Hej, hur får man igång en fastrostad trumbroms? Det går inte att vrida bromsen mha av hjulet. Det kanar på vägen. Har provat värma bromstrummam med gasbrännare, slagit försiktigt på den med slägga och nu även svetsat ett stort vridverktyg. Men trumman är stum...
det kallas rost
O banden vill fastna i trumman
Mer värme o har man tur så släpper det
Har det stått länge får man räkna med det sitter fast o har man Otur så är det vinkelslipen som gäller
Men en trumma som har blivit så rostangripen får man svarva ren på insidan av kontakt ytan för banden för den skall funka bra
// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
3 2021-09-12 18:20:21 Senaste redigerad av Jan-Iver (2021-09-12 18:22:14)
Jag har lyckats med detta med Biltema största 2-armade avdragare. Det är lite våldsamt men man får av skiten. Jag satte muttermaskinen och körde tills det släppta. Man drar sönder lite på insidan men det ska ju bytas i alla fall.
Det kan underlätta om går på baksidan av skölden och borrar bort pinnarna som håller fast bromsbackarna med fjäder och bricka.
Du bör också ta bort fettkoppen och lossa hjullagret...
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000018449
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Hm, ja, stilla har den stått i 25 år så rosten har fått jobba ifred.
Avdragaren var en god ide, jag tippar på att belägen sen tidigare ätit sig in i trumman en bit så det är en kant som hindrar att den går att dra av smärtfritt. Men kanske avdragaren och en del bryt kan få trumman att lossna så den går att rotera. Så jag kan komma åt justerskruven till bromsarna och kan justera ihop dem max. Testar. Tack för tips!
spruta rikligt, dvs dränk in, överallt, med WD-40,
eller rostlösare eller så, o låt stå!
banka lite, mer spray, mera tid.
tiden är en viktig faktor, liksom tålamod.
kombinera med ovanstående tips.
it would burn off both of your ears . . . "