1

Hejsan, jag har precis köpt en bubbla från 58   ICQ/bp

Den här fallit ur registret och är någorlunda rostfri, fattas lite saker som inredning, styrsnäcka, ratstång, det är fel baklysen m.m så jag har ett tag framöver och hålla på ICQ/ag

Till min fråga: tidigare ägare har bara förvarat bilen men den renoverades lite av någon ägare innan honom på 80-talet sen slutade dem mitt i ICQ/ab dem har sänkt bak på ena sidan men inte på den andra, jag vill ju då ha detta jämnt så att bilen inte är sne:) hur går jag till väga? Har aldrig sänkt en bil eller höjt, och är inte van med att montera bort svärd etc, alltså jag behöver nån lättförklarad instruktion för dummies  ICQ/ag
Tack på förhand

2 Senaste redigerad av Johan W (2021-01-31 18:48:28)

Hissa upp bilen i mitten fram så den inte kompenserar med fjädringen fram.

Mät ner till en plan yta från en del som finns på båda sidor med däcken på backen med lika mycket luft i dom så får du fram hur mycket du ska sänka.

Kolla på listan hur splinsen ska stå och märk upp vart dom är nu innan du tar bort svärdet.

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=255

Sen bryter du ut svärdet med två skruvmejslar, om den är sänkt ett hack eller mindre kommer den att fara ner från klacken sen knackar du in axeln så bara svärdet lossar ta bort svärdet och dra ut axeln försiktigt och kugga över den inre så den blir rätt och set tillbaka svärdet. ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3 Senaste redigerad av Krikkan (2021-01-31 19:58:46)

Tack, jag får läsa igenom ordentligt så jag fattar ICQ/ag du har ingen bild på splines o axel o diverse ICQ/ag ?

Jag har skruvat bort skärmarna o kollat lite noggrannare nu det sitter 2 st typ gasdämpare där bak där ena verkar vara fullt ute o den andra är skitkort, blir det så när man sänker ena sidan ? eller den kan skruvas ut?  Ursäkta för dumma frågor men är ganska novis på mekaniska delar:)

4

Alltid svårt att veta vilken nivå våra kära forummedlemmar ligger på, man vill ju inte dumförklara någon heller. Ett ovärderligt redskap är en verkstadshandbok, en dålig är bättre än ingen, men den som är mest erkänd är utgiven av Bentley Publishers och brukar kort och gott kallas för "bentley", kostar en slant men väl värd investeringen om man tänkt behålla sin bil, sen finns det enklare som mycket väl kan duga till en början.

Nåväl, i ditt fall KAN det ju vara själva dämparna som ställer till det. Jag skulle börja med att lossa dem, för det behöver du ändå göra om du ska justera höjden, för att sen se vad som händer. När det ser ut på det där viset vet man inte vem det är som har varit framme och vad denne har gjort.

När det gäller själva justeringen så kanske följande bild förklarar lite bättre:
https://static-cdn.imageservice.cloud/13635778/diagram-3-swing-axle-type-1-3-rear-axle-wiring-diagram-user.jpg

Fjädern är nummer 25 och bärarmen (svärdet) är nummer 26. Den "klack" som nämndes här tidigare är en del av själva bottenplattan (längst till vänster i bild) vid originalhöjd så fjädrar svärdet ut mot denna klack när bilen lyfts upp och lasten från hjulen tas bort, är vagnen sänkt sitter svärdet högre upp. Längst ut (och längst in) på fjäderstaven ser man i illustrationen att änden är "splinesad" och det är dessa splines som refereras till i länken. Personligen skulle jag använda en punkt på fordonet när jag jämför höjden på de respektive sidorna, men det går kanske lika bra med marken? För att frigöra länkarm och fjäder från varandra måste navet (nr16) lossas från bärarmen. Det är i detta moment som stötdämparen (nr37) måste lossas från navet. Jag har bara erfarenhet av typ2, men det borde gå att skjuta/vrida detta bakåt så att den går fri från bärarmen utan att behöva plocka isär mer.

Med bärarmen frigjord från navet så ska man kunna "dra" ut den, vinkelrätt mot färdriktningen efter det att kåpan över torsionsröret plockats bort, det är i detta läge man kan behöva bända lite. Man får även vara påpasslig var det släpper, eftersom fjädern har olika splinesdelning mellan inre och yttre fattning, så innebär ett visst antal hacks justering på innersplinesen, inte samma justering som om man hade gjort det på de yttre splinesen. Det är inte ovanligt att man får med sig både bärarm och fjäder ut som ett paket.7

Sen beror det på hur högt du tänkt åka, att du vill ha det jämt mellan höger och vänster fattar jag. Bilder på utgångsläget kan vara bra att ha, både för dig själv och för oss andra som ska försöka hjälpa dig.

Hoppas du kom en bit på väg i din förståelse. Fråga på! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Tack för alla svar ICQ/ay  jag tror jag fattar någorlunda, skall fota när jag får läge, bilen står med baken in i garaget så ska bara vända på den  ICQ/ab  men det här var en bra hjälp på vägen, kommer säkert komma massa mer frågor men det är väl så man lär sig, finns denna Bentley verkstadshandbok  att köpa ny eller finns den bara begagnad? Mvh

6

Det finns inga dumma frågor, bara korkade svar ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage