Kör du med standard lagerspel?
En hundring större
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » 1600 cc med lite mer hk
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 … 12 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Kör du med standard lagerspel?
En hundring större
/// Micke
Ett bra sätt att mäta lagerspel är plastigauge så slipper man köpa mätverktyg
Så då var det dax för locken ( det kommer inte bli avancerade övningar på dom vara lite
Fin lir som bakcuta ventilerna (ta bort kanten under kontakt ytan ) typ 3 vinkel på sätena o ta bort lite skarpa kanter )
locket i flödes bänken ( skulle vara kul om man fick 10 cfm till )
hur kurvan ser ut o flödes siffror
/// Micke
Tack för en inspirerande projekttråd. Jag börjar snart om på mitt 1600-projekt efter ett års vila. Kul att följa ditt projekt och få tips på vägen
Mr 56 skrev:Kör du med standard lagerspel?
En hundring större
/// Micke
Ännu en fundering från mig...
Finns det några rekommendationer vad gäller förhållandet mellan storleken på insuget i toppen och ventilstorlek?
Ännu en fundering från mig...
Finns det några rekommendationer vad gäller förhållandet mellan storleken på insuget i toppen och ventilstorlek?
Man vill tratta insuget i kanalen om man jagar stora effekter
Om du kollar på flödes siffrorna så är det möjligt att få ut mer än 109 hk som det är nu på 10 mm lyfthöjd
Där är inte proppen ( förgasaren o insug är ofta boven )
Men det kan vara kul att få ut mer ur std locken
/// Micke
IT-Bubbla skrev:Ännu en fundering från mig...
Finns det några rekommendationer vad gäller förhållandet mellan storleken på insuget i toppen och ventilstorlek?Man vill tratta insuget i kanalen om man jagar stora effekter
Om du kollar på flödes siffrorna så är det möjligt att få ut mer än 109 hk som det är nu på 10 mm lyfthöjd
Där är inte proppen ( förgasaren o insug är ofta boven )
Men det kan vara kul att få ut mer ur std locken
/// Micke
Är flödet efter 3vinkel, vintelmek och puts av skarpa kanter?
Du kommer får svar längre ner It-bubbla
Dagens övningar var att svarva av kanten på ventilena till 35grader
Sen var det bara att sätta dit den i locket o starta upp flödes bänken
Ja det var som vanligt med ökningen i flödet ( som trimtråden )
Jag har inte rört locken inte äns tvättat bort skiten
Det är dax nu att ta o köra dom i rondelltvätten så man slipper bli skitig om händerna
Jag hittade dom var renoverade 1986 Det är någon som har blästrat dom i kanalen men dom är orörda där som problemet ligger när det gäller flödet
Dom är var frästa för högre komp såg jag i dag men det gör intet för flödet
Efter som denna skall ha std vw kam o 1.1 vippor kommer ventil lyftet bara bli 8.3 mm så jag riktar in mig på flödet till 9.5 mm ( om man får för sig att använda 1.25 vippor ( 9.5 mm)
Men en motor som är tillverkad för att gå på 91 oktan soppa är som en cykelpump bara går men inte ork i
Så runt 8,5 -9.0 i statisk komp kommer det bli fart i maskin ( där är ofta missen folk gör liv rädda för komp )
Får mäta upp styrningar för dom är lite dåliga på insug har inte kollat på avgas än ( har inte tagit bort ventilerna än )
När det är kollat kan man fräsa sätena då kommer det bli lite mer luft
Men man måste tänka på att vws avgas är så mycket mottryck så det är svårt att få in mer luft i maskin
Sen den stackas förgasaren (34) är bara 26 mm halsring och lite skräp som heter spridare som begränsar
Den stackaren skall föda luft till 4st hål som är cirka 29.5 mm st invändigt under ventilen
Nä det är inte så bra om man vill ha fart o hk i maskin
Vill man ha fart så dit med 2st idf ( runt 26mm h ring) och ett bra avgas(1.1/2") o 1.4 vippor tjust bottendel så bör man vara närheten på 70 påsar på en 1600 går man upp i storlek lite till plus en massa vrid
Ett stort men det finns dåliga avgas o bra dåliga billiga Bra mer pengar
Då skall det vara 4st rör till en hanske( korlektor) som går till 1st rör för att slippa mottrycket i kanalen
Det kommer bli mindre av detta terapi arbetet Tävlings bilen skall ha kärlek ett tag )
Bild på kanalen
För er som inte vet vem jag är och hur skadad jag är när det gäller att köra fort
Kommer det en bild på min skrot hög
/// Micke
Det finns ju lite mer info om din "skrothög" på cal-look.no
http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,26300.0.html
Du kommer får svar längre ner It-bubbla
Dagens övningar var att svarva av kanten på ventilena till 35grader
Sen var det bara att sätta dit den i locket o starta upp flödes bänken
Ja det var som vanligt med ökningen i flödet ( som trimtråden )
Jag har inte rört locken inte äns tvättat bort skiten
Det är dax nu att ta o köra dom i rondelltvätten så man slipper bli skitig om händerna
Jag hittade dom var renoverade 1986 Det är någon som har blästrat dom i kanalen men dom är orörda där som problemet ligger när det gäller flödet
Dom är var frästa för högre komp såg jag i dag men det gör intet för flödet
Efter som denna skall ha std vw kam o 1.1 vippor kommer ventil lyftet bara bli 8.3 mm så jag riktar in mig på flödet till 9.5 mm ( om man får för sig att använda 1.25 vippor ( 9.5 mm)
Men en motor som är tillverkad för att gå på 91 oktan soppa är som en cykelpump bara går men inte ork i
Så runt 8,5 -9.0 i statisk komp kommer det bli fart i maskin ( där är ofta missen folk gör liv rädda för komp )
Får mäta upp styrningar för dom är lite dåliga på insug har inte kollat på avgas än ( har inte tagit bort ventilerna än )
När det är kollat kan man fräsa sätena då kommer det bli lite mer luft
Men man måste tänka på att vws avgas är så mycket mottryck så det är svårt att få in mer luft i maskin
Sen den stackas förgasaren (34) är bara 26 mm halsring och lite skräp som heter spridare som begränsar
Den stackaren skall föda luft till 4st hål som är cirka 29.5 mm st invändigt under ventilen
Nä det är inte så bra om man vill ha fart o hk i maskin
Vill man ha fart så dit med 2st idf ( runt 26mm h ring) och ett bra avgas(1.1/2") o 1.4 vippor tjust bottendel så bör man vara närheten på 70 påsar på en 1600 går man upp i storlek lite till plus en massa vrid
Ett stort men det finns dåliga avgas o bra dåliga billiga Bra mer pengar
Då skall det vara 4st rör till en hanske( korlektor) som går till 1st rör för att slippa mottrycket i kanalen
Det kommer bli mindre av detta terapi arbetet Tävlings bilen skall ha kärlek ett tag )
Hej, beskriv gärna lite bättre vad och hur du modifierade ventilen och varför.
PPRMicke skrev:Du kommer får svar längre ner It-bubbla
Dagens övningar var att svarva av kanten på ventilena till 35grader
Sen var det bara att sätta dit den i locket o starta upp flödes bänken
Ja det var som vanligt med ökningen i flödet ( som trimtråden )
Jag har inte rört locken inte äns tvättat bort skiten
Det är dax nu att ta o köra dom i rondelltvätten så man slipper bli skitig om händerna
Jag hittade dom var renoverade 1986 Det är någon som har blästrat dom i kanalen men dom är orörda där som problemet ligger när det gäller flödet
Dom är var frästa för högre komp såg jag i dag men det gör intet för flödet
Efter som denna skall ha std vw kam o 1.1 vippor kommer ventil lyftet bara bli 8.3 mm så jag riktar in mig på flödet till 9.5 mm ( om man får för sig att använda 1.25 vippor ( 9.5 mm)
Men en motor som är tillverkad för att gå på 91 oktan soppa är som en cykelpump bara går men inte ork i
Så runt 8,5 -9.0 i statisk komp kommer det bli fart i maskin ( där är ofta missen folk gör liv rädda för komp )
Får mäta upp styrningar för dom är lite dåliga på insug har inte kollat på avgas än ( har inte tagit bort ventilerna än )
När det är kollat kan man fräsa sätena då kommer det bli lite mer luft
Men man måste tänka på att vws avgas är så mycket mottryck så det är svårt att få in mer luft i maskin
Sen den stackas förgasaren (34) är bara 26 mm halsring och lite skräp som heter spridare som begränsar
Den stackaren skall föda luft till 4st hål som är cirka 29.5 mm st invändigt under ventilen
Nä det är inte så bra om man vill ha fart o hk i maskin
Vill man ha fart så dit med 2st idf ( runt 26mm h ring) och ett bra avgas(1.1/2") o 1.4 vippor tjust bottendel så bör man vara närheten på 70 påsar på en 1600 går man upp i storlek lite till plus en massa vrid
Ett stort men det finns dåliga avgas o bra dåliga billiga Bra mer pengar
Då skall det vara 4st rör till en hanske( korlektor) som går till 1st rör för att slippa mottrycket i kanalen
Det kommer bli mindre av detta terapi arbetet Tävlings bilen skall ha kärlek ett tag )Hej, beskriv gärna lite bättre vad och hur du modifierade ventilen och varför.
Tjänare Mogge
Varför man bakcutar ventilen är för två saker
Den ena är att luften strömmar runt tallriken utan uppförsbacke den följer formen
Nästa sak är att man får lite snabbare öppning efter som man har tagit bort matrial från tallriken
Svarv är en bra maskin ventilslip maskin är också bra
Men det funkar med en polsksvarv ( borrmaskin ) och ett slipstift o en geting ( slipmaskin) funkar även med vinkelslipen )
Även en fil med slippapper går att använda men dom sista sakerna är det svårt att ha kontrol över
Vet inte om du har varit här o läst https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359
/// Micke
Det är som vanligt när man öppnar o granskar sitt köp
Man blir inte lycklig Bara massa arbete
Sätena är ned bankade och ventilerna är som dom är slitna i skaften
Skulle tro många har köpt likvärdiga o inte förstår hur slitna dom är
Är dom som på bilden så är det stor risk att dom inte vill vara med så länge till
Nästa avsnitt kommer jag mäta upp o kontrollera hur illa det är med dom
//Micke
Go kväll
Börjar med ett bra verktyg men kan köpa billigt från kina (man kan gå ihop o köpa typ i en klubb)
Sen en mikrometer ( man kan alltid låna det funkar med digitalt skjutmått bara man kan låsa det)
Börjar med mäta ventilen för att kunna ställa in hålmätaren så man ser hur stort hålet i styrningen är
Sen är bara att föra in mätverktyget i styrningen o konstatera hur stort spelet är
på insug skall ventilen vara 7.94-95 ( mini mått 7.90)avgas 7,91-92 (mini 7.87 Styrningen 8.0-02 max mått 8.06mm
Då var man igång ventilerna var inom mått gränsen
Så blev man bra trött som man ofta blir när man har gamla saker
Det räckte att stoppa in hål indikatorklockan i hålet så konstaterade man att styrningen var slut
Så var även resten som ni ser är 3,8 tiondelar i glapp dom var verkligen slut (skulle tro det är många som kör med sådant )
Jag som hade räknat dom var hyfsade Mer jobb som jag inte hade tid med
Det är bara att köpa nya
Först måste man borra ur dom gamla så man vet yttermåttet på styrningen
Nu får man samla kraft ett tag så får man ta i det när man har lust i tid igen ( jag som trodde det snabbt bygge )
/// Micke
Gjorde dom inte sista folkan i europa för fyrtio år sen.
Så chansen att hitta fräscha grejor minskar för varje år som går.
Bara att bryta ihop och komma igen.
Vilka argument finns det för att välja en ventil typ rostfria Manley?
Mvh
Du kommer får svar längre ner It-bubbla
Dagens övningar var att svarva av kanten på ventilena till 35grader
Sen var det bara att sätta dit den i locket o starta upp flödes bänken
Ja det var som vanligt med ökningen i flödet ( som trimtråden )
Jag har inte rört locken inte äns tvättat bort skiten
Det är dax nu att ta o köra dom i rondelltvätten så man slipper bli skitig om händerna
Jag hittade dom var renoverade 1986 Det är någon som har blästrat dom i kanalen men dom är orörda där som problemet ligger när det gäller flödet
Dom är var frästa för högre komp såg jag i dag men det gör intet för flödet
Efter som denna skall ha std vw kam o 1.1 vippor kommer ventil lyftet bara bli 8.3 mm så jag riktar in mig på flödet till 9.5 mm ( om man får för sig att använda 1.25 vippor ( 9.5 mm)
Men en motor som är tillverkad för att gå på 91 oktan soppa är som en cykelpump bara går men inte ork i
Så runt 8,5 -9.0 i statisk komp kommer det bli fart i maskin ( där är ofta missen folk gör liv rädda för komp )
Får mäta upp styrningar för dom är lite dåliga på insug har inte kollat på avgas än ( har inte tagit bort ventilerna än )
När det är kollat kan man fräsa sätena då kommer det bli lite mer luft
Men man måste tänka på att vws avgas är så mycket mottryck så det är svårt att få in mer luft i maskin
Sen den stackas förgasaren (34) är bara 26 mm halsring och lite skräp som heter spridare som begränsar
Den stackaren skall föda luft till 4st hål som är cirka 29.5 mm st invändigt under ventilen
Nä det är inte så bra om man vill ha fart o hk i maskin
Vill man ha fart så dit med 2st idf ( runt 26mm h ring) och ett bra avgas(1.1/2") o 1.4 vippor tjust bottendel så bör man vara närheten på 70 påsar på en 1600 går man upp i storlek lite till plus en massa vrid
Ett stort men det finns dåliga avgas o bra dåliga billiga Bra mer pengar
Då skall det vara 4st rör till en hanske( korlektor) som går till 1st rör för att slippa mottrycket i kanalen
Det kommer bli mindre av detta terapi arbetet Tävlings bilen skall ha kärlek ett tag )
Micke, vad tror du om denna ventil, värd att jobba med? Ventilen är den som följer med std topparna från CSP (Hyllinge). Ventilen är ju inte helt lik orginalet(n) med samma skarpa kant. Mvh Johan
Bra tråd med råd och dåd
PPRMicke skrev:Du kommer får svar längre ner It-bubbla
Dagens övningar var att svarva av kanten på ventilena till 35grader
Sen var det bara att sätta dit den i locket o starta upp flödes bänken
Ja det var som vanligt med ökningen i flödet ( som trimtråden )
Jag har inte rört locken inte äns tvättat bort skiten
Det är dax nu att ta o köra dom i rondelltvätten så man slipper bli skitig om händerna
Jag hittade dom var renoverade 1986 Det är någon som har blästrat dom i kanalen men dom är orörda där som problemet ligger när det gäller flödet
Dom är var frästa för högre komp såg jag i dag men det gör intet för flödet
Efter som denna skall ha std vw kam o 1.1 vippor kommer ventil lyftet bara bli 8.3 mm så jag riktar in mig på flödet till 9.5 mm ( om man får för sig att använda 1.25 vippor ( 9.5 mm)
Men en motor som är tillverkad för att gå på 91 oktan soppa är som en cykelpump bara går men inte ork i
Så runt 8,5 -9.0 i statisk komp kommer det bli fart i maskin ( där är ofta missen folk gör liv rädda för komp )
Får mäta upp styrningar för dom är lite dåliga på insug har inte kollat på avgas än ( har inte tagit bort ventilerna än )
När det är kollat kan man fräsa sätena då kommer det bli lite mer luft
Men man måste tänka på att vws avgas är så mycket mottryck så det är svårt att få in mer luft i maskin
Sen den stackas förgasaren (34) är bara 26 mm halsring och lite skräp som heter spridare som begränsar
Den stackaren skall föda luft till 4st hål som är cirka 29.5 mm st invändigt under ventilen
Nä det är inte så bra om man vill ha fart o hk i maskin
Vill man ha fart så dit med 2st idf ( runt 26mm h ring) och ett bra avgas(1.1/2") o 1.4 vippor tjust bottendel så bör man vara närheten på 70 påsar på en 1600 går man upp i storlek lite till plus en massa vrid
Ett stort men det finns dåliga avgas o bra dåliga billiga Bra mer pengar
Då skall det vara 4st rör till en hanske( korlektor) som går till 1st rör för att slippa mottrycket i kanalen
Det kommer bli mindre av detta terapi arbetet Tävlings bilen skall ha kärlek ett tag )Micke, vad tror du om denna ventil, värd att jobba med? Ventilen är den som följer med std topparna från CSP (Hyllinge). Ventilen är ju inte helt lik orginalet(n) med samma skarpa kant. Mvh Johan
krympte bilden, hoppas det inget gör.
Alla ventiler kan man ta bort kanten om det finns (insugs sidan)
Vi slipar även av fräna ventiler som i titan för att få lite mer flöde i kanalen
Rostfritt ja men om man väger ventilen om man skall avvända dom i en std så skulle jag tro den väger mer
I fräna lock finns det bara två lösningar Rf och titan där finns det ingen stål
Sen skall man tänka två gånger för att sätta dit en insugs ventil på avgas kanske inte är det bästa
Där det är tulip form hjälper den till att förbättra flödet ( avgas ventil på vw Även på fräna Nascar avgas )
Men är avgas kanalen formad för att använda typ en insugs ventil så använder man en sådan
Det där med kanal form kan man snacka månader om vad som är bäst eller sämst
( finns e anekdot om form som Keith Duckworth skapade Alla begriper att ett rakt rör som är runt flödar bäst när dom diskuterade hur man skulle forma kanalen på DFV f1 motorn )
/// Micke
Detta är f#n den bästa och mest intressanta tråden på länge..
Stort tack Micke- för att du delar med dig av din kunskaper...
Bara för röra till det lite till för er
Jag varade dig joni 6851 lite snabbt Det är en avgasventil som du la upp på blid efter som gas strömmen går åt andra hållet där så behöves det inte
En tulip ventil kallas formen på den som uteslutande sitter på avgas
Ett axplock på olika typer av ventiler
Från höger längst fram en delwest nascar ventil i titan(7 mm skaft) med cotad yta o bak cuttad för bättre flöde ( skulle tro att den lådan kan man köpa bra vw motor för) nästa en Rf till volvo med lite radie form på insidan( tung) nästa titan cotat vw 44 mm( ce lock) en israel tillverkad Rf även den tung 37 som man kan använda i std vw topp sen en stdvw ventil som är lätt Bakre raden Delwest avgas cotad tulip 7mm skaft även dom är inte gratis sen en std vw ventil
Om ni kollar noga på formen på avgas ventilerna på den bilden är är dom jätte lika i form
Insugana är även bakcutade i nascar
Det jag ville komma fram till är att vikt är jätte viktigt
Dom stora dasslocken skall hoppa upp o ner i 4 timmar eller mer med ett varvtal mellan 9200-9500 cirka 80 svenska mil i tre tävlingar utan att det går sönder
Bara för mer info när det gäller utveckling av tvåventils tekningen med stötstänger i dag är det nascar som står för den
Hoppas det inte rörde till för mycket
Tyvärr är det ofta billiga kina saker som kommer in i våra kära vw motorer som gör att det inte funkar så bra
Nästa sak ge fan i leta upp det billigaste som ni kan finna om ni vill ha sakerna i bra form
Som kolvar i en std motor Mahle sen mahle och K&S om man kan hitta som är gjutna skall man köra hårdare så semismidda Mahle sen Mahle
Skall man bygga en ren stripp bil smidda men dom slits fort där finns det massa tillvekare och en ok kolv ligger runt 2-3000 st
Till slut finns det kina kolvar o dom tar jag inte i längre ( man fick lära sig den hårda skolan om sådant )
Den snålheten kostade mig runt 100000 kr Kanske förstår varför när ni ser på bilden
/// Micke
Mycket intressant tråd Micke! Mindre halsringar än 28 till IDF 40 är svårt att hitta. Har du nått tips på var.
Tror mina skulle må bra att gå ned i storlek där.
Intressant att se hur du gör de olika momenten. Gillar dessa motor trådar.
Bygger själv en 1600cc med lite mer ork än original. Ska borra ur och byta styrningar i topparna då de inte håller måttet.
Men har än så länge bara gått igenom blocket och vevaxeln.
Kanske kommer det något här på forumet.
Såg en bild i din toppplockstråd på en ventil som man svarvat, är detta någon man kan göra för att spara vikt?
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 … 12 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » 1600 cc med lite mer hk
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.