1

Jag ska montera en bayframvagn på min split i vinter.
Har hittat en kanonfin från en 68a.
Jag ska köra med bay sänkspindlar och dom breddar väl ca 10mm per sida, så jag tänkte smalna av 10mm per sida på utsticker utanför gavlarna.
Har sett nån göra så på en split har jag för mig.
Men när jag tog loss yttre lagret idag så ser jag att det sitter mot en recess och inte går att trycka in 10mm som var min plan från början…

Är det nån som har gjort nån liknande operation eller har sett nån som gjort så och har nått tips att komma med?

Annars får jag kanske inse att min plan inte funkar och tänka om?  ICQ/ac
Det hade varit både synd, onödigt och tidskrävande att byta dessa fina gavlar..

Post's attachments

69175DBD-DDF8-47A0-AD4E-F244D64FA014.jpeg, 431.78 kb, 1008 x 1344
69175DBD-DDF8-47A0-AD4E-F244D64FA014.jpeg 431.78 kb, 111 downloads since 2021-08-10 

A8A7AE24-B00D-4C84-A605-493109BE5F2C.jpeg, 582.32 kb, 1008 x 1344
A8A7AE24-B00D-4C84-A605-493109BE5F2C.jpeg 582.32 kb, 118 downloads since 2021-08-10 

AD4CC222-DA72-4382-9A9A-3A627882F498.jpeg, 407.87 kb, 1008 x 1344
AD4CC222-DA72-4382-9A9A-3A627882F498.jpeg 407.87 kb, 126 downloads since 2021-08-10 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Funkar bra på splitt framvagn upp till 60mm total avsmalning, men som du märkt inte på Bay stommarna som får kortas på mitten vilket drar med sig att tornen får flyttas ut.

3 Senaste redigerad av lasslo (2021-08-10 18:08:28)

Såklart när man tycker att man har hittat en bra idé.. så ska alltid nått komma och grusa det  ICQ/ah  ICQ/bm

Jag kan nog ta 4mm utanför lagret nu, och endå montera bärarmen rätt, så om jag hittar smalare lager så kanske jag kan komma upp till 10mm. Frågan är väl om det finns smalare lager? Dom är ju rätt smala redan för att vara rullager  ICQ/bn

Ett annat alternativ är att såga av röret från tornet med en hålsåg, om jag kan hitta en som passar precis över röret, så att röret liksom styr hålsågen. Isf behöver jag en hålsåg med 62mm innerdiameter?
Och om det funkar och jag är riktigt flink så kan jag kanske förlänga hålsågen med en rörbit, så jag kommer åt den inre svetsen oxå. För jag lär nog inte hitta en hålsåg med 62mm innerdiam och 120mm sågdjup  ICQ/bl
Sen kan jag ju kapa i mitten när jag endå monterar sänksats och kapa bort 10mm per rör/sida där  ICQ/ay
Anledningen till att jag funderar på hålsåg och inte bara slipa vinkelslip är att jag tror det blir mer skada och materialförlust om jag slipar. Då kan det bli svårt att svetsa ihop igen på ett snyggt och bra sätt.

Vad tror ni om det? Är det görbart? Eller är det bara att skrota idéerna och lägga ner?

Buss 65
Ghia 57

4

En 65mm hålsåg.. tänkte just på det när jag såg din frågeställning.. kapa av den och förlänga med ett 2,5 tum avgasrör?? eller vad det blir.. kör du bara tillräckligt sakta. och smörjer funkar det säkert.. byt 1 /4 del av rören i taget..försöka kapa/slipa bort så mycket som möjligt av den utvändiga svetsen först...
satte upp en hålsåg i svarven och förlängde med en bit avgasrör som jag punktade fast.iofs med diamanter som jag körde genom 200mm lekablock... svets håller mer än man tror..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Jag har smalnat av min splittframvagn på det viset. Eftersom jag ändå ville montera sänksatser var jag ju tvungen att kapa rören inne i mitten och då låg det ganska nära till hands att slipa bort svetsarna kring tornen och flytta in hela röret. Detta gjorde jag för att jag inte visste bättre, på en split ger det max ca 25mm avsmalning. Nu var det här så länge sen att jag inte minns detaljerna, men jag minns så mycket iaf. ICQ/bw

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Kee - vad menar du med ” för att jag inte visste bättre”?
Jag förstår inte fördelen med att byta bort fina org gavlar? Det blir bara dyrare och mer jobb.
Jag har bytt gavlar på flera framvagnar, bla den jag kör nu. Men tidigare har jag kunnat mäta och punkta ihop grejorna på en kompis buss utan framskärmar. Den möjligheten finns inte längre, så nu är byte av gavlar en klurigare uppgift.

Jag vill absolut inte korta mer än 25mm. Vill egentligen inte korta alls. Gillar inte det stuket och jag ska inte sänka så det behövs.
Jag kortar bara för att kompensera för breddningen sänkspindlar ger.

Förresten, visst har väl split och bay samma spårvidd? Det har jag bara tagit för givet, inte kollat upp…  ICQ/bn  nån som har koll på det?

Buss 65
Ghia 57

7 Senaste redigerad av kee (2021-08-12 17:39:46)

Jag hade inga laserskurna gavlar när jag kortade min framvagn, men eftersom rören sticker ut ca 25mm från gaveln, så ger originalgavlarna samma mängd avsmalning på vardera sida maximalt. Anledningen till att köra med laserskurna plattjärn är om man vill smalna mer då dessa är tunnare. Mina gavlar har fått lite rostlagning och man kan nog räkna med att det ofta är orsaken till att folk väljer "plattjärn" istället för att laga originalen.

Men eftersom jag förstod Lars T här högre upp som att man kan kapa av ytterändarna på en splitt (men inte bay) så antog jag att jag gjort den onödigt långa vägen och korta på mitten istället för längst ut. Men jag blir lite förbryllad för samma "recess" finns ju på splittarna, eller tänker jag på fel sak nu?

Jag slipade iaf upp svetsarna som håller röret vid gaveln, kapade röret inne vid centrum (eftersom en sänksats ändå skulle dit) och flyttade in röret så änden låg dikt an mot gaveln. Allt detta gjorde jag i bänk och det blev rakt. Kanske hade jag tur, men det var så jag gjorde.

Försökte hitta en bild som är så pedagogisk som möjligt, men det är väldigt mycket detaljstudie och svårt att få en överblick:
3e jan 2008 ICQ/af
https://i.postimg.cc/zXqBwcv9/IMG-0057.jpg

Självklart kan man korta mindre än hela utsticket på rören, men förfarandet är detsamma.

Förresten droppspindlarna du har är de till tidig eller sen bay? Blir det widefive eller skivor, eller både och? ICQ/ar

Edit: Jag är en av hädarna, men det vet du ju redan, ICQ/ad  jag vill bygga om min framvagn för att kunna smalna mer då hjulen tar i skärmkanterna. Tycker det är snyggt med mer gummi och då måste man korta mer än bara 25mm, iaf med eftermarknadsfälgar. Den smalare spårvidden är en oundviklig bieffekt och inte önskad i sig, det är körbarheten i det okörbara man är ute efter. ICQ/bm

8

Jag får förtydliga mig lite, splitt upp till 1963 kan kortas på utsidan av gaveln.
64-67 har ”samma” konstruktion som Bay så där funkar det inte.
Fördelen med eftermarknads gavlar är ju den ökade castern som de brukar ha inbyggt.

9

Aha, så då har jag inte gjort ngt "onödigt" jobb som kortade på mitten då! Vad skönt. ICQ/ag

Lasse: Enligt BosseH så hade jag "tur" som inte fick min framvagn att slå sig när jag kapade upp den och svetsade den utan jigg Men jag vet inte om det är tur, för jag har även lagat den här framvagnen en gång och dessutom satt i sänksatser på min bay och i alla tre av dessa moment har jag kapat upp framvagnen på mitten och svetsat ihop den igen. Men jag har självklart bara tagit ett rör åt gången och på så vis alltid haft en fixtur för själva gavlarna och inget problem med passformen. Enda skillnaden när man flyttar rören (mot att bara sätta i en sänksats) inåt är att de ska vara rätvinkliga mot gaveln så att lagerlägena fungerar som det är tänkt för den inflyttade bärarmen.