1

Har en 1300-66 just nu med Pict1 och Vacuumfördelare. Har lite problem med dessa och vill byta ut dem.
Jag vill ha en vettig förgasare och en fördelare, helst brytarlös eller med brytarlöst kit som jag kan använda och som fungerar.

Detta ska även kunna flyttas över till den 1600 som jag håller på att sätta ihop.
Den kommer bli orginal förutom samma ormbo med Stinger som sitter på 1300:an.

Söker tips på vettiga grejor som kommer fungera.

Just for the fun of it....

2

Den förgasaren brukar funka i alla väder
om den har rätt bestyckning  Om man ändrar något i avgas systemet från STD  måste man gå upp i munstycke för det skall funka bra
På 1600 är det olika infattning om man har std insuget  mot 1300 
Men det finns två ports förgasare från Weber med ett annat insugsrör som du kan  anpassa men man måsta alltid bestycka för motorstorleken 
Sen har vi fördelare som funkar bra Finns ett märke som heter 123 ing  med vaccum eller utan
I dag åker man mycket gärna med Vaccum även på stora trimmade maskiner  för att körbarheten skall bli bra på låga varv
Men det kräver en del kundskap av ägaren för att trimma in den
Det finns inget som funkar 100 % från lådan om man vill ha det bra
Några saker man skall ha koll på är
Att det är rätt soppa tryck  och bestyckningen i gasaren ( den där skruven som sitter vid sidan är bara för tomgång inget annat)( minsta an ändrar typ luftfilter eller avgas blir Gasaren knepig ( även den fränaste webern)
Sen att man har rätt tändning och brytar avstånd då brukar det funka bra som F#& ialla väder
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Förgasare och fördelare hör ihop som ler och långhalm. Första är att kolla om det är en fabriksmässig kombination.
123-ignition är bra. Naturligtvis med vakuum. Rekommenderar den programmerbara (tune) varianten. Det skiljer så otroligt mycket på vakuumsignalen mellan 28-30pict och 31-34pict. Verkar inte som detta utnyttjas fullt i standardutförande. Tyvärr finns inte så mycket programmeringsledtrådar på nätet, så det blir att experimentera, precis som Micke säger.

Så med 123-ign kan du flytta den till 1600 (dp antar jag). Även lilla förgasaren, om du sätter på ett dubbelport 1300-insug. Funkar bra och bränslesnålt, fast tappar toppvarvtal.

4

Tack för svar.

Jag har orginal förgasare från 66.... men har problem med bestyckning och choken.
Orginal luftfilter samt ett ormbo med stinger bara. Har gått upp 1 munstycke och då går den bättre än orginalmen inte helt bra. Tar jag 2 storlekar så får den för mycket.
Brytare är fina.

Därav frågan att byta både förgasare och fördelare och att köpa en sånt som jag kan flytta med till 1600:an sen, då den inte har vacuum orginal(har jag för mig)

Just for the fun of it....