500 rpm
3. Lyftare 54g
Stötstänger 64g/st
Fjäderbrickor 10g/st
Ventil 35,5mm 73g

PS. Hojta till om ni tycker jag spammar tråden med dumma frågor  ICQ/bn

Vad är det för stötstänger
På 10 mm ett shims på 1 mm under en vw std fjäder är vell en bra lösning
Med den lyftaren ( skulle tro det är en TP ) är std väldigt nära men skulle det lyfta 11 mm ja då är det annat
Men skulle inte tro det drar mer än till 5000 varv med 10mm lyft på ventilen  bara tomvarvar dit upp
Det är synd att det är bara du som ställer frågor
/// Micke

Jag läser och lär mig, detta är bästa tråden för närvarande :-)

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

130

Vilken kunskap du förmedlar Micke! Är nog många som läser och förundras (inkl mig sj) även om inte alla skriver. Fortsätt gärna med att arbete, de är inspirerande  ICQ/ay

Projekt: Oval V8:an -57

131

Mogge skrev:
PPRMicke skrev:
IT-Bubbla skrev:

Så om man har följande konfig, vad väljer man för fjäder?

1. Lyfthöjd 10mm
2. Varvtal 7500 rpm
3. Lyftare 54g
Stötstänger 64g/st
Fjäderbrickor 10g/st
Ventil 35,5mm 73g

PS. Hojta till om ni tycker jag spammar tråden med dumma frågor  ICQ/bn

Vad är det för stötstänger
På 10 mm ett shims på 1 mm under en vw std fjäder är vell en bra lösning
Med den lyftaren ( skulle tro det är en TP ) är std väldigt nära men skulle det lyfta 11 mm ja då är det annat
Men skulle inte tro det drar mer än till 5000 varv med 10mm lyft på ventilen  bara tomvarvar dit upp
Det är synd att det är bara du som ställer frågor
/// Micke

Jag läser och lär mig, detta är bästa tråden för närvarande :-)

Tack Mogge
Jag vill att ni inte skall göra samma misstag som  man gjorde för 40 årsen
Tyvärr i Vw svängen förstår man att det kostar en del pengar
Och man har ingen uppfattning att hur man gör ett jobb riktigt ( kan själv o det går åt helvete )(finns sådana som inte har förstått att man gör fel i 30 år )
Eller ser skillnad på skit produkter o kostnad   
Det är en av orsakerna jag handlar på ett ställe i Sverige ( ja dom säljer också sådant men det är kunden som vill ha det billigaste)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

132

Andreas.R skrev:

Vilken kunskap du förmedlar Micke! Är nog många som läser och förundras (inkl mig sj) även om inte alla skriver. Fortsätt gärna med att arbete, de är inspirerande  ICQ/ay

Tack Andreas R
Men många förstår inte hur mycket tid o pengar det läggs ner
På skit från kina
Låt det vara lite dyrare o köp en gång är mitt tips ( spara en månad till köp)
Sen det där med racing saker i en std maskin som har en kort livslängd är en annan sak man inte förstår
Framför allt på fräna starka motorer  som den skiten man själv håller på med  men är glad om dom håller ihop en bromsning eller
en hel sommar  En stor kubikare ja man skall vara glad om den håller 1500-2000 mil  när en std maskin håller i mellan  7000-10000 mil
Skulle tro 90 % av dom som kör i dag är ganska ledsna i topparna efter 40 år eller mer
Sen har vi det med turbo  ja det är fränt men det tar hårt på sakerna allt går mycket varmare
Då kräver det av sin ägare
Jag blir väldigt lessen av läsa typ så här Var kan jag köpa den billigaste oljan
Jag skulle ställa fråga så här  Var kan jag finna olja till en luftkyld motor för rimliga pengar ( det är en satans skillnad på vattenkylt o luftkylt i cylinder temp ) 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

133

Mogge skrev:
PPRMicke skrev:
IT-Bubbla skrev:

Så om man har följande konfig, vad väljer man för fjäder?

1. Lyfthöjd 10mm
2. Varvtal 7500 rpm
3. Lyftare 54g
Stötstänger 64g/st
Fjäderbrickor 10g/st
Ventil 35,5mm 73g

PS. Hojta till om ni tycker jag spammar tråden med dumma frågor  ICQ/bn

Vad är det för stötstänger
På 10 mm ett shims på 1 mm under en vw std fjäder är vell en bra lösning
Med den lyftaren ( skulle tro det är en TP ) är std väldigt nära men skulle det lyfta 11 mm ja då är det annat
Men skulle inte tro det drar mer än till 5000 varv med 10mm lyft på ventilen  bara tomvarvar dit upp
Det är synd att det är bara du som ställer frågor
/// Micke

Jag läser och lär mig, detta är bästa tråden för närvarande :-)

Kan bara hålla med.

134

Väldigt intressant tråd, läser och lär.

135 Senaste redigerad av IT-Bubbla (2021-11-22 08:52:24)

PPRMicke skrev:
IT-Bubbla skrev:
PPRMicke skrev:

Det är tre stycken parametrar
Nr 1 lyft höjden på ventilen
Nr 2 varvtalet
Nr 3 vad hela kedjan av saker i lyftar rörelsen   ( lyftare stötstång vipparm ventilbricka och ventilen ) ( ibland räknar man också fjärden)
Men med Nya fjädrar o std ventiler så funkar det fint en bra bit upp på en std maskin
En utopi en lyftare som väger 25gram  en  stötstång  i 7075 alu o std ventilfjäder titan ventilbricka och en 40mm ventil och varva 8000
Men det är en dröm  men det finns lyftare som väger 54-55 gram st Men Peter S håller på med något kul som troligtvis väger mindre
Det där med vikt på ventilbrickor  kan det vara värt att väga o kontrollera vad dom väger ( bra saker kostar billiga är tunga )
/// Micke

Så om man har följande konfig, vad väljer man för fjäder?

1. Lyfthöjd 10mm
2. Varvtal 7500 rpm
3. Lyftare 54g
Stötstänger 64g/st
Fjäderbrickor 10g/st
Ventil 35,5mm 73g

PS. Hojta till om ni tycker jag spammar tråden med dumma frågor  ICQ/bn

Vad är det för stötstänger
På 10 mm ett shims på 1 mm under en vw std fjäder är vell en bra lösning
Med den lyftaren ( skulle tro det är en TP ) är std väldigt nära men skulle det lyfta 11 mm ja då är det annat
Men skulle inte tro det drar mer än till 5000 varv med 10mm lyft på ventilen  bara tomvarvar dit upp
Det är synd att det är bara du som ställer frågor
/// Micke

Då vill jag absolut kunna lyfta högre (hur högt behövs för att komma upp i varv?)men inser väl då att det blir väldigt svårt att få till mina orginaltoppar att flöda tillräckligt vid höga lyft.
Fan detta är intressant då jag börjar få lite förståelse för hur sakerna hänger ihop.

136 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-11-22 18:01:16)

Tjänare Får tydligen ta det med kamaxlar också
Jag vill ha en kam som drar från 1000 till 7500  får jag frågan
Å fan säger jag för sådana finns inte
Ofta har en kam ett arbetsområde runt 4000-4500 varv
Hur fränare pinne hur mindre arbetsområde  sen flyttar man arbetsområdet uppåt
typ 2500-6500 (men en bil med dubbla pinnar som man kan justera fram å tillbaka ja då går det bättre
Lägger upp ett gäng pinnar som kan vara ok att köpa glass med typ grupp 1 (2229 är nästan std pinne)
Sen kommer grupp 2 som är lite vassare kan vara lite tråkiga på tomgång
Grupp3
Så kommer ett gäng pinnar och nr1 på svenska handlar listan
Inget som jag tycker om i en glass ätare bil inget som jag skulle välja
Den är 274 grader  hur närmare men kommer 300 grader hur tråkigare blir den att köra
Tomgången på en sådan är inte rolig sen brukar dom vara lite lite jobbiga att köra med små motorer
Men skall man gå upp i CC på maskin ja då är det annorlunda
Vi snackar 1600 inte stora cc på maskin 
Sen kan man vela till det lite till för det skall strula lite till som att sätta dit 1.25 vippor då snackar vi att det blir taskig tomgång  typ W110 med1,25  ( så vida man inte skall köra på strippen )
Många sätter in en frän pinne o inte förstår varför bilen är tråkig under 2500-3000 varv  då är det fel pinne
Har man en frän pinne så får man lida på låga varv o den sopar isig soppa innan kamens varvtal funkar
Kan ta ett exp På min räser har jag tomgång runt 2000 varv  ja  ni läste rätt 2000varv
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211122_160919.jpg, 489.82 kb, 1600 x 1200
IMG_20211122_160919.jpg 489.82 kb, 128 downloads since 2021-11-22 

IMG_20211122_161028.jpg, 529.28 kb, 1600 x 1200
IMG_20211122_161028.jpg 529.28 kb, 129 downloads since 2021-11-22 

IMG_20211122_161642.jpg, 490.44 kb, 1600 x 1200
IMG_20211122_161642.jpg 490.44 kb, 135 downloads since 2021-11-22 

IMG_20211122_161728.jpg, 478.37 kb, 1600 x 1200
IMG_20211122_161728.jpg 478.37 kb, 118 downloads since 2021-11-22 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

137

Lite till
För jämförelse en std pinne med 1,1 vippa 8,33 mm en W100 8,91 mm
std pinne med 1,25 vippa 9.10 mm
En W110 med 1,1 vippa 10,92 mm  std kam med 1,4 vippa 10,62 mm 
Std pinne med utväxlade vippor är mycket bättre körbarhet än någon W kam
Men det man glömmer är durationen andrar sig med vippor  även  med en trim pinne 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

138

Så har det varit mer terapi arbete  ICQ/bs
Fick dit ventilstyrningana  för några dagar sen fick toppen kallna (70gc) ner så man kunde jobba med den
Så var det bara mäta igen o konstatera att det behöver honas lite så man får rätt mått
Den här ytan vill jag ha så det blir smörjning för ventilen
Då var det dax att ta topp nr2  o göra samma sak 
Sen var det miran som man får jobba en stund
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211124_180123.jpg, 427.99 kb, 1600 x 1200
IMG_20211124_180123.jpg 427.99 kb, 131 downloads since 2021-11-24 

IMG_20211124_181006.jpg, 230.31 kb, 900 x 1200
IMG_20211124_181006.jpg 230.31 kb, 115 downloads since 2021-11-24 

IMG_20211124_181431.jpg, 511.53 kb, 1600 x 1200
IMG_20211124_181431.jpg 511.53 kb, 117 downloads since 2021-11-24 

IMG_20211124_181940.jpg, 389.66 kb, 1600 x 1200
IMG_20211124_181940.jpg 389.66 kb, 120 downloads since 2021-11-24 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

139

Nu var lock nr2 färdig med nya styrningar
Sen var man där med henings borsten körde upp domsista hundringarna till rätt mått
Så var det dax för fräsningen av ventil sätena
Ville visa hur snett det blir när man byter styrningar i ventilsätet
Det som är röd markerat är det som skall fräsas för det skall bli jämn kontakt yta för ventilen
Nästa omöjligt att skava in med indianpinnen Garanterar det inte blir bra
Var även i farten o tog bort kanten i toppen vid tändstiftet
Slut resultatet blev även tre vinkel på avgas sätet
Lite städning o bort slipning av  hårda kanter i förbränningsrumet
Efter som det är en std 1600 maskin  lägger jag inte mer tid på dessa toppar  dom är 100% bättre än när jag köpte dom
Nästa blir flödning av dom
Inga frågor Är det för hög nivå 
Nä så här skall dom vara om det skall funka bra under en längre tid i bilen
Jag kan inte förstå när man kan lägga 1000 tals kr på plåt o inte försöker ha ok prylar i maskin
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211128_131150.jpg, 699.86 kb, 1600 x 1200
IMG_20211128_131150.jpg 699.86 kb, 137 downloads since 2021-11-28 

IMG_20211128_132705.jpg, 523.98 kb, 1600 x 1200
IMG_20211128_132705.jpg 523.98 kb, 119 downloads since 2021-11-28 

IMG_20211128_133856.jpg, 331.58 kb, 900 x 1200
IMG_20211128_133856.jpg 331.58 kb, 127 downloads since 2021-11-28 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

140 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-11-28 20:10:34)

Nu blir det massa siffror
Slut flödade locken 
Med dessa modifieringarna så har man ökat flödet en del
Dom siffrorna som en 3a i slutet är sista körningen i bänken
sista diagrammet är hur dom blev är mycket nöjd med  flödet 
Ökningen på 2mm 10 cfm 4mm 14 cfm 6 mm 12,7 cfm  8 mm 19.5 cfm 9 mm 20,15 cfm tillslut 10 mm 22,9 cfm
Vad tror du mettis om dessa o en kam med ventil lyft på 10mm
Ps är det någon som har 1.25 vippor av modell som en vw vippa ( inga CB)
Nu måste det finnas frågor
Kommer ta det lugnt ett tag med terapi maskinen
Jag hoppas några vågar bygga en 1600 utmanings maskin  för en sådan här kommer man köra fort med på strippen 
Bara på med ett par IDF o bra avgas o en frän pinne så ligger man nära 100 hk sträcket
Frän pinne är inte w100 eller w110
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211128_150230.jpg, 513.81 kb, 1600 x 1200
IMG_20211128_150230.jpg 513.81 kb, 125 downloads since 2021-11-28 

IMG_20211128_150405.jpg, 721.22 kb, 1600 x 1200
IMG_20211128_150405.jpg 721.22 kb, 127 downloads since 2021-11-28 

IMG_20211128_150441.jpg, 771.08 kb, 1600 x 1200
IMG_20211128_150441.jpg 771.08 kb, 122 downloads since 2021-11-28 

IMG_20211128_150820.jpg, 797.04 kb, 1600 x 1200
IMG_20211128_150820.jpg 797.04 kb, 120 downloads since 2021-11-28 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

141 Senaste redigerad av IT-Bubbla (2021-11-28 20:38:35)

Kan nog bara konstatera att jag måste fila mer  ICQ/bk

142 Senaste redigerad av IT-Bubbla (2021-11-29 10:52:27)

Så om jag fattar rätt från din tabell:

.0 original topp
.1 Slipat bort kant på ventil
.2 mek. med vinklar på ventilsätet
.3 3-vinkel, puts inre radie, matchportning mot stålpackning, puts av förbränningsrum

143

Nyfiken på vilket MIRA stål som användes vid bearbetning av sätena?
Vid kontroll av anliggningen brukar jag använda penna avsedd för White Bord tavlor, inte liga "segt" som vanlig tusch.

144

IT-Bubbla skrev:

Så om jag fattar rätt från din tabell:

.0 original topp
.1 Slipat bort kant på ventil
.2 mek. med vinklar på ventilsätet
.3 3-vinkel, puts inre radie, matchportning mot stålpackning, puts av förbränningsrum

Ja helt rätt
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

145

Kjell T skrev:

Nyfiken på vilket MIRA stål som användes vid bearbetning av sätena?
Vid kontroll av anliggningen brukar jag använda penna avsedd för White Bord tavlor, inte liga "segt" som vanlig tusch.

71 / 45 ( 1,25mm) 33  custom
Det är tusch för att skriva på plast film jätte lätt att få bort med fingern
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

146

Lite info till
Dom här vill man inte vara på att slipa bort om man inte vill det skall spricka
Sen är det en låg hastighets son  i botten som nästa luften står still
Man får inte glömma att luften alltid går den lättaste vägen
Lägger upp en blid  hur hastigheten kan vara i en kanal
Blå färg går den sakta  röd Färg är det går snabbast  så kan det vara lättare att förstå hur det är i en kanal
En till blid
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211129_105114.jpg, 220.63 kb, 900 x 1200
IMG_20211129_105114.jpg 220.63 kb, 131 downloads since 2021-11-29 

IMG_20211129_105321.jpg, 208.27 kb, 900 x 1200
IMG_20211129_105321.jpg 208.27 kb, 127 downloads since 2021-11-29 

IMG_20211129_160041.jpg, 265.75 kb, 900 x 1200
IMG_20211129_160041.jpg 265.75 kb, 123 downloads since 2021-11-29 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

147

Vill bara notera att jag läser med spänning vad du skriver.  ICQ/ay

Bubbla -62
Buss -60

148

Även jag läser och suger åt mig så mycket jag kan/ Mats

149

Dito.. iofs lite trög men jag försöker fatta!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

150

michaelth skrev:

Dito.. iofs lite trög men jag försöker fatta!!

Där det är röd färg på bilderna är det mycket höghastighet o där kritiska punkterna på en topp
Dom som är blåa är är det ingen ide att vara o skava med filen ( man vill få upp hastigheten = flödet )
Det är så kul att höra någon att fila för att man får dålig hastighet på luften  Ja om man filar på felställe så blir det så
I bland räcker det med någon mm så får man ner hastigheten på den kritiska punkten å resten av kanalen får man upp hastigheten o det blir bättre flöde
Om man kollar på en flygplans vinge så finns det en höghastighets som o en låg ( luften går ofta inte lura men man kan försöka styra den så den
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211129_105729.jpg, 795.9 kb, 1600 x 1200
IMG_20211129_105729.jpg 795.9 kb, 122 downloads since 2021-12-01 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke