1

Pga ett general haveri så fick jag byta motor, fick tag på en som stått en stund så flyttar över alla nya delar från min gamla som förgasare, generator, bensinpump och en genomgången fördelare..
Ställer in allt och rotorn pekar på 3:an istället för 1:an.. inser efter lite letande att idioten som renorverat min gamla motor för några år sen satt fördelar axeln ett varv fel i blocket (alltså den lila delen är på svänghjulets sida) då har han ju löst det enklast genom att knacka ur sprinten ur fördelaren och vänt på drevet så då fungerade ju den gamla motorn men nu är det ju så att han förstört sprinten så jag klarar inte av att få ur den så jag kan vända på drevet igen då den nya motorn står rätt i blocket med den lilla sidan åt remhjulet sida..

Så nu funderar jag är lite dåligt på sånt här,

2

Använd 3'an som etta då, fördelaren vet inte var stiften sitter.

"ljushuvud"

3

Tack Mr 56 precis det jag ville höra

4

Naturligtvis kommer det att fungera, men...
När VW-motorer med oljekylaren inne i fläktkåpan började få lite mil på mätaren var det oftast avgasventilen på 3:ans cylinder som gav upp först. Ingenjörerna kom på att oljekylaren värmde upp 3:ans cylinder lite mer än de övriga. För att kompensera för den lite högre temperaturen utrustades en del (inte alla) motorer med en fördelare där kamnocken på fördelaraxeln är slipad offset för 3:ans cylinder. Detta gör att tändningen för 3:ans cylinder är fördröjd med 4 grader jämfört med de tre övriga. På så sätt var tanken att hålla nere temperaturen på 3:ans cylinder och kompensera för den något högre kylluftstemperaturen.

1971 kom en fläktkåpa där oljekylaren sitter i ett separat plåthus framför (inte bakom) fläktkåpan, och då fick samtliga cylindrar lika kylning. Vi brukar kalla dessa fläktkåpor för "doghouse" Vårt broderfolk i väst benämner denna förövrigt "viftehus med hundehytte".

Om du har en motor från 1971 eller senare eller en femtiotalare är detta över huvud taget inget problem. Detta var en nödlösning när man började plocka ut mellan 40 och 50 hästkrafter ur en 1500, som hade i princip samma kylsystem som en 25-hästare. Antagligen är det nu för tiden inte många motorer som rasar som en följd av just detta. Din motor kommer sannolikt att funka utan problem.

Vad jag vill få fram är att det ofta - mycket ofta - finns en tanke bakom sådant som man vid en första anblick inte tror spelar någon roll. Visst funkar bromsarna på en femtiotalare även om oljekastarbrickan saknas... ... ett tag. Visst går det att köra utan bakre kylplåt... ...ett tag. Visst funkar en splitcase-växellåda även om du inte shimsar in förspänningen för lagerna... ...ett tag. ICQ/bs