76

Mr 56 skrev:

Kör du med standard lagerspel?

En hundring större
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

77

Ett bra sätt att mäta lagerspel är plastigauge så slipper man köpa mätverktyg
Så då var det dax för locken ( det kommer inte bli avancerade övningar på dom vara lite
Fin lir som bakcuta ventilerna (ta bort kanten under kontakt ytan ) typ 3 vinkel på sätena o ta bort lite skarpa kanter )
locket i flödes bänken  ( skulle vara kul om man fick 10 cfm till )
hur kurvan ser ut o flödes siffror
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211026_164253.jpg, 282.51 kb, 900 x 1200
IMG_20211026_164253.jpg 282.51 kb, 119 downloads since 2021-10-26 

IMG_20211026_175643.jpg, 574.08 kb, 1600 x 1200
IMG_20211026_175643.jpg 574.08 kb, 116 downloads since 2021-10-26 

IMG_20211026_181724.jpg, 504.64 kb, 1600 x 1200
IMG_20211026_181724.jpg 504.64 kb, 105 downloads since 2021-10-26 

IMG_20211026_181732.jpg, 403.02 kb, 1600 x 1200
IMG_20211026_181732.jpg 403.02 kb, 96 downloads since 2021-10-26 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

78

Tack för en inspirerande projekttråd. Jag börjar snart om på mitt 1600-projekt efter ett års vila. Kul att följa ditt projekt och få tips på vägen

________________________________
Carin The Bug - Rubinröd - 1966

79

PPRMicke skrev:
Mr 56 skrev:

Kör du med standard lagerspel?

En hundring större
/// Micke

ICQ/ay

"ljushuvud"

80 Senaste redigerad av IT-Bubbla (2021-10-27 11:09:56)

Ännu en fundering från mig...
Finns det några rekommendationer vad gäller förhållandet mellan storleken på insuget i toppen och ventilstorlek?

81

IT-Bubbla skrev:

Ännu en fundering från mig...
Finns det några rekommendationer vad gäller förhållandet mellan storleken på insuget i toppen och ventilstorlek?

Man vill tratta insuget i kanalen om man jagar stora effekter
Om du kollar på flödes siffrorna så är det möjligt att få ut mer än 109 hk som det är nu på 10 mm lyfthöjd
Där är inte proppen ( förgasaren o insug är ofta boven )
Men det kan vara kul att få ut mer ur std locken
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

82 Senaste redigerad av IT-Bubbla (2021-10-27 16:28:39)

PPRMicke skrev:
IT-Bubbla skrev:

Ännu en fundering från mig...
Finns det några rekommendationer vad gäller förhållandet mellan storleken på insuget i toppen och ventilstorlek?

Man vill tratta insuget i kanalen om man jagar stora effekter
Om du kollar på flödes siffrorna så är det möjligt att få ut mer än 109 hk som det är nu på 10 mm lyfthöjd
Där är inte proppen ( förgasaren o insug är ofta boven )
Men det kan vara kul att få ut mer ur std locken
/// Micke

Är flödet efter 3vinkel, vintelmek och puts av skarpa kanter?

83

Du kommer får  svar längre ner It-bubbla
Dagens övningar var att svarva av kanten på ventilena till 35grader
Sen var det bara att sätta dit den i locket o starta upp flödes bänken
Ja det var som vanligt med ökningen i flödet ( som trimtråden )
Jag har inte rört locken inte äns tvättat bort skiten
Det är dax nu att ta o köra dom i rondelltvätten så man slipper bli skitig om händerna
Jag hittade dom var renoverade 1986 Det är någon som har blästrat dom i kanalen men dom är orörda där som problemet ligger när det gäller flödet
Dom är var frästa för högre komp såg jag i dag men det gör intet för flödet
Efter som denna skall ha std vw kam o 1.1 vippor kommer ventil lyftet bara bli 8.3 mm så jag riktar in mig på flödet till 9.5 mm ( om man får för sig att använda 1.25 vippor ( 9.5 mm)
Men en motor som är tillverkad för att gå på 91 oktan soppa är som en cykelpump bara går men inte ork i
Så runt 8,5 -9.0 i statisk komp kommer det bli fart i maskin ( där är ofta missen folk gör liv rädda för komp )
Får mäta upp styrningar för dom är lite dåliga på insug har inte kollat på avgas än ( har inte tagit bort ventilerna än ICQ/bh )
När det är kollat kan man fräsa sätena då kommer det bli lite mer luft
Men man måste tänka på att vws avgas är så mycket mottryck så det är svårt att få in mer luft i maskin
Sen den stackas förgasaren (34) är bara 26 mm halsring och lite skräp som heter spridare som begränsar
Den stackaren skall föda luft till 4st hål som är cirka 29.5 mm st  invändigt under ventilen
Nä det är inte så bra om man vill ha fart o hk i maskin 
Vill man ha fart så dit med 2st idf ( runt 26mm h ring) och ett bra avgas(1.1/2") o  1.4 vippor tjust bottendel så bör man vara närheten på 70 påsar på en 1600 går man upp i storlek lite till plus en massa vrid
Ett stort men det finns dåliga avgas o bra  dåliga billiga Bra mer pengar
Då skall det vara 4st rör till en hanske( korlektor) som går till 1st rör för att slippa mottrycket i kanalen
Det kommer bli mindre av detta terapi arbetet  Tävlings bilen skall ha kärlek ett tag )

Post's attachments

IMG_20211027_163716.jpg, 333.09 kb, 1600 x 1200
IMG_20211027_163716.jpg 333.09 kb, 102 downloads since 2021-10-27 

IMG_20211027_172830.jpg, 429.75 kb, 1600 x 1200
IMG_20211027_172830.jpg 429.75 kb, 111 downloads since 2021-10-27 

IMG_20211027_172906.jpg, 502.49 kb, 1600 x 1200
IMG_20211027_172906.jpg 502.49 kb, 100 downloads since 2021-10-27 

IMG_20211027_184844.jpg, 466.8 kb, 1600 x 1200
IMG_20211027_184844.jpg 466.8 kb, 105 downloads since 2021-10-27 

IMG_20211027_185252.jpg, 608.74 kb, 1600 x 1200
IMG_20211027_185252.jpg 608.74 kb, 106 downloads since 2021-10-27 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

84

Bild på kanalen
För er som inte vet vem jag är och hur skadad jag är när det gäller att köra fort
Kommer det en bild på min skrot hög ICQ/br
/// Micke

Post's attachments

FB_IMG_1628513970838.jpg, 185.77 kb, 1800 x 1200
FB_IMG_1628513970838.jpg 185.77 kb, 102 downloads since 2021-10-27 

IMG_20211027_185605.jpg, 335.79 kb, 1600 x 1200
IMG_20211027_185605.jpg 335.79 kb, 100 downloads since 2021-10-27 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

85

Det finns ju lite mer info om din "skrothög" på cal-look.no
http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,26300.0.html

86

PPRMicke skrev:

Du kommer får  svar längre ner It-bubbla
Dagens övningar var att svarva av kanten på ventilena till 35grader
Sen var det bara att sätta dit den i locket o starta upp flödes bänken
Ja det var som vanligt med ökningen i flödet ( som trimtråden )
Jag har inte rört locken inte äns tvättat bort skiten
Det är dax nu att ta o köra dom i rondelltvätten så man slipper bli skitig om händerna
Jag hittade dom var renoverade 1986 Det är någon som har blästrat dom i kanalen men dom är orörda där som problemet ligger när det gäller flödet
Dom är var frästa för högre komp såg jag i dag men det gör intet för flödet
Efter som denna skall ha std vw kam o 1.1 vippor kommer ventil lyftet bara bli 8.3 mm så jag riktar in mig på flödet till 9.5 mm ( om man får för sig att använda 1.25 vippor ( 9.5 mm)
Men en motor som är tillverkad för att gå på 91 oktan soppa är som en cykelpump bara går men inte ork i
Så runt 8,5 -9.0 i statisk komp kommer det bli fart i maskin ( där är ofta missen folk gör liv rädda för komp )
Får mäta upp styrningar för dom är lite dåliga på insug har inte kollat på avgas än ( har inte tagit bort ventilerna än ICQ/bh )
När det är kollat kan man fräsa sätena då kommer det bli lite mer luft
Men man måste tänka på att vws avgas är så mycket mottryck så det är svårt att få in mer luft i maskin
Sen den stackas förgasaren (34) är bara 26 mm halsring och lite skräp som heter spridare som begränsar
Den stackaren skall föda luft till 4st hål som är cirka 29.5 mm st  invändigt under ventilen
Nä det är inte så bra om man vill ha fart o hk i maskin 
Vill man ha fart så dit med 2st idf ( runt 26mm h ring) och ett bra avgas(1.1/2") o  1.4 vippor tjust bottendel så bör man vara närheten på 70 påsar på en 1600 går man upp i storlek lite till plus en massa vrid
Ett stort men det finns dåliga avgas o bra  dåliga billiga Bra mer pengar
Då skall det vara 4st rör till en hanske( korlektor) som går till 1st rör för att slippa mottrycket i kanalen
Det kommer bli mindre av detta terapi arbetet  Tävlings bilen skall ha kärlek ett tag )

Hej, beskriv gärna lite bättre vad och hur du modifierade ventilen och varför.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

87

Mogge skrev:
PPRMicke skrev:

Du kommer får  svar längre ner It-bubbla
Dagens övningar var att svarva av kanten på ventilena till 35grader
Sen var det bara att sätta dit den i locket o starta upp flödes bänken
Ja det var som vanligt med ökningen i flödet ( som trimtråden )
Jag har inte rört locken inte äns tvättat bort skiten
Det är dax nu att ta o köra dom i rondelltvätten så man slipper bli skitig om händerna
Jag hittade dom var renoverade 1986 Det är någon som har blästrat dom i kanalen men dom är orörda där som problemet ligger när det gäller flödet
Dom är var frästa för högre komp såg jag i dag men det gör intet för flödet
Efter som denna skall ha std vw kam o 1.1 vippor kommer ventil lyftet bara bli 8.3 mm så jag riktar in mig på flödet till 9.5 mm ( om man får för sig att använda 1.25 vippor ( 9.5 mm)
Men en motor som är tillverkad för att gå på 91 oktan soppa är som en cykelpump bara går men inte ork i
Så runt 8,5 -9.0 i statisk komp kommer det bli fart i maskin ( där är ofta missen folk gör liv rädda för komp )
Får mäta upp styrningar för dom är lite dåliga på insug har inte kollat på avgas än ( har inte tagit bort ventilerna än ICQ/bh )
När det är kollat kan man fräsa sätena då kommer det bli lite mer luft
Men man måste tänka på att vws avgas är så mycket mottryck så det är svårt att få in mer luft i maskin
Sen den stackas förgasaren (34) är bara 26 mm halsring och lite skräp som heter spridare som begränsar
Den stackaren skall föda luft till 4st hål som är cirka 29.5 mm st  invändigt under ventilen
Nä det är inte så bra om man vill ha fart o hk i maskin 
Vill man ha fart så dit med 2st idf ( runt 26mm h ring) och ett bra avgas(1.1/2") o  1.4 vippor tjust bottendel så bör man vara närheten på 70 påsar på en 1600 går man upp i storlek lite till plus en massa vrid
Ett stort men det finns dåliga avgas o bra  dåliga billiga Bra mer pengar
Då skall det vara 4st rör till en hanske( korlektor) som går till 1st rör för att slippa mottrycket i kanalen
Det kommer bli mindre av detta terapi arbetet  Tävlings bilen skall ha kärlek ett tag )

Hej, beskriv gärna lite bättre vad och hur du modifierade ventilen och varför.

Tjänare Mogge
Varför man bakcutar  ventilen är för två saker
Den ena är att luften strömmar runt tallriken utan uppförsbacke  den följer formen
Nästa sak är att man får lite snabbare öppning efter som man har tagit bort matrial från tallriken
Svarv är en bra maskin  ventilslip maskin är också bra
Men det funkar med en polsksvarv ( borrmaskin  )  och ett slipstift o en geting ( slipmaskin) funkar även med vinkelslipen )
Även en fil med slippapper går att använda men dom sista sakerna är det svårt att ha kontrol över
Vet inte om du har varit här o läst https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

88

Det är som vanligt när man öppnar o granskar sitt köp  ICQ/ai
Man blir inte lycklig Bara massa arbete  ICQ/aq
Sätena är ned bankade  och ventilerna är som dom är slitna i skaften  ICQ/bh
Skulle tro många har köpt likvärdiga o inte förstår hur slitna dom är 
Är dom som på bilden så är det stor risk att dom inte vill vara med så länge till
Nästa avsnitt kommer jag mäta upp o kontrollera hur illa det är med dom 
//Micke

Post's attachments

IMG_20211028_182736.jpg, 489.23 kb, 1600 x 1200
IMG_20211028_182736.jpg 489.23 kb, 106 downloads since 2021-10-28 

IMG_20211028_182803.jpg, 353.02 kb, 1600 x 1200
IMG_20211028_182803.jpg 353.02 kb, 96 downloads since 2021-10-28 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

89

Go kväll
Börjar med ett bra verktyg men kan köpa billigt från kina (man kan gå ihop o köpa typ i en klubb)
Sen en mikrometer ( man kan alltid låna det funkar med digitalt skjutmått bara man kan låsa det)
Börjar med mäta ventilen för att kunna ställa in hålmätaren så man ser hur stort hålet i styrningen är
Sen är bara att föra in mätverktyget i styrningen  o konstatera hur stort spelet är  ICQ/bs
på insug skall ventilen vara 7.94-95  ( mini mått 7.90)avgas 7,91-92 (mini 7.87  Styrningen 8.0-02 max mått 8.06mm
Då var man igång ventilerna var inom mått gränsen
Så blev man bra trött som man ofta blir när man har gamla saker
Det räckte att stoppa in hål indikatorklockan i hålet så konstaterade man att styrningen var slut 
Så var även resten  ICQ/bh  som ni ser är 3,8 tiondelar  i glapp  dom var verkligen slut (skulle tro det är många som kör med sådant )
Jag som hade räknat dom var hyfsade   Mer jobb som jag inte hade tid med
Det är bara att köpa nya
Först måste man borra ur dom gamla så man vet yttermåttet på styrningen
Nu får man samla kraft ett tag så får man ta i det när man har lust i tid igen ( jag som trodde det snabbt bygge )
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211028_180424.jpg, 562.39 kb, 1600 x 1200
IMG_20211028_180424.jpg 562.39 kb, 117 downloads since 2021-10-28 

IMG_20211028_180614.jpg, 789.88 kb, 1600 x 1200
IMG_20211028_180614.jpg 789.88 kb, 103 downloads since 2021-10-28 

IMG_20211028_180814.jpg, 532.82 kb, 1600 x 1200
IMG_20211028_180814.jpg 532.82 kb, 110 downloads since 2021-10-28 

IMG_20211028_181131.jpg, 531.36 kb, 1600 x 1200
IMG_20211028_181131.jpg 531.36 kb, 104 downloads since 2021-10-28 

IMG_20211028_181221.jpg, 481.78 kb, 1600 x 1200
IMG_20211028_181221.jpg 481.78 kb, 98 downloads since 2021-10-28 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

90

Gjorde dom inte sista folkan i europa för fyrtio år sen.
Så chansen att hitta fräscha grejor minskar för varje år som går.
Bara att bryta ihop och komma igen.

"ljushuvud"

91

Vilka argument finns det för att välja en ventil typ rostfria Manley?

Mvh

92

PPRMicke skrev:

Du kommer får  svar längre ner It-bubbla
Dagens övningar var att svarva av kanten på ventilena till 35grader
Sen var det bara att sätta dit den i locket o starta upp flödes bänken
Ja det var som vanligt med ökningen i flödet ( som trimtråden )
Jag har inte rört locken inte äns tvättat bort skiten
Det är dax nu att ta o köra dom i rondelltvätten så man slipper bli skitig om händerna
Jag hittade dom var renoverade 1986 Det är någon som har blästrat dom i kanalen men dom är orörda där som problemet ligger när det gäller flödet
Dom är var frästa för högre komp såg jag i dag men det gör intet för flödet
Efter som denna skall ha std vw kam o 1.1 vippor kommer ventil lyftet bara bli 8.3 mm så jag riktar in mig på flödet till 9.5 mm ( om man får för sig att använda 1.25 vippor ( 9.5 mm)
Men en motor som är tillverkad för att gå på 91 oktan soppa är som en cykelpump bara går men inte ork i
Så runt 8,5 -9.0 i statisk komp kommer det bli fart i maskin ( där är ofta missen folk gör liv rädda för komp )
Får mäta upp styrningar för dom är lite dåliga på insug har inte kollat på avgas än ( har inte tagit bort ventilerna än ICQ/bh )
När det är kollat kan man fräsa sätena då kommer det bli lite mer luft
Men man måste tänka på att vws avgas är så mycket mottryck så det är svårt att få in mer luft i maskin
Sen den stackas förgasaren (34) är bara 26 mm halsring och lite skräp som heter spridare som begränsar
Den stackaren skall föda luft till 4st hål som är cirka 29.5 mm st  invändigt under ventilen
Nä det är inte så bra om man vill ha fart o hk i maskin 
Vill man ha fart så dit med 2st idf ( runt 26mm h ring) och ett bra avgas(1.1/2") o  1.4 vippor tjust bottendel så bör man vara närheten på 70 påsar på en 1600 går man upp i storlek lite till plus en massa vrid
Ett stort men det finns dåliga avgas o bra  dåliga billiga Bra mer pengar
Då skall det vara 4st rör till en hanske( korlektor) som går till 1st rör för att slippa mottrycket i kanalen
Det kommer bli mindre av detta terapi arbetet  Tävlings bilen skall ha kärlek ett tag )

Micke, vad tror du om denna ventil, värd att jobba med? Ventilen är den som följer med std topparna från CSP (Hyllinge). Ventilen är ju inte helt lik orginalet(n) med samma skarpa kant. Mvh Johan

Post's attachments

Attachment icon IMG_5551_test.jpg 801.9 kb, 63 downloads since 2021-10-29 

/Johan

93

Bra tråd med råd och dåd  ICQ/af

221-72

94

joni6851 skrev:
PPRMicke skrev:

Du kommer får  svar längre ner It-bubbla
Dagens övningar var att svarva av kanten på ventilena till 35grader
Sen var det bara att sätta dit den i locket o starta upp flödes bänken
Ja det var som vanligt med ökningen i flödet ( som trimtråden )
Jag har inte rört locken inte äns tvättat bort skiten
Det är dax nu att ta o köra dom i rondelltvätten så man slipper bli skitig om händerna
Jag hittade dom var renoverade 1986 Det är någon som har blästrat dom i kanalen men dom är orörda där som problemet ligger när det gäller flödet
Dom är var frästa för högre komp såg jag i dag men det gör intet för flödet
Efter som denna skall ha std vw kam o 1.1 vippor kommer ventil lyftet bara bli 8.3 mm så jag riktar in mig på flödet till 9.5 mm ( om man får för sig att använda 1.25 vippor ( 9.5 mm)
Men en motor som är tillverkad för att gå på 91 oktan soppa är som en cykelpump bara går men inte ork i
Så runt 8,5 -9.0 i statisk komp kommer det bli fart i maskin ( där är ofta missen folk gör liv rädda för komp )
Får mäta upp styrningar för dom är lite dåliga på insug har inte kollat på avgas än ( har inte tagit bort ventilerna än ICQ/bh )
När det är kollat kan man fräsa sätena då kommer det bli lite mer luft
Men man måste tänka på att vws avgas är så mycket mottryck så det är svårt att få in mer luft i maskin
Sen den stackas förgasaren (34) är bara 26 mm halsring och lite skräp som heter spridare som begränsar
Den stackaren skall föda luft till 4st hål som är cirka 29.5 mm st  invändigt under ventilen
Nä det är inte så bra om man vill ha fart o hk i maskin 
Vill man ha fart så dit med 2st idf ( runt 26mm h ring) och ett bra avgas(1.1/2") o  1.4 vippor tjust bottendel så bör man vara närheten på 70 påsar på en 1600 går man upp i storlek lite till plus en massa vrid
Ett stort men det finns dåliga avgas o bra  dåliga billiga Bra mer pengar
Då skall det vara 4st rör till en hanske( korlektor) som går till 1st rör för att slippa mottrycket i kanalen
Det kommer bli mindre av detta terapi arbetet  Tävlings bilen skall ha kärlek ett tag )

Micke, vad tror du om denna ventil, värd att jobba med? Ventilen är den som följer med std topparna från CSP (Hyllinge). Ventilen är ju inte helt lik orginalet(n) med samma skarpa kant. Mvh Johan


krympte bilden, hoppas det inget gör.

Post's attachments

IMG_5551_test2 (Medium).jpg, 143.36 kb, 768 x 771
IMG_5551_test2 (Medium).jpg 143.36 kb, 110 downloads since 2021-10-29 

"ljushuvud"

95

Alla ventiler kan man ta bort kanten om det finns (insugs sidan)
Vi slipar även av fräna ventiler som i titan  för att få lite mer flöde i kanalen
Rostfritt  ja men om man väger ventilen om man skall avvända dom i en std  så skulle jag tro den väger mer
I fräna lock finns det bara två lösningar  Rf och titan  där finns det ingen stål
Sen skall man tänka två gånger  för att sätta dit en insugs ventil på avgas kanske inte är det bästa
Där det är  tulip form  hjälper den till att förbättra flödet ( avgas ventil på vw Även på fräna Nascar avgas )
Men är avgas kanalen formad för att använda typ en insugs ventil så använder man en sådan
Det där med kanal form kan man snacka månader om vad som är bäst eller sämst
( finns e anekdot om form  som Keith Duckworth skapade Alla begriper att ett rakt rör som är runt flödar bäst ICQ/ap när dom diskuterade hur man skulle forma kanalen på DFV f1 motorn )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

96

Detta är f#n den bästa och mest intressanta tråden på länge..
ICQ/bi Stort tack Micke- för att du delar med dig av din kunskaper...

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

97

Bara för röra till det lite till för er
Jag varade dig joni 6851 lite snabbt  Det är en avgasventil som du la upp på blid  efter som gas strömmen går åt andra hållet där så behöves det inte
En tulip ventil kallas formen på den som uteslutande sitter på avgas
Ett axplock på olika typer av ventiler
Från höger längst fram en delwest nascar ventil i titan(7 mm skaft) med cotad yta o bak cuttad för bättre flöde ( skulle tro att den lådan kan man köpa bra vw motor för) nästa en Rf till volvo med lite radie form på insidan( tung) nästa titan cotat vw 44 mm( ce lock)  en israel tillverkad Rf även den tung 37  som man kan använda i std vw topp  sen en stdvw ventil som är lätt  Bakre raden Delwest avgas cotad tulip 7mm skaft även dom är inte gratis  sen en std vw ventil
Om ni kollar noga på formen på avgas ventilerna på den bilden är är dom jätte lika i form
Insugana är även bakcutade  i nascar
Det jag ville komma fram till är att vikt är jätte viktigt
Dom stora dasslocken  skall hoppa upp o ner i 4 timmar eller mer med ett varvtal mellan 9200-9500  cirka 80 svenska mil i tre tävlingar utan att det går sönder
Bara för mer info när det gäller utveckling av tvåventils tekningen med stötstänger  i dag är det nascar som står för den
Hoppas det inte rörde till för mycket 
Tyvärr är det ofta billiga kina saker som kommer in i våra kära vw motorer  som gör att det inte funkar så bra
Nästa sak ge fan i leta upp det billigaste som ni kan finna om ni vill ha sakerna i bra form
Som kolvar i en std motor Mahle sen mahle och K&S om man kan hitta som är gjutna  skall man köra hårdare så semismidda Mahle  sen Mahle
Skall man bygga en ren stripp  bil  smidda men dom slits fort  där finns det massa tillvekare och en ok kolv ligger runt 2-3000 st
Till slut finns det kina kolvar  o dom tar jag inte i längre ( man fick lära sig den hårda skolan om sådant )
Den snålheten kostade mig runt 100000 kr Kanske förstår varför när ni ser på bilden
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211030_121426.jpg, 408.81 kb, 1600 x 1200
IMG_20211030_121426.jpg 408.81 kb, 103 downloads since 2021-10-30 

IMG_20211030_121510.jpg, 505.05 kb, 1600 x 1200
IMG_20211030_121510.jpg 505.05 kb, 110 downloads since 2021-10-30 

IMG_20211030_121625.jpg, 342.64 kb, 1600 x 1200
IMG_20211030_121625.jpg 342.64 kb, 94 downloads since 2021-10-30 

IMG_20211030_130202.jpg, 335.29 kb, 900 x 1200
IMG_20211030_130202.jpg 335.29 kb, 104 downloads since 2021-10-30 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

98

Mycket intressant tråd Micke! Mindre halsringar än 28 till IDF 40 är svårt att hitta. Har du nått tips på var.
Tror mina skulle må bra att gå ned i storlek där.

Bubbla -62

99

Intressant att se hur du gör de olika momenten. Gillar dessa motor trådar.
Bygger själv en 1600cc med lite mer ork än original. Ska borra ur och byta styrningar i topparna då de inte håller måttet.
Men har än så länge bara gått igenom blocket och vevaxeln.
Kanske kommer det något här på forumet.

100 Senaste redigerad av IT-Bubbla (2021-11-01 08:55:31)

Såg en bild i din toppplockstråd på en ventil som man svarvat, är detta någon man kan göra för att spara vikt?

Post's attachments

ffHBAbsh.jpg, 91.48 kb, 1024 x 768
ffHBAbsh.jpg 91.48 kb, 96 downloads since 2021-11-01