1 Senaste redigerad av Kent1 (2020-12-22 19:12:13)

Fanns det att köpa original reservhjulsfästen för fronten på bussar och pickuper med VW reservdelsnummer eller var det pirattillverkade tillbehör?
Har samlat på mig ganska många originalbroschyrer men ingen jag har visar ett reservhjul i fronten.
Då den är monterad efter att bussen var lackerad. Vilken färg hade den?
Var det vanliga hjulmuttrar som höll fast fälgen eller någon typ av vingmutter?
Bilden kommer från min 68:a.

Post's attachments

IMG_0014b.jpg, 700.32 kb, 1072 x 1226
IMG_0014b.jpg 700.32 kb, 222 downloads since 2020-12-22 

Originallitteratur och däck hittar man på www.hortlund.se

2

Jag byggde ett eget till min 67:a. Satte det långt ner för att kunna ha kvar det stora VW märket. Hade ingen kofångare fram, har man det så måste det tas ur en bit.

3

Jag byggde ett eget till min 67:a. Satte det långt ner för att kunna ha kvar det stora VW märket. Hade ingen kofångare fram, har man det så måste det tas ur en bit.

4

Det var ett relativt vanligt eftermarknadstillbehör och populärt när man campingkonverterade sin buss för att få bort däcket från kupén. Vanligare på bayar än på splittar då splitten i Sverige oftast var "non-walkthru" och därför hade hjulet bakom framsoffan där det inte var i vägen lika mycket som bayarna och walkt-thru-splittarna där hjulet placerades i bagageutrymmet.

Den modell jag sett flest av på bayen är en som är utformad som en "vagga" där hjulet ligger i, hjulet är sedan fastspänt med en stor vingskruv som spänner ett plattjärn mot fälgcentrum. Men det fanns såklart fler modeller eftersom detta inte var ngt uniformt originaltillbehör. Praktiskt men otroligt fult med hjulet i fronten, jag har kastat flera såna fästen när man inte ens kunde betala folk för att ta hand om det. Några år senare så ser man såna på thesamba gå för hundratalet dollares och får lite perspektiv på tillvaron... ICQ/bw

Grinder and paint, makes me the welder I ain't