Hej,
Tänkte nu sälja nu min TRIMCO-byggda (Claes Ebbenäs) 1835 motor som vilat alldeles för länge i garaget i väntan på en ny bil.
Ni som är yngre än mig (jag e 62) kanske inte vet vem Class Ebbenäs var. Googla så hittar ni en del. Han var the shit på den tiden.
Jag har varit borta från folkasfären länge (barn, kvinnor och motorcyklar tar mycket tid) så jag har ingen aning om det finns intresse för denna relik från 80-talet eller vad den kan vara värd. Hör av er om intresse finns.
Motorn är nu i longblock-format med (nästan) alla övriga delar i löst (rengjort) format.
Motorn är byggd 1987 (!) och monterad i bilen 1989 och körd 887 mil enligt min gamla loggbok. Motorn satt monterad i min 73'a 1303S med specialbyggd fjädring mm. Se bilder. Tyvärr blev bilen förstörd vid ett inbrott 1991 och större delen av elsystemet och inredningen förstördes (mätare och högtalare stals för att antagligen säljas i byte mot en sil på plattan...). Här tröttnade jag och plockade ur motorn och skrotade bilen. I dag hade jag ju inte gjort det...
Motorn har förvarats i varmgarage sedan dess. Den stod ute några månader innan den plockades ur så en av förgasarna har ärgat ihop men medföljer som donator av delar. Motorn går runt utan problem men jag skulle nog lyfta på topparna och kika innan jag drog igång den. En del av de tjusiga kromdelarna har också börjat rosta, men sånt byter man ju ut.
Fläktkåpor mm. är målat i knallröd tvåkomponentsfärg med pensel (hade inte råd att lämna in på lack). På lite håll ser det helt OK ut (tycker jag). Det är i alla fall mycket hållbart.
Data:
Motorblock: AS 319656
Vevaxel: Original balanserad
Svänghjul: Lättat original
Svänghjulsbult: SCAT
Cylindrar & kolvar: CIMA 92 mm
Kompression: 9,25:1 (bör få 98 oktan)
Toppar: Original "fullpreppade" bearbetade och portade av Classe Ebbenäs.
Ventiler: Manley In: 42,0mm, Ut: 37,5mm
Ventilspel: 0,10-0,15 (kall)
Fördelare: Bosch 009 (kontrollerad och uppmätt av Classe Ebbenäs Protokoll finns.)
Tändstift: B7HS (kort gänga)
Tändspole: Bosch röd med förkopplingsmotstånd
Oljepump: Melling
Lock till Oljepump: Trimco's egen gjutning. Externt filter (ingen filterhålare medföljer till externt filter)
Koppling: Trimco förstärkt
Kamaxel: 296 graders
Varvade till över 7000 men ventilerna började fladdra vi 6900 så kanske behövs hårdare fjädrar
Insug: Portade och matchade mot topparna av Classe Ebbenäs
Förgasare: Weber IDF 40 (x2). Den ena har ärgat igen men går säkert att jaga igång om den får bada i rostlösare eller liknande
Egentligen skulle IDF 44:or passat bättre men jag fick tag i dessa beggade till ett bra pris
Förgasarbestyckning:
- Halsring: 32
- Spridare:4,5
- Huvudmunstycke: 130
- Emulsionsrör: F11
- Luftmunstycke: 200
- Lågfartsmunstycke: 50
- Acc. munstycke: 50
- Pumpventil: 55
- Nålventil: 175
Bilen startade alltid efter två tunga pumpningar med högerfoten trots avsaknad av choke
Förgasarlänkage: Hembyggt i rostfritt med dubbla kullager (ett kullager har ärgat ihop)
Bränslepump: Original mekanisk
Vevhusventilation: Hembyggt i rostfritt.
Motorställning med hjul medföljer.
Det hembyggda avgassystemet med grova rör och specialbyggda värmekamrar finns tyvärr inte kvar.
UPPDATERING 2021-03-21:
Några tillägg och förtydligande till annonsen (efter genomgång av anteckningar):
- Blocket är deckat och arborrat av TRIMCO
- Svänghjulet är 8-stiftat
- Vevaxel, svänghjul och koppling balanserat tillsammans (som det ska göras)
- Vevstakarna är viktade mot varandra
- Mindre remskiva i aluminium
- Nya styvare, längdanpassade stötstänger
- Original vippställ modifierade av TRIMCO med shims och bultade ändar
- Vippskruvar med ledade ändar
- Ventilkåporna har utgång för vevhusventilation som kopplas till box bakom fläktkåpan
- Bränslefördelningsrör i rostfritt gömt bakom fläktkåpan
Jag kan maila nytagna bilder av motor och delar om du sänder mig en mailadress
Motorn finns i garage på Södermalm i Stockholm.
Jag nås på telefon: 0708-393929
eller mail: [email protected]
Svenne
