1

Hallå.
Jag skriver i baydelen för att frågorna mest handlar om bay, även om jag tänkt ha framvagnen i en split.

Om jag har en stomme från 68-69 så passar den väl rakt i ramen på en sen splitbuss? En framvagn från en 70a stämmer väl i de övre hålen, men inte undre? Och från 71 och framåt passar inte alls, där måste man byta till ”bay i split” gavlar.

Men passar spindlar från en sen bay på en tidig stomme/bärarmar?
Jag har för mig att en bayframvagn gör en split typ 8-10cm högre org. Så jag bör nog ha sänkspindlar och såklart sänksats.
Bygger sänkspindlar nått utåt?
Vad skiljer early och late spindlar? Infästningar till ok resp trumbromssköld? Annat? Är själva spindeltappen lika?
Late bay sänkspindlar är väl både billigare och lättare att hitta än early?

Och nu till överkursen, kan man montera Porsche 944 bromsar från 85-86 på en sen skivbromsspindel? På en early bay borde det inte vara några problem, det är ju samma bromsar och trummor som split, och där sitter dom nu.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Är det verkligen ingen som vet nått om bayframvagnar eller har svar iaf på nån av mina frågor??
Är alla tuffa buss sänkare och framvagnsbyggare på Facebook nu istället?

Det är inte såhär vi håller forumet levande gubbar  ICQ/bl  ICQ/af

Jag har funderat och läst på annat håll nu, och köpt på mig lite grejor. Sen får jag hoppas att det går att få ihop bra i vinter  ICQ/bq

Jag köpte en riktigt fin stomme från en 68 buss häromdan. Där sitter bärarmar på. men inga spindlar. Spindlar och bärarmar från en 71a ingick oxå.
Är det nån skillnad på bärarmar på baybussar, eller är dom samma från 68-79? Jag har inte hittat nått om det, så dom borde vara samma?
Då kan man väl montera late bay spindlar på min 68 stomme utan problem?

Ropade även hem ett par nya late bay sänkspindlar på Tradera igår  ICQ/ay 
Jag tänker att sänkspindlar kompenserar för den extra höjden jag får när jag monterar en bayframvagn på en split.

Men, är det nån som vet om sänkspindlar breddar utåt? Dom jag köpt är vanliga, billiga. Köpta på vw importen för nått år sen.

Isf behöver jag nog korta framvagnen lite, och eftersom jag inte behöver byta gavlar så kortar jag det lilla utsticket som finns utanför gavlarna. Jag har för mig ett nån(var det Kee?) gjort så med bra resultat. Det räcker ju med en knapp cm per sida, för att kompensera för en ev breddning pga sänkspindlarna.

Sen återstår bara att få dit 944 bromsarna...
Som jag förstår det så har split/early & late bay samma dimension på spindeltappen? Isf är det ju inga problem att få på skivan.
Kan nån bekräfta att det är så?

Oken lär väl inte passa rakt på late bay spindlarna, så där får jag nog bygga en adapterplatta tänker jag. Hittar ingen info om 944 frambromsar på late bay heller?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Om jag kommer ihåg rätt nu. Jag tog en tidig böjruteframvagn och satte på sen böjrutespindlar med skivbroms på. Funkar bara med 15" fälgar. 14" tar i. Bromsoken tror jag det var.  Inga sänksatser utan vred till och monterade fast. Det blev rätt originalhöjd. Skicklighet eller tur?  Hjuladaptrar som bygger cirka 10 mm. Dock för brett. Tar i lådkonstruktionen längst ute i hjulhusen om inte gummistoppen räddade det hela. Så det funkar och jag tycker det ser bra ut. Provade sänkspindlar men då sket det sig. Breddar 12 mm och det tar i uppåt. Ska nog ändå korta framvagnen men som sagt det funkar så det får bli sen. Efter allt annat måste.
Bromsarna är bra. Förvarning till passagerare utan bälte vid hastig bromsning krävs. Visst, Porsche är säkert bättre men krånglar till det och skapar mer jobb. Kolla frigång mot fälg också.

4

Jag körde med spindlar från en 77:a på min 69:a, gick utmärkt, även med sänkning och 215/40-17. Hjullagren är ju de samma på alla bay, så Porscheskivan går på utan problem, tänk bara på att packboxen från splitten inte passar, Swerull här i Växjö hade rätt dimension på hyllan. Vad gäller oket så är väl Filip den du ska prata med, 911 är ju snarlikt. Jag bytte tillbaka till trumbromsspindlar när jag satte på Porschebromsarna.