1

Inför ett kopplingsbyte gjorde jag en lista på saker som kan vara smarta att göra när motorn är ur bilen (typ 1).  Kanske kan den vara av nytta för andra? Har plockat från en massa trådar, egna erfarenheter och ett par handböcker. Detta är bara uppslag! Man får ge och ta efter modell, skick, budget, ambitionsnivå och tid. Jag har haft min typ 1 -74 som utgångspunkt men det mesta är generellt. Listan omfattar inte helrenovering (delat block/toppar/cylindrar) utan mest relativt billiga och enkla/medelsvåra åtgärder. Flera punkter går även att göra med motorn i bilen, men det är enklare när den är ur.

Motor:
•    Oljekylaren. Byt tätningar, kolla så "hoover bit" sitter monterad, rengör med tryckluft, byt utvändig gummitätning mot fläkthuset.
•    Oljepump. Slitage, packning.
•    Byt packning mellan generatortorn och motorblock
•    Kontroll av termostatens skick och funktion (testa i hett vatten), rengöring. Kontroll länkarmar mellan termostat och klaffar
•    Kontroll/byte/rostskydd av värmekammare och ljuddämpare. Mycket enklare med motorn ur.
•    Kontroll/byte av alla luft/vakuum/bränsleslangar. Relativt billigt, och enklare att göra nu.
•    Kontroll av åtdragningsmoment alla skruvförband för cylindrar och block. Viktigt att dra åt dem i rätt ordning
•    Kontroll/ byte stötstångsrör. Finns teleskopiska som inte kräver att toppen lossas
•    Rengör och rostskydda förvärmningsrör och insugsrör, byt packningar och gummitätningar
•    Rengör/rostskydda fläkthus
•    Kontroll och rengöring av fläkten. Roterar den jämt och fint utan oljud?
•    Allmän rengöring, putsning. Så mycket enklare nu! Ser trevligare ut och kan förbättra motorns kylning.
•    Vanlig service. Motorolja, tändstift, brytarspetsar, justera/byt rem, luftfilter
•    Kontroll/justering av ventilspel.
•    Kontroll/byte av packningar ventilkåpor
•    Rengöring och funktionskontroll, fördelare.
•    Oljepåfyllning. Ev byt lackning i locket, rengör, leta efter läckage i reservoir och anslutande slang
•    Generator (DC typ), rengöring av släpkontakter.
•    Kontroll och rengöring av koppling/tryckplatta, ev. byte.
•    Radialtätning (bakom svänghjul, utgående axel). Byt förebyggande även om det ser bra ut. Kontroll och rengöring av tätningsytor
•    O-ring i svänghjulet ( byt)
•    Nållager i svänghjulsbult (smörj, ev. byt)
•    Spel vevaxel, rätt antal/tjocklek på shims bakom svänghjulsbult?


Motorutrymme:
•    Motorns tätningslist mot kaross, lätt byta nu.
•    Ljud/värmeisoleringsmattor, rengör eller byt. Viktigt att dem främre sitter fast ordentligt, kan blockera kylningen annars!
•    Kablage till bakljus. Friskt? Snyggt installerat?
•    Bränsleledning, byt vid minsta tvekan om skick
•    Målning/rostskydd av undre karossdelen bakom motorn. Nu eller aldrig!
•    Gasvajer, nu är den ändå lös i ena änden...

Runt växellåda
•    Radialtätning, för ingående axel
•    Urtrampningslager, byt eller smörj. Kontroll av säkring/clips lagerhållare
•    Växellådsfästen kontroll eller byt, fram (1 st) och bak (2 st)
•    Kopplingsvajer, smörj eller byt. Sitter gummitätningen kvar där vajern löper ut?
•    Justera kopplingsvajer, smörj hävarm och vingmutter
•    Bussning för startmotor (brons/mässing)
•    Kontroll av startmotors funktion, kuggar, kabelanslutningar


Som sagt, detta är bara en slags idélista, alldeles för simpel för en del och kanske överkurs för andra. En del termer är säkert fel, saker fattas osv. Jag fick göra det mesta, andra kanske bara behöver byta en slang. Uppdaterar gärna efter feedback, och hoppas någon får nytta av listan.