1

En fråga som jag har grubblat på en längre tid. När VW kom igång efter kriget så hade dom ju sin 4-cylindriga boxermotor. När Porsche kom igång något lite senare så hade dom en i grundtanken liknande motor men med 6 cylindrar.
Var det bara dom 2 extra cylindrarna som gjorde motorn till en "värstingmotor" eller var det ytterligare åtgärder, annat förbränningsrum, större cylinderborrning, större ventiler, annan (typ av) kamaxel m.m m.m?

2

Porsche hade 4 cylindrar 1948 fram till 1964 då 901 (911) kom ut.

Dock levde den 4 cylindriga 912 kvar till 1969.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3

Rätta mig om jag fel, men boxer 6 :an är väl en helt annan motor inte bara 2 cylindrar till jämfört med en VW Kammar, förgasare, vev, cylindrar, avgassystem, kylning, olje pump och kanaler. Finns väl knappast en enda del som passar från en typ 1:a.
Vet inte om det finns likheter mellan Porsche 4 & 6 motorerna ?

4

t100r skrev:

Rätta mig om jag fel, men boxer 6 :an är väl en helt annan motor inte bara 2 cylindrar till jämfört med en VW Kammar, förgasare, vev, cylindrar, avgassystem, kylning, olje pump och kanaler. Finns väl knappast en enda del som passar från en typ 1:a.
Vet inte om det finns likheter mellan Porsche 4 & 6 motorerna ?

Japp en helt annan maskin, inte jämförbar med dom äldre.

5

just, sexorna är en HELT annan grej, överliggande kammar, torrsumpssmörjning mm mm
finns inte mycket likheter mellan porsches 4:or o 6:or, jo, det är luftkylda boxermotorer båda,
dom roterar åt samma håll men likheterna slutar där.
även om dom fyrcylindriga motorerna, vw:s o porsches, är snarlika rent konstruktionsmässigt
tror jag inte många delar är utbytbara mellan de båda, kanske bara fördelaren??

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

6

Porsche använde 2-delat VW block fram till November 1954 till sina 506/1 motorer.
Det är i grunden ett 25/30 Hk VW block men bearbetat bl a större cylindrar.
Även kamaxeln är densamma, samt en hel del andra delar..

Jag vet inte hur väl denna lista stämmer och exakta årgångar så ta det med en nypa salt, men det ger en fingervisning.

Generators brushes and bearings (from 40hp VW also)
Cooling fan, generator and pulley (from 40hp VW also)
Starter and solenoid (from 40hp VW also)
Distributor cap, points, rotor and drive mechanism
Oil pressure relief valves and sprin, for pre-1958 356's
Oil pressure sending unit (all VW)
Flywheel seal
Crank shaft end play spacers
Dowel pins for main bearing location
Some oil pumps and gears for pre-1960 Porsches
Some oil pump housing for pre-1958 Porsches
Crankshaft timing gear, key, spacer, distributor drive gear and clip
Crankshaft timing gear - will have to drill dowel pin holes
Some gaskets on 1500 Porsches except valve covers
Some fuel pumps on early model Porsche
Throw out bearing (ball bearing type - any VW)
Clutch disk and pressure plate assembly (VW transporter. Rigid center and spring center disks available for 180mm and 200mm. Coil spring pressue plates available for 180mm. 200mm pressure plate not usable)
Dipstick, only on 1500 Porsches
Spark plug connector
O-ring on distributor shaft
Valve adjusting nut
Oil cooler seals pre-1958
Camshaft end-plug
Oil drain screw
Lock washer for flywheel bolt
Spring washer for crankshaft pulley bolt
Cooling fan hub
Gasket for small oil pump cover
Drive pinion for distributor
Washer for pinion
Spacer spring for pinion
Camshaft for 2-piece Normal engines
Engine case Pre a 2 pcs engine case.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

7 Senaste redigerad av TobiasL (2021-05-13 16:21:49)

Phileas Fogg skrev:

Porsche använde 2-delat VW block fram till November 1954 till sina 506/1 motorer.

Jag vet inte hur väl denna lista stämmer och exakta årgångar så ta det med en nypa salt, men det ger en fingervisning.

...

Många detaljer är "nästan" lika mellan VW och tidiga 356, men inte riktigt. Startmotorn ser också väldigt lika ut, men solenoiden sitter i en annan vinkel och så vidare.

Som bas för trimning vågar jag påstå att VW typ 1 från 1961 och framåt är mycket bättre än 356/912. Dels för att c-c avståndet mellan cylindrarna är större på VW (Porsche behöll c-c:t från 30 hästars VW) och dels för att lyftarna är bättre om man kör med vass kan. Dessutom är prisskillnaden på delar astronomisk. Med andra ord, 356/912-motorn är inget vettigt prestanda alternativ för en VW

8 Senaste redigerad av 50 split (2021-05-13 19:03:55)

TobiasL skrev:
Phileas Fogg skrev:

...

Många detaljer är "nästan" lika mellan VW och tidiga 356, men inte riktigt. Bränslepumpen är nästan likadan, men Porsche har grövre anslutningar till bensinrör. Startmotorn ser också väldigt lika ut, men solenoiden sitter i en annan vinkel och så vidare.

Som bas för trimning vågar jag påstå att VW typ 1 från 1961 och framåt är mycket bättre än 356/912. Dels för att c-c avståndet mellan cylindrarna är större på VW (Porsche behöll c-c:t från 30 hästars VW) och dels för att lyftarna är bättre om man kör med vass kan. Dessutom är prisskillnaden på delar astronomisk. Med andra ord, 356/912-motorn är inget vettigt prestanda alternativ för en VW

Tidiga Vw och Porsche delar 8mm bränslepump.

För övrigt så tillverkar Schweitz baserade JPS Aircooled många trimprylar som gör att en Porsche går undan! Dock så kostar det, för det är "not made in china"

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

9

50 split skrev:
TobiasL skrev:
Phileas Fogg skrev:

...

Många detaljer är "nästan" lika mellan VW och tidiga 356, men inte riktigt. Bränslepumpen är nästan likadan, men Porsche har grövre anslutningar till bensinrör. Startmotorn ser också väldigt lika ut, men solenoiden sitter i en annan vinkel och så vidare.

Tidiga Vw och Porsche delar 8mm bränslepump.

För övrigt så tillverkar Schweitz baserade JPS Aircooled många trimprylar som gör att en Porsche går undan! Dock så kostar det, för det är "not made in china"

Helt rätt 50split!

10

https://www.jps-aircooled.com/
Mysig sida med fint godis....

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

11

Det bästa är att det går att kombinera VW och Porsche ICQ/ad   ICQ/ay

Post's attachments

Attachment icon Porsche.jpg 637.01 kb, 85 downloads since 2021-05-14