Finns det nån slags justeringsmöjlighet av Cambern på en IRS bakvagn Typ 1
Porsche 924/944 Har typ samma bakvagn som 1302/3 där har dom en justeringskruv som ändrar vinkeln mellan svärd och länkarmen och så justerar man camber. Nu finns inte denna justeringen från början så man får fila upp hålen till skruvarna.
På eftermarknaden finns till 924/944 några excentriska skruvar, för att justera bakvagnen. Men jag har svårt att tro att det blir någon ändring i camber. Du kanske vet Niklas? Bärarmen bestämmer hjulets lutning. Med tiden kröks armen en smula, och hjulet lutar mer. (En gång på 70-talet hade jag ett gäng ungar, typ 8, bak i min 1303:a, på en dålig väg. Efter det var bakvagnen inte sig lik.) Förmodligen påverkas toe-in då också. Den däremot borde påverkas av infästningen i svärdet.
Så finns det två brickor på bärarmens inre fäste, som man kan plocka om. Osäker på vad som händer då.
Känns som att det finns en marknad för heavy duty bärarmar i standardlängd.
Jo. 944 har excentriska skruvar för camber justering.
1302/3 har lite spelrum hålen mellan svärd å bärarmarna också som man kan justera camber med samtidigt som man justerar plogningen.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Känns som att det finns en marknad för heavy duty bärarmar i standardlängd.
944 I stål är förstärkta. Tror att det var Lasslo (heter han så här?) som lade upp bilder i en tråd.
Ali G
Det går inte att justera camber med original IRS, den sätts av konstruktionen.
Mindre justering går att göra genom att lossa skruvarna mellan fjäderarm och bärarm.
Att lossa dessa med bilen på marken ska öka camber med ca 45' i positiv riktning
Hissar du upp bilen och släpper skruvarna ska det öka camber ca 15' i negativ riktning
Antar att det är utgående från fabriksinställning.
Inga stora justermöjligheter alltså.
VW 1303S -74
hof skrev:Känns som att det finns en marknad för heavy duty bärarmar i standardlängd.
944 I stål är förstärkta. Tror att det var Lasslo (heter han så här?) som lade upp bilder i en tråd.
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=55791
Ali G