1

Kan man göra så här på en standardmotor när stakarna e "lite krokiga" ...så där 0,3-0,5 mm i lilländan när man vänder den i fixturen??
Pressar den då i hydraulpressen tills den blir rak....inom 0-0,1mm
Vad sägs??

Post's attachments

IMG_6389.JPG, 118.93 kb, 640 x 480
IMG_6389.JPG 118.93 kb, 160 downloads since 2020-11-28 

IMG_6390.JPG, 120.42 kb, 640 x 480
IMG_6390.JPG 120.42 kb, 156 downloads since 2020-11-28 

2

Efter att kolvtappsbussningen blivit utbytt och bearbetad med Sunnen honingsmaskin och storändans lagerläge är i mått brukar jag alltid kontrollera vevstakarna i speciell fixtur för ändamålet. Vanligen blir det att både bryta och vrida för att få parallellitet i alla riktningar. Mera regel än undantag.

3

Kjell T skrev:

Efter att kolvtappsbussningen blivit utbytt och bearbetad med Sunnen honingsmaskin och storändans lagerläge är i mått brukar jag alltid kontrollera vevstakarna i speciell fixtur för ändamålet. Vanligen blir det att både bryta och vrida för att få parallellitet i alla riktningar. Mera regel än undantag.

Ok , men vad pratar vi om för toleranser , tiondelar , eller så mellan stor o lilla ändan i krokighet o skevhet? Man skulle kanske avspännings glödga dom efter pressningen för att dom ska stå stilla.  I ugnen på runt 300gr.. i 3-4 tim , sakta avsvalning.
Lyckades få en vevaxel att gå från 6/100 kast till 2/100 genom att värma upp på de viset! Utan att pressa!

4

Man undrar ju lite "hur stakar blir krokiga" ?
Från fabrik? (tror jag inte - VW hade väldigt bra toleranskontroll - jag har inget svänghjul jag kollat som har obalans t ex..)

5

Ja, undra kan man. Kan den dynamiska obalansen i vevaxeln, som ju är endast statiskt i balans, ha någon inverkan?
Och varför blir lagerlägena i storändan ovala på vissa stakar? Kan det vara spänningar från tillverkningen som släpper vid användning?

6

För att rikta vevstakar finns ett särskilt verktyg som vilar på kolvbulten och kollar av mot ett vertikalt plan. När man honar lilländen kan det ibland bli så att bussningen inte blir paralell med storänden därför får man kolla det i verktyget och både vrida och bocka vevstaken. Det rör sig oftast om några hundradelar. Tror inte man bör rikta vevstakar i en press utan att kunna kontrolera i ett för syftet särskilt verktyg. Ovaliteten på storändar beror i de flesta fall på att kolvbulten är glapp och storänden får sig en smäll vid varje tändläge. Man kan se det på att dom mjuka vevlagren är inne på kopparen horisontalt. Innan jag renoverar mina vevstakar drar jag moment och kollar ovalitet. Motorer som inte har skurit eller på annat sätt havererat har inga större fel på storänden. De flesta håller sig inom 1-2 hundradelar. Blånerade eller stakar med Mahle intryckt i godset går i lådan för renovering i bägge ändar. I slutändan så är det alltid balansen i motorn som avgör skicket på delarna när man river isär. Det är alltid den sämsta delen som hamnar i motorn som bestämmer livslängden på densamma. Om man slarvar med bottendelen så spelar det ingen roll om man har de värsta topparna eller förgasarna . motorn kommer inte att klara sig särskilt länge.