1

Hej! Jag o far kör Trike med 1600 (50 hk) motor. Har satt på större diameter på hjul men tycker ändå att varven ligger något höga. Cykeln är urstark på de låga växlarna. Vad går att göra? Var finns information och var finns eventuella delar? Mottager tacksamt tips. Har ännu ingen kännedom om typ eller vad som finns i växellådan. Jag skickar med en bild på cykeln. Mvh NNn.

Post's attachments

Trike 1.jpg, 347.41 kb, 1043 x 625
Trike 1.jpg 347.41 kb, 137 downloads since 2021-02-24 

2

Normalt skall tomgångsvarvtalet vara 850r/min. Varvtalet justeras med stora mässingsskruven på sidan av förgasaren, syns på bilden. Gasspjället skall vara helt stängt när choken är av.

3

Jag antar att du vill ha ner varvtalet vid landsvägskörning. Det finns olika drev för utväxling och man kan byta ut ring och pinion till annan. Om du ska ge dig på sådant så bör du nog prata med någon av växellådsbyggarna här på forumet. MH heter en av dem här på forumet och om du googlar på vwväxwllådor så kommer du hitta Thomas sjödalen som också jobbar med att bygga lådor.
Mvh björn

2256 typ 4 buggy -66

4 Senaste redigerad av Mr 56 (2021-02-24 22:34:21)

Finns lite läsning här.

https://socalautoparts.com/2019/03/the- … explained/

Större diameter på bakdäcken kan göra en del.

"ljushuvud"

5

Tack för alla inlägg. Det handlar helt riktigt om varvtal vid landsvägskörning. Det blir till att kontakta en växellådsbyggare.

6

Hjul-/däckdimension är en bra start att få rätsidan på för högt varvtal.
Det ser ut som du åker med 15" och "rätt höga däck". Vanligast och sämre är  annars 13-14" med lågprofildäck.
Det räcker dock inte om man vill ha en användbar 4-växlad låda. De flesta brukar ju inte ens använda #1.
När trikarna hade sin peak byggdes de ofta på 1200-vxl. med en i sammanhanget  låg R/P. Förödande för en som vill njuta av lågt varvtal @ 80-90 km/h.
Mats 0705 - 69 33 43