1

En fråga till alla proffs här på forumet....

Vad är det för skillnad prestandamässigt mellan "vanliga" sänksatser...
http://www.vwimporten.se/images/219/170x128/sanksatser.jpg

...och "Puma"
http://www.vwimporten.se/images/1235/170x128/3397.jpg

...jag tänker då främst på justermöjligheten?

Kan man montera en Puma-sänksats på en vanlig länkpinneframvagn T1 -65, eller måste man använda den vanliga sänksatsen?

2

Båda går att montera på en länkpinne, dom vanliga sänkningsatserna är väl populärast för att många även passar på att korta framvagnen samtidigt. Man brukar sätta sänkningsatserna så att övre läget motsvarar orginalläget. Vill man åka lägre är det bättre att köpa droppspindlar också.

3

Tack för svaret, då vet jag  ICQ/ab
Då min framvagn sitter på en buggy är det ju inte aktuellt att korta eftersom det inte finns varken lyktpottor eller speciellt mycket skärmkanter som däcket kan ta i, och jag i min lilla tankevärld har fått för mig att det är lättare att montera puma-satserna än de med rörhylsa. ICQ/ae

4

Har monterat båda och tycker de med rörhylsa är bättre. Inte minst när man ska höja och sänka. Den splinsade varianten måste man ha domkarft för att justera höjden annars slår man fingrarna av sig. (vet av någon anledning) hade lite bråttom att sänka.  Sen har du en inpressning på baksidan av framvagnen som måste bort om du monterar de sistnämnda.
Lycka till ICQ/ab

5

Avis är säkrare då den håller fast fjädringen åt båda håll.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Svwerker skrev:

Avis är säkrare då den håller fast fjädringen åt båda håll.

Har inte tänkt på det, men det är ju  klart. Fördelar och nackdelar med allt.

7

Är det ett problem Swerker? Lägger sig inte länkarmarna på ovansidan genomslagsgummina innan fjäderkraften släpper i torsionsbladen, dvs så länge man inte sänker jättemycket.. Men då får man ju vrida armarna till gummina också.

8

Mest en känsla, jag gillar Avis. Det finns ju några tusen sänkta folkor i världen och det har väl inte rapporterats så många problem.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G