Har länge letat efter en org bubbla cab och fann en vw 1302 LS 72:a med 9300mil på mätaren som härstammar från Göteborgstrakten. Jag trodde det var lite småfix att få iordning på den för att få den acceptabel då den hade körts med förrförra sommaren men när man väl börjar riva lite i det och inser hur dålig plåt det är under tectyl-behandlingen . Slutar det nu med en helrenovering för att det ska kännas bra för min del och att jag ska bli nöjd.. Tänkte att nu när man har chansen är det lika bra att göra det så bra man kan för att man ska kunna njuta av den i många år framöver
Gjorde inköpet Feb 2020 och har lagt oräkneliga timmar i projektet hittills. Kommer att lägga upp lite bilder under resans gång. Detta är min första och sista bilrenovering
Jag har tur som har en svetsare och en bilmekaniker som kompis som kunnat hjälpa till emellanåt
1 2020-12-19 23:10:52 Senaste redigerad av Vw 1302 LS 1972 (2020-12-20 19:23:40)
Berätta... har ett 71 lik stående...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
3 2020-12-20 16:32:56 Senaste redigerad av Vw 1302 LS 1972 (2020-12-20 16:46:39)
Såg ju till att börja med rätt så bra ut undertill. Men efter att ha lyft på mattorna inuti så såg man några tidigare lagningar och tänkte först byta delar av golvhalvorna men insåg efter ett tag att det var lika bra att dela på bottendelen och karossen för att komma åt allting.
4 2020-12-20 17:03:32 Senaste redigerad av Vw 1302 LS 1972 (2020-12-20 18:08:23)
Motorn startade och fungerade men sölade olja mest överallt så den tog vi ur rätt så omgående för att lämna iväg på renovering medan vi höll på att blästrade och svetsade ny plåt på karossen.
5 2020-12-20 18:16:02 Senaste redigerad av Vw 1302 LS 1972 (2020-12-20 19:00:13)
Började att blästra innerskärmarna och sittbrunnen men upptäckte att plåten var för dålig på sina ställen och det var jättemånga små lappningar i plåten som dök upp så det blev en och annan plåtbit som svetsades dit men inte så konstigt då bilen nästan är 50år.
Det fick bli en helt ny sittbrunn att passa in med övrig plåt. Har även delat karossen från underdelen. Underdelen har fått helt nya golvhalvor JP Group 1,25mm tjock plåt då det känns bäst då det är en cab. Underdelen har blästrats och behandlats med smedens rostborttagare innan jag målade med Temalack 50.
Mycket jobb blir det.
Ser bra ut.
Bara för att Priset rusat på dessa fordon, så har de haft ett annat värde förr i tiden.
Och hade inte nån gjort "fusklagningarna" hade du inte haft nått att laga nu.
Så döm honom inte så hårt.
8 2020-12-20 18:40:45 Senaste redigerad av Vw 1302 LS 1972 (2021-04-10 07:41:49)
Tack! Ja mycket jobb blir det. Projektet var mycket större än jag kunnat ana men nu känns det som att det har vänt och ska bli kul när man kan börja montera tillbaka och ihop med fräschare grejer. Det som är kul är ju att varje del på hela bilen går att finna som ny reservdel på någon av alla firmor som säljer vw delar, dock så har det varit en hel del letande på nätet för att hitta allt.
Lite fler bilder på plåtdetaljer som är bytt. Alla skärmar såg rätt så bra ut först men under lacken och i skärmplåten som sitter fastskruvad i bilen så var det för mycket rost för att det skulle fixas tilltäckte jag så det blev 4st nya skärmar även här från JP Group.
9 2020-12-20 18:52:07 Senaste redigerad av Vw 1302 LS 1972 (2020-12-20 21:49:49)
Karossen är just nu iväg för spackling och ny lack. Jag har velat länge om jag skulle lacka med den pastel vita L90D original färgen eller den blåa Gemini blue L96E färg jag alltid har velat ha på min tilltänkta bubbla cab. Nu när hela karossen kan målas precis överallt så föll valet på den blåa färgen då det också är en originalfärg åren 71-72 , då jag känner att jag vill ha bubblan så original det går.
Under tiden har jag klätt av överdragen på stolarna och framstolarna har fått ny sitt-stoppning och slipning och målning av stols-underredena.
Hej kan det vara denna ?
Hej kan det vara denna ?
Rookie
Hej! Nä den är det inte men färgen stämmer iallafall.
12 2021-01-11 10:42:00 Senaste redigerad av Vw 1302 LS 1972 (2021-04-09 20:49:49)
Jag tänkte jag skulle passa på att fräscha upp innanmätet i dörrarna nu när allt är nedplockat. Bla byta ut fönsterlisten till de främre ventilationsrutorna. Är det någon som gjort detta förut så mottages det tacksamt förslag. Jag monterade först i listen men då tyckte jag den satt lite löst här och var, provade med kontaktlim och det blev bättre men det nyper inte riktigt ändå överallt. Den gamla originallisten ser inte ut som den varit limmad tycker jag. Har även blästrat mycket delar innan målning.
Jag tänkte jag skulle passa på att fräscha upp innanmätet i dörrarna nu när allt är nedplockat. Bla byta ut fönsterlisten till de främre ventilationsrutorna. Är det någon som gjort detta förut så mottages det tacksamt förslag. Jag monterade först i listen men då tyckte jag den satt lite löst här och var, provade med kontaktlim och det blev bättre men det nyper inte riktigt ändå överallt. Den gamla originallisten ser inte ut som den varit limmad tycker jag.
Jag tror att det beror på varifrån du beställt dina gummilister, mina lister jag bytte har samma tendens som dina dock så har jag inte limmat mina lister.
Jag håller på och uppfrächar min 65a cabb
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Vw 1302 LS 1972 skrev:Jag tänkte jag skulle passa på att fräscha upp innanmätet i dörrarna nu när allt är nedplockat. Bla byta ut fönsterlisten till de främre ventilationsrutorna. Är det någon som gjort detta förut så mottages det tacksamt förslag. Jag monterade först i listen men då tyckte jag den satt lite löst här och var, provade med kontaktlim och det blev bättre men det nyper inte riktigt ändå överallt. Den gamla originallisten ser inte ut som den varit limmad tycker jag.
Jag tror att det beror på varifrån du beställt dina gummilister, mina lister jag bytte har samma tendens som dina dock så har jag inte limmat mina lister.
Jag håller på och uppfrächar min 65a cabb
Jag har köpt mina på classic vw och jag fick precis svar av dom och de brukade själva använda lite kontaktlim skrev dom så jag får fortsätta med det.
Jag tänkte jag skulle passa på att fräscha upp innanmätet i dörrarna nu när allt är nedplockat. Bla byta ut fönsterlisten till de främre ventilationsrutorna. Är det någon som gjort detta förut så mottages det tacksamt förslag. Jag monterade först i listen men då tyckte jag den satt lite löst här och var, provade med kontaktlim och det blev bättre men det nyper inte riktigt ändå överallt. Den gamla originallisten ser inte ut som den varit limmad tycker jag.
Jag har inte limmat mina och dom sitter bra, inköpta på VWCSP i Hyllinge.
Så det är nog skillnad på olika fabrikat.
Vw 1302 LS 1972 skrev:Jag tänkte jag skulle passa på att fräscha upp innanmätet i dörrarna nu när allt är nedplockat. Bla byta ut fönsterlisten till de främre ventilationsrutorna. Är det någon som gjort detta förut så mottages det tacksamt förslag. Jag monterade först i listen men då tyckte jag den satt lite löst här och var, provade med kontaktlim och det blev bättre men det nyper inte riktigt ändå överallt. Den gamla originallisten ser inte ut som den varit limmad tycker jag.
Jag har inte limmat mina och dom sitter bra, inköpta på VWCSP i Hyllinge.
Så det är nog skillnad på olika fabrikat.
Okej, intressant, så kan det mycket väl vara att det skiljer mellan olika fabrikat.
Dags att uppdatera lite. Nu börjar bottenplattan ta form, det som är kvar på den är att fixa till listen som ska läggas mellan underdelen och karossen samt montera ljuddämpande silent coat på bottenhalvorna, har börjat och som sagt det var väldigt smidigt att både klippa och montera silens coat plattorna. Kul att montera på rena detaljer
18 2021-02-07 22:16:02 Senaste redigerad av Vw 1302 LS 1972 (2021-02-07 22:21:12)
Min lackerare har tyvärr gått och fått en fraktur i sin handled så det kommer att dröja ett par månader innan karossen är lackad men jag behöver inte vara orolig, det finns delar kvar att pula med. Lägger upp några bilder på första primern på karossen.
Har fått hem ny kabelmatta från vwlooms i England, ser riktigt fin ut och ska bli skoj att dra senare.
Tänkte byta alla gamla skrap/list gummin för de är lite stela efter många år. Jag har letat efter 4mm aluminium hålnit ytan att lyckats finna några, de sitter nitade på skraplisterna på sidorutorna, jag hittade ett nitverktyg på biltema men inga bra hålnit.
Har fått hem ny kabelmatta från vwlooms i England, ser riktigt fin ut och ska bli skoj att dra senare.
Snyggt. Hur lång tid tog det att få hem kabelhärvan?
Vw 1302 LS 1972 skrev:Har fått hem ny kabelmatta från vwlooms i England, ser riktigt fin ut och ska bli skoj att dra senare.
Snyggt. Hur lång tid tog det att få hem kabelhärvan?
Hej! Det gick relativt snabbt, från det att jag skickade kort mm på den gamla mattan till Jon på vwlooms så började han bygga och löda kontakterna på kabelmattan och bygger även enligt dina önskemål så tog det 3-4v innan jag fick leveransen.
På jobbet har vi slagnit/hålnit. Förnicklad stål... .
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jag nitade om mina lister efter byte av gummi.
Köpte på Bahaus .
Rapid säljer nitar som funkar bra och bygger inte ngt så det var inga problem vid montering.
Håller på med min 65a cabb.
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
På jobbet har vi slagnit/hålnit. Förnicklad stål... .
Okej, aluminium-hålniten jag letar efter är ca 3-3,2mm tjocka och ca 5-6mm långa efter noggrannare mätning. Jag ska kolla med en hobby/syaffär om de kan tänkas ha eller kan man beställa av dig eller vet du vart ni handlar hålniten ifrån?