1

Halloj i stugorna.
Jag håller på och plockar ihop en typ4-motor till min buss. I boken jag har till hjälp står det ett par rader om att man skall shimsa axeln som driver fördelaren. Glappet skall vara 0,51 till 1,27 mm. Jag mäter upp ca 1,60 i min motor (bladmått).
När jag synar brickan som ligger mellan axeln och blocket är den lite speciell med oljespår. Brickan är 1,25 mm. Mätte en bricka från ett annat block och den var också 1,25 mm. Är det denna bricka som är shimset, eller saknas det något?
I boken står det att typ 4 motorerna bara har ett shims medan typ1 kan ha flera.
Var köper jag nödvändiga shims så att jag kommer vidare?

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

2

Ända jag kan svara på, det är en bricka på typ 4 motorerna.

3

Hur som...skall djupet ned till axeln vara 45mm

4

Lowflyer skrev:

Halloj i stugorna.
Jag håller på och plockar ihop en typ4-motor till min buss. I boken jag har till hjälp står det ett par rader om att man skall shimsa axeln som driver fördelaren. Glappet skall vara 0,51 till 1,27 mm. Jag mäter upp ca 1,60 i min motor (bladmått).
När jag synar brickan som ligger mellan axeln och blocket är den lite speciell med oljespår. Brickan är 1,25 mm. Mätte en bricka från ett annat block och den var också 1,25 mm. Är det denna bricka som är shimset, eller saknas det något?
I boken står det att typ 4 motorerna bara har ett shims medan typ1 kan ha flera.
Var köper jag nödvändiga shims så att jag kommer vidare?

/Janne

Finns några saker att ha koll på som höjden från block kanten  till aggrigat axelen  för den skall ligga cc på veven
Vad är det för skick på messings drevet på veven ( där brukar det vara slitet så det blir glapp )
När du mätte glappet var det upp o ner eller vad aggrigat axelen glappade när du röde aggrigat axelen
På den gamla goda tiden fanns det shims att köpa på vag i olika tjocklekar med varje hundring i storlek

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5 Senaste redigerad av Lowflyer (2021-01-04 15:03:16)

PPRMicke skrev:

Finns några saker att ha koll på som höjden från block kanten  till aggrigat axelen  för den skall ligga cc på veven
Vad är det för skick på messings drevet på veven ( där brukar det vara slitet så det blir glapp )
När du mätte glappet var det upp o ner eller vad aggrigat axelen glappade när du röde aggrigat axelen
På den gamla goda tiden fanns det shims att köpa på vag i olika tjocklekar med varje hundring i storlek

Jag monterade fördelaren så långt ner i blocket det gick och sedan kollade jag hur mycket axeln under fördelaren kunde röra sig upp och ned. (fjädern ej monterad). Vevaxeln var ej monterad.
Mässingsdrevet är i fint skick. Motorn är troligen orginal till bussen och den verkar bara ha rullat ca 5000 mil. Dock med dåligt med oljebyten då den var bra svart inuti. Primära skälet till att jag går igenom den är att kammen och lyftarna hade gått ner sig.

Jag gissar att axeln trycks åt endera sidan när motorn går så det kanske inte spelar så jättestor roll om glappet är lite för stort? Men man vill ju inte ha en tändning som vandrar omkring. Funderar på om man kan lägga en tunn bricka mellan shimset och blocket eller om det finns någon risk med det?

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

6

Återkommer till denna fråga.
Hittar inga shims förutom standard 1,25. Jag hittar heller inte mttet på acceptabelt glapp i Bentley's manual. Enda stället där jag hittar det är i boken "How to rebuild your Volkswagen aircooled engine" av Tom Wilson.
Kan någon bekräfta vilket mått som är acceptabelt på axialspelet på axeln? Jag mäter utan vevaxel på plats, fördelaren nedtryckt så långt det går.

/Janne

7 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-01-29 14:11:20)

axialspel på aggregat axelen  skall fjärden ta upp som sitter i toppen på den
Axelen vill neråt under belastning
Därför är den noga att den ligger i CC på vevaxeldrevet
Om jag inte minns fel så skall  toppen av aggregat axelen  ligga 40 mm från toppen från block kanten
Men man kan aldrig får super jämn tändning  på en fördelare vandrar lite  Men mista spel i ramlagrena/ axialspel så flyttar man tändpunkt  i fördelaren
Vill man kolla detta så är det en indukator klocka på svänghjulet andra klockan  på rotorn i fördelaren (då bör det röra sig en del grader )
Men vill man få bort det så får man använda vevaxel givare
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

PPRMicke skrev:

axialspel på aggregat axelen  skall fjärden ta upp som sitter i toppen på den
Axelen vill neråt under belastning
Därför är den noga att den ligger i CC på vevaxeldrevet
Om jag inte minns fel så skall  toppen av aggregat axelen  ligga 40 mm från toppen från block kanten
Men man kan aldrig får super jämn tändning  på en fördelare vandrar lite  Men mista spel i ramlagrena/ axialspel så flyttar man tändpunkt  i fördelaren
Vill man kolla detta så är det en indukator klocka på svänghjulet andra klockan  på rotorn i fördelaren (då bör det röra sig en del grader )
Men vill man få bort det så får man använda vevaxel givare
/// M

Funderar lite kring detta då jag misstänker att det ev. har slarvats lite då mekanikern som installerade ny kam (o lite annat) hade glömt att pilla dit pluggen för kamaxel. Har tagit isär blocket och ser endast 1 st schim mot blocket på fördelaraxel. Har läst att det ska vara 2 st schim, stämmer det? AD-block.

/Johan

9

Ja, det skall vara två.