1 Senaste redigerad av Krikkan (2021-01-17 10:54:27)

Hej, om man har slipat golvet plåtrent, kan man då grunda med denna: https://www.biltema.se/bat/batvard/epox … 2000042208

Eller denna: https://www.biltema.se/bat/batvard/batf … gJLOfD_BwE

Och vad har ni för färg som är svart sen, eller kan man välja dessa färger i svart?

Eller finns det något annat alternativ med vad jag ska måla med? Mvh

2

Kör med Epoxin, jag körde en på min tank, och den bet bra.
Dock var det inte så länge sen, så har ingen långtidstest.
Har grundat insidan på mitt A fords bygge,och det verkar sitta kanon där med.

En sak bara späd ut rätt ordentligt med förtunning, då de jag köpt nog stått länga och tjocknat (har jag fått för mig)
Blir mer drygt då:

Jag köpte Opel Rally kadett huvmattsvart på Tipro.se till min platta.

"ljushuvud"

3 Senaste redigerad av Krikkan (2021-01-17 19:34:20)

Tack för hjälpen.

Är det en sprayburk då eller ska den blandas med hårdare?

Tänkte på mattsvarta färgen?

4

Nått tips på nån svart lack man kan köpa som är bra över epoxin. Tänkte penselmåla plattan med 2k lack men vet ej vad jag ska köpa ICQ/ab

5 Senaste redigerad av Mr 56 (2021-01-26 21:39:58)

Krikkan skrev:

Tack för hjälpen.

Är det en sprayburk då eller ska den blandas med hårdare?

Tänkte på mattsvarta färgen?

2K för sprutlackering.
Går att penselmåla/rolla men den är tunn så det går åt mycket då.

"ljushuvud"

6

Tack, tror du att denna funkar eller är jag ute o cyklar  då  ICQ/ag ?
https://www.paintpro.se/farg-ytbehandli … gJ77PD_BwE

7

Följ MR.56 råd att grunda med epoxy den har en vidhäftning som är oöverträffad och ett perfekt skydd emot rost använder den själv både till invändig och utvändig grund.
Vad gäller lacken så rekommenderar jag Temadur en billig men bra 2K lack som du dessutom kan välja både glans och nyans på så länge det är en solid färg. ICQ/ay

8

Yes, skall handla epoxy när det är dax, skall titta upp temadur, tack ICQ/ay

9

Funkar epoxyn från Biltema bra även i typ hjulhus och innanför skärmar etc eller skall man köra något annat där?

10

Har ingen erfarenhet av Biltemas epoxy men dom flesta 2K med härdare brukar fungera och är det ordentligt slipat och rengjort i hjulhusen
så säkrar du många långa år utan rost sen brukar ju jag alltid rekommendera tjockflytande tectyl under skärmar och hjulhus för skydd mot stensprut
och annat men det är en smaksak om man vill hellre lacka och det hänger ju också på vilka vägar man kör på mestadels asfalt gynnar ju en snygg
färg. ICQ/ay Lycka till.

11

Tack, då vet jag ICQ/ay

12 Senaste redigerad av bclair595 (2023-06-15 13:11:26)

Från den begränsade kunskap jag har, så låter det som lite tveksamt vad gäller din första fråga. Låter verkligen som att du bör kolla upp detta noggrant, och googla ordentligt om sättningar i hus. Bara det faktum att du frågar i ett forum ger mig lite PTSD, då jag har failat fatalt en gång när jag gav mig in på ett renoveringsprojekt utan att ha alla detaljer och kunskap i förhand. Se till att kolla upp allt du behöver veta i god tid, så slipper du överraskningar längre fram.

13

Du tog orden ur min mun.
Använde Temadur 20 halvmatt på bottenplattan. Suverän lack.

ztadsbudet skrev:

Följ MR.56 råd att grunda med epoxy den har en vidhäftning som är oöverträffad och ett perfekt skydd emot rost använder den själv både till invändig och utvändig grund.
Vad gäller lacken så rekommenderar jag Temadur en billig men bra 2K lack som du dessutom kan välja både glans och nyans på så länge det är en solid färg. ICQ/ay