1

Nån som har koll på vad för olja man bör ha i en AMR500 kompressor?
Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok? Vissa kör med syntetisk växellådsolja, andra med kompressorolja?

Och lagom bytesintervall, kan det vara 500mil kanske, eller inför varje säsong?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Letar men runt hittar man olja till dem att beställa från e-bay eller andra leverantörer av kompressorn.
Men hittar ingen riktig spec på vad det är för olja.
Så håller med om att det är lite lurigt.

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

3

Vad är det för märklig mekanik i den som behöver någon konstig olja? Går det inte bra med ATF?

4

Vad är det för märklig fråga?
Jag frågade för att jag inte vet, inte för att jag tror att det går bra med ATF olja.
Kompressorn är en vanlig liten laddkompressor, en sån som sitter i många moderna bilar.
Den har egen olja, så skruvarna går i oljebad.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Är inte den kompressrn av Roots typ och det är kugghjulen mellan rotorerna som behöver smörjning? Tänkte att ATF därför kanske vore ett vettigt alternativ eftersom flera stora biltillverkare rekommenderat ATF i manuella växellådor.

6

Kjell T skrev:

Är inte den kompressrn av Roots typ och det är kugghjulen mellan rotorerna som behöver smörjning? Tänkte att ATF därför kanske vore ett vettigt alternativ eftersom flera stora biltillverkare rekommenderat ATF i manuella växellådor.

På raggar motorena med roots  så brukar dom köra med motorolja med god kvalitet
Sådana luftförflyttare (roots) brukar bli varma av motståndet
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke