Sten vW skrev:"Sen modifierade jag smörjningen så det kommer olja på trycksidan av vippan"
Tell us more!
Tycker mig se på den nedre bilden en liten bearbetning i bussningen från där oljekanalen går in från stötstångsarmen till den sida som vetter inåt motorn, rätt tittgissat?
/S
Var rätt Sten
Det är slipat en kanal från stötstången till botten på vippan
Där är det maxbelastning på smörjfilmen ( vid dåligt olje tryck brukar det vara det som skär först )
Det stället är nästa alltid slitet på dom eller på axelen ( ofta skär skador eller nötnings skador)
Man ser ofta dessa skador på höger sidan
/// M
Tittar tillbaka lite i tråden. I förra årtusendet fanns det något som kallades "HVX MODS" (kort, en massa åtgärder för att öka oljeflödet). Där gjordes lite annorlunda på vipporna. En liknande ränna slipades, men mellan de båda hålen. Antar att avsikten var att öka flödet till ventiltoppen. Tror de även bytte till någon form av borrade justerskruvar, för det blir väl inte så mycket flöde i gängan. Men då kom ingen extra olja till axeln. Men det verkar de åtgärdat med en urgröpning runt axeln.
Så det blir väl ungefär samma resultat.
Nu spånar jag lite. För att få med allt det goda så skulle man tänka sig följande. Man slipar en kanal mellan hålen, men man tar "långa vägen", runt den belastade botten på vippan. Både extra flöde och extra smörjning.