1

Jag har testat att installera en varvräknare i min bubbla idag. En från Biltema. Problemet med den är att den ligger dubbel så högt som den ska ligga.
Tomgången ligger på 2000 och allt över det dubblas. Någon annan som har haft samma problem tidigare?

Jag har installerat den enligt konstens alla regler. Även ändrat till olika cylindrar. När jag sätter den på 8 cyl då sjunker varvtalet men inte där den ska vara.
Ground på jord
Plus på puls
Sensorn på minus tändspole.

Är det fel på mätaren (för billig) eller finns det ett annat sätt att installera den på.
Någon på webben har skrivit om en diod som kan monteras men jag tycker den bör fungera utan.
Allt el är bytt på bilen.

Tacksam för all hjälp.

2

Jag köpte en varvräknare på Biltema i höstas och den uppförde sig likadant som du beskriver. Trodde de var fel på den
och köpte ännu en. Visade sig vara samma fel på den. Lämnade tillbaka dem och fick pengarna åter.
Jag tycker du ska lämna tillbaka din varvräknare och köpa en riktig från en firma som har riktiga grejor.
Lycka till.

3

Vad har du installerat efter Biltema mätaren. Vilken märke?

4

Jag köpte en på Tyska Ebay för 27 € plus porto 8,40€  Den funkar utmärkt. Sök där, priser från 25-35 Euro. De ser lika ut som de från Biltema, skillnaden är att
de funkar som det är tänkt.

5

Inte för att jag har något stort förtroende för Biltemas mätare men det låter som om den varit inställd för fel antal cylindrar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Måste nog hoppa in här jag med, jag har med varvräknare från biltema men den funkar som den ska jag minns jag bryggade någon kabel på baksidan så den visade rätt. Den visar någorlunda rätt men fladdrar en del när man kör alltså typ rör sig inte jämnt upp men visar någorlunda rätt iaf.

2256 typ 4 buggy -66

7

Jag har fått den att funka men en diod som heter 1n4005 som man kopplar mellan varvräknare och tändspole. Då slutade den hoppa och den visade rätt varvtal. Vissa dyrare mättare kanske visar mer noggrant men diod lösningen finns om det finns någon som har klabb med visa mätare.

Tack för samtliga svar

8

Vwbug1973 skrev:

Köpte på kl racing.  Med fot. 245kr.
Funka bra. Ser lite racing ut ned shiftlight

Sån sitter det i frugans bil, har du möjlighet att fota instruktionspappret hur man kopplar in och hur man ställer in den?

Noll sju 0 564 sex 859

Bubbla -62
T3 DH -85
Buss -60

9 Senaste redigerad av Björn J. (2021-05-11 19:07:34)

Jag har en varvräknare från Biltema i en beach buggy, och den visar ju rätt.
Många varvräknare är omställbara för olika antal cylindrar, brukar vara 4, 6 och för 8 cylindriga motorer, Det brukar finnas en omkopplare på baksidan av instrumentet.

Varvräknare skall ju kopplas tillplus över tändningen, samt till minus i karossen eller chassit.
Sedan en kabel till brytarspetsarnas anslutning på tändspolen (den där brytarspetsarnas gröna kabel är ansluten).

Instrumentbelysning vill man ju också ha, och då kan man koppla in sig på en av instrumentbelysningens lampor i hastighetsmätaren, eller anslutning 58 på strömställaren till ljuset, eller på den anslutningen som kommer från strömställarens reostat (motstånd).

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."