kanske honings stenarna eftersom om man behöver hona så är presitionen för dålig redan??
Eller möjligtvis skruvmejseln
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » 1600 cc med lite mer hk
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 … 12 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
kanske honings stenarna eftersom om man behöver hona så är presitionen för dålig redan??
Eller möjligtvis skruvmejseln
michaelth skrev:kanske honings stenarna eftersom om man behöver hona så är presitionen för dålig redan??
Eller möjligtvis skruvmejseln
ja det låg ju en liten därborta....
Gissar på Biltema Honings vertyget, som jag använder :-).
Vad det gäller lyftarna så är det OK att minska något på "fotens" diameter?
Det borde ju påverka öppningstiderna lite?
Och om jag tolkar rätt så borrar man ett 7mm hål rakt igenom lyftaren.
Och som sagt vikt är viktig för stötstångsmotorers, ventilsystem.
Beskriv gärna vad verktygen i mitten i bilden använd till ... dvs mellan verktyget med stenar och cylinder diameter mätverktyget till höger.. några fixturer och en ? Kolvbult utdragare? ..
Det som är helt helt värdelös tycker jag är det till vänster
Riv verktyg
Om man har haft möjlighet att prova ett sunnen honings verktyg ( det som låg som andra verktyget som inte var ihopsatt portabel hona )
MR 56 nä så tuff är inte jag att man borrar igenom då finns det risk att lyftaren bryts av 1-2mm är ok att ta bort på huvudet på lyftaren
Om du tittar på slit bilden på lyftaren kan man se vad kamloben har gått Men har man brutalt vassa kamar får man vara noga att se vad slitbilden är
Då får man ha inskavnings färg
I mitt sätt å se saker o ting lämnade jag bort det jobbet att hona cyllar Men i dag har man en egen maskin
Skall kolla om jag har någon skrot cylinder o köra så ni ser skillnaden på resultatet på hona o riv verktyg
/// Micke
Ok Jag förstår, men enl. trimnings instruktionen så skulle man borrat ett 7mm hål?!
Eller? Känns konstigt tycker jag.
Ford Sidventilare som har ett av de lättaste ventilöppningsystemen, (lyftaren trycker mot ventilskaftet).
Så togs det fram lättade justerbara ihåliga lyftare så man kunde varva mer, nu finns det ingen kolv ventilen kan träffa, men märken i toppen är inte kul.
Och ville man ha en riktigt häftig kam, fanns det "mushroom lifters" med större fot, för längre öppningstider
Vad det gäller rivaren, så är vi nog överens om Sunnen verktygets överlägsenhet ;-)
Ok Jag förstår, men enl. trimnings instruktionen så skulle man borrat ett 7mm hål?!
Eller? Känns konstigt tycker jag.Ford Sidventilare som har ett av de lättaste ventilöppningsystemen, (lyftaren trycker mot ventilskaftet).
Så togs det fram lättade justerbara ihåliga lyftare så man kunde varva mer, nu finns det ingen kolv ventilen kan träffa, men märken i toppen är inte kul.
Och ville man ha en riktigt häftig kam, fanns det "mushroom lifters" med större fot, för längre öppningstiderVad det gäller rivaren, så är vi nog överens om Sunnen verktygets överlägsenhet ;-)
Mr 56
Det stämmer att vw angav man skulle borra hål i lyftaren 1969 för rally bruk i sina Grupp 2 handlingar
Men det var mycket bättre material i lyftana på den tiden Dom var ofta runt 90 gram st då ( så körde an bara 500 mil med en sådan maskin om den höll ihop så länge
Dom lättaste var 34hk som var gjorda i riktigt fint stål även radien var flackare Därför hade man problem med dom
Har sådana som är rospolerade på tryckytan
När SKF kollade upp materialet o kollade upp radien så fick man lite fina svar
Med 34hk lyftare skulle jag våga borra men då fick man ha hårdmetals borr ( nästan verktygsstål i dom som var härdat)
Det var fina saker förr
Det där med mashrooms lyftare beror på bascirklelen är mindre på v8 kammar o lyftarna var mindre i diameter typ 22 mm Samma med saab v4 Samma problem är det i typ 4 maskinerna som äter kamar o lyftare Men slipar man en typ4 som en typ1 å sätter dit typ 1 lyftare så håller dom nästan evinnerligt länge
/// M
Hej Igen
Dagens jobb mäta kolvar o cylindrar
/// M
Tar vi det med olika honing hur dom funkar
Så kallade rivnings saken som loppet blir 0 jämt
Med en kvalitets typ sunnen( finns måna olika som är lika bra
En sådan har inga fjädrar som gör att det inte följer medloppet o ytan blir slät o fin
Båda bilderna är det kört med samma sten grovlek så ni ser skillnaden hur dom är i Ytfinhet
Sen det där med kolvringar är noga att läsa vad den fabrikanten säger vad man skall ha för sten för ringen skall funka bäst
/// Micke
Några åsikter om denna typ av verktyg för honing?
Några åsikter om denna typ av verktyg för honing?
Är inte så stor fan av sådant som fjädrar
Anledningen är man vet inte hur mycket det tar när man kör med en sådan
Framför allt med grova stenar
Vi körde med sådana när vi rev prostock maskinen i depån Men då hade vi 800 i sten och loppen var raka o fina Bara för mollyringen skulle ha något att slita in sig typ efter 5 min varmkörning
/// M
I kväll var det lite fin lir
Kollade ringana hur täta dom var i cylinderloppet med en ficklampa
Om det lyser igenom så kommer det ta en stund att slita in dom ( ett bra sätt o se om ringen eller loppet är runda )
Så var det att mäta upp ring gapet Efter som det inte stämde fick man ta fram filen o slipa in en ring sen tvätta ringen en gång till
Tips I bland är det lite skit på kolvringana Lite rödsprit o en ren trasa så torka av kontaktytan mot cylindern så ser man det blir svart om det är skit kvar då blir det lättare för ringen att slitas in
Förra veckan när man var igång med svarven Fick även kolven en känna på svarvstålet Fick svarvat in en gastätning mellan topp ringen o kompringen
/// Micke
Bra tråd
Trögtänkt kanske men vad gör gastätningen?
Trögtänkt kanske men vad gör gastätningen?
Den är som en gaskudde o gör så det blir jämnare tryck på kompringen (ring Nr2)
Ett tjuvknep som man ofta lägger till när man beställer custom kolvar ( det finns fler men då måste man ha en riktig smidd kolv )
Idag har det kommit ringar med spår i som gör att ringen trycks ut hårdare mot cylinder väggen för dom skall täta ännu bättre ( går lättare i loppet)
Men det är en pris fråga vad man skall lägga på en std 1600 som skall ge lite mer
/// Micke
Dagens övningar var att mäta in resten av kolvringanas gap och fila tlll rätt mått ( tesa blå mask tape fasnar inget lim så man kan förvara dom)
Sen var det tidsödande arbete att mäta in vikten på kolvana o justera in dom till jag var nöjd
Det är kvar lite arbete som kontrolera måttet till kolvbulten Skulle tro man får ta fram broschen eller hona någon hundring
så dom går lätt
Sen skall kolvbulten vägas o justeras in vikt
Den som säger att det är bara att sätta ihop en maskin om den skall bli bra o det tar en helg
Kanske förstår nu det är inte bara
Tycker det är jättekul ni har frågor
Hoppas ni lär er något av tråden ( har sett så mycket och förstår varför det går sönder så ofta för en del )
Ett STORT PS försök att hålla samma temp i lokalen som ni jobbar med era saker )
PPRMicke skrev:Sten vW skrev:"Sen modifierade jag smörjningen så det kommer olja på trycksidan av vippan"
Tell us more!
Tycker mig se på den nedre bilden en liten bearbetning i bussningen från där oljekanalen går in från stötstångsarmen till den sida som vetter inåt motorn, rätt tittgissat?
/S
Var rätt Sten
Det är slipat en kanal från stötstången till botten på vippan
Där är det maxbelastning på smörjfilmen ( vid dåligt olje tryck brukar det vara det som skär först )
Det stället är nästa alltid slitet på dom eller på axelen ( ofta skär skador eller nötnings skador)
Man ser ofta dessa skador på höger sidan
/// MTittar tillbaka lite i tråden. I förra årtusendet fanns det något som kallades "HVX MODS" (kort, en massa åtgärder för att öka oljeflödet). Där gjordes lite annorlunda på vipporna. En liknande ränna slipades, men mellan de båda hålen. Antar att avsikten var att öka flödet till ventiltoppen. Tror de även bytte till någon form av borrade justerskruvar, för det blir väl inte så mycket flöde i gängan. Men då kom ingen extra olja till axeln. Men det verkar de åtgärdat med en urgröpning runt axeln.
Så det blir väl ungefär samma resultat.
Nu spånar jag lite. För att få med allt det goda så skulle man tänka sig följande. Man slipar en kanal mellan hålen, men man tar "långa vägen", runt den belastade botten på vippan. Både extra flöde och extra smörjning.
Du får ursäkta Hof att jag inte svarade på ditt tänk
Oljan brukar ta den kortaste vägen o på överkant på vippan är det ett större spel på grund av kraften från ventilfjäder o stötstången
Om du plockar isär ett vippställ så har man alltid skavmärkena på under sidan
Därför slipar jag ett spår så oljan har möjligheten att komma till det stället som är mest belastat
Som tur är det så jättebra stål i vw delana så dom slits lite där
Har sett alu vipper som är helt slut efter 20 min på trycksidan på grund av för lite olja där
HVXmods ja på vissa ställen men vissa av dom sakerna håller jag inte med på
/// Micke
Hej
Ännu mer tid är nedlagt på små saker som man kan förbättra
I dag var det veven som fick känna på filen
Så såg det ut i oljekanalen
Efter lite tvätt o gnuggande med 3M duk sen slipa bort graderna i oljekanalen o göra radie skall det bli lättare för oljan att komma till vevtappen
Sen slipade jag upp ett längre spår för att det skall bli mindre tryckpulser till vevlagerna för det brukar vara så att 3ans vevstake har minst olja
På den vevtappen är det som vill skära
Sen skall veven mätas upp och poleras lite
Det går åt massa tid bara för att få det lite bättre Sen skall det tvättas igen
Nu är man uppe i 25 timmar o mer blir det
/// Micke
Här finns mycket kunskap för dom som som vill försöka sig på att renovera en motor. Tack för att du delar med dig Micke
Tjänare
Så kommer vi till sorgebarnet i en vw motor
Dessa skit lager som säljs i dag Ojämn kvalitet så man blir lessen ( varför blir det så En fråga till er där ute )
Säkert någon som frågar sig varför gubben har handskar på sig För att slippa få in salt från fingrarna i lagret
Började mätta lager nr2 som är delat som vanligt var det skillnad på måtten
Så det var bara att ta fram en sats till o mäta sen mixa ihop dessa två så man blev hyfsat nöjd
( får se hur det blir när man mäter dom i blocket )
Lagrena idag har inte samma mått som dom gamla K&S dom har fel mått på olje hålet till veven sen sitter spåret förskjutet i sidled
Man måste mäta sen fila så hålet kan flöda fritt
Hålet i blocket kontra lagret är det ofta 3mm fel i sidled så man har ett halvt smörjhål i lagret
Sen får man ta upp 1mm i lagret mot veven så det flödar fritt in i veven ( blir en restriktor där för flödet o mottrycket mot pumpen ökar o oljan blr varmare )
Jag brukar även öka bredden på spåret i lagret för att förbättra flödet
Sen fick tryck ytan mot schimen lite kärlek så dom få bättre med smörja
/// Micke
Kul att se en del matnyttigt.
Allt kommer inte med i kommentarerna. Kolla bilden???
Jjhhh
Aaaaaaaåaaaaaa
Aaasssss
Allt kommer inte med i kommentarerna. Kolla bilden???
Jjhhh
Aaaaaaaåaaaaaa
Aaasssss
Man mäter så mycket det behövs för det skall bli rätt
O det är en del tid
Alla mått står i bra verkstads bok
/// Micke
Så börjar det närma sig slutet av mätande av blocket
Vill veta spelet mellan vev o lager
Bra verktyg för detta jobbet
Mäta lager 3 är lite knöligt men det går
Lager 1 är mycket lättare
Så kommer man till svänghjulet men det vår man ta senare i bygget
Skulle tro det blir lite topplock jobb ( skulle tro dom mesta är sugna på sådant )
/// Micke
Kör du med standard lagerspel?
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 … 12 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » 1600 cc med lite mer hk
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.