76

Kör väl på när jag ändå är igång  ICQ/bi
Motorn är nu uttagen igen för vidare jobb.
Man går ju och funderar mycket på designen när man grejar, och en punkt som stört mig hela tiden är kickup lösningen jag gjorde i fram. Den skulle säkert vart bra, men ser inte bra ut, så vad gör man, kapar och gör om allt så klart  ICQ/bk
Främre rambenen tas bort, och nya vinklar kapas. Vidare blir det en 60 graders vinkel upp till samma höjd som tidigare. Blev betydlig bättre!
I samma veva kändes även bredden på benen I fram lite för brett. När huven satt på, såg de inte helt rätt ut.  ICQ/ah
Så jag kapade även några graders vinkel in mot mitten på båda benen, får ungefär 3cm glapp mellan huv och insida ram med den nya designen ICQ/bf

De ser ganska enkelt ut när man ser bilderna, men va mycket mätande och kapade innan alla mått sätt och dom va lika på båda sidor. Men nu sitter dom  ICQ/bp

Post's attachments

Resizer_16106565823153.jpg, 211.43 kb, 800 x 388
Resizer_16106565823153.jpg 211.43 kb, 194 downloads since 2021-01-14 

Resizer_16106565823154.jpg, 215.23 kb, 800 x 388
Resizer_16106565823154.jpg 215.23 kb, 194 downloads since 2021-01-14 

Resizer_16106565823155.jpg, 237.33 kb, 800 x 388
Resizer_16106565823155.jpg 237.33 kb, 184 downloads since 2021-01-14 

Projekt: Oval V8:an -57

77

Vidare med rambenen igen! Hål behövdes göras för avgas , iom vinkeln blir dom avlånga. Börjar med och borra med hålborr, men övergav de efter några hål då min pelarborr börjar sjunga på sista versen!
Så efter lite vevande med rondellen blev de riktigt hyggligt endå  ICQ/ai
Binder ihop ramkrysset I bak kant först, främre kommer senare och blir även en del för växellåds fästet.
Använder här en del av ram materialet, som hålborras med två hål. Lite overkill med förstärkningar rören som sedermera svetsas dit kanske, men klart snyggare och konstruktions mässigt bättre.

Hålen är till för tilltänkta kylrören för kylaren i bak. Kan ha rör upp till 50mm, vilket jag hoppas borde räcka?
Även ett tillfälligt stag sätts tillbaka i ramen i fram ICQ/bf

Post's attachments

Resizer_161065658231510.jpg, 189.54 kb, 800 x 388
Resizer_161065658231510.jpg 189.54 kb, 187 downloads since 2021-01-14 

Resizer_161065658231512.jpg, 226.24 kb, 800 x 388
Resizer_161065658231512.jpg 226.24 kb, 191 downloads since 2021-01-14 

Resizer_16106565823156.jpg, 827.33 kb, 800 x 1645
Resizer_16106565823156.jpg 827.33 kb, 211 downloads since 2021-01-14 

Resizer_16106565823158.jpg, 218.28 kb, 800 x 388
Resizer_16106565823158.jpg 218.28 kb, 192 downloads since 2021-01-14 

Resizer_16106565823159.jpg, 201.78 kb, 800 x 388
Resizer_16106565823159.jpg 201.78 kb, 191 downloads since 2021-01-14 

Projekt: Oval V8:an -57

78

Dom kommer i lite konstig ordning, men en sista bild för idag. Trevligt helg på er alla  ICQ/az

Post's attachments

Resizer_161065658231513.jpg, 230.7 kb, 800 x 388
Resizer_161065658231513.jpg 230.7 kb, 180 downloads since 2021-01-14 

Projekt: Oval V8:an -57

79

Kul att följa, tycker du får till det med ganska bra fart! ICQ/ay

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

80

CrewCab skrev:

Kul att följa, tycker du får till det med ganska bra fart! ICQ/ay

Tack, försöker göra lite varje vecka så man håller lite tempo. Så länge man har motivationen uppe är de bara köra på. Försöker vara lite effektiv mellan väntetider på frakter o sånt, USA är sega i nuläget  ICQ/bl

Projekt: Oval V8:an -57

81

Men wow! ICQ/bq
Jag har gått i samma tankar som dig, att trycka ner en v8 i en bubbla, så denna tråd kommer att följas helt klart ICQ/ab

Du gör iallafall ett grymt jobb !!

VW bubbla 68 ( rat, volksrod lr original är frågan ?

82

Vwbug1973 skrev:
Almqviiist skrev:

Men wow! ICQ/bq
Jag har gått i samma tankar som dig, att trycka ner en v8 i en bubbla, så denna tråd kommer att följas helt klart ICQ/ab

Du gör iallafall ett grymt jobb !!

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Adapterplatta https://www.blocket.se/vi/94650570.htm

Bara att sätta igång.
Sneglat på denna annons själv lite grann.


Ja men är bra sugen, men idagsläget har jag inte ens bilen,
Har 2st ev som jag får lös men väntar ännu på svar ICQ/ag

Men till våren sommaren så har man väl arslet full tänker jag ICQ/ag

VW bubbla 68 ( rat, volksrod lr original är frågan ?

83

Almqviiist skrev:

Men wow! ICQ/bq
Jag har gått i samma tankar som dig, att trycka ner en v8 i en bubbla, så denna tråd kommer att följas helt klart ICQ/ab

Du gör iallafall ett grymt jobb !!

Stort tack, det värmer! Lite roligt och göra nått som inte så många gör  ICQ/bf
Man måste börja nånstans, så de är bara sätta fart med det lilla så är du igång  ICQ/bq

Projekt: Oval V8:an -57

84

När mitten på ramen är ihop bunden, är det nu daxs att fästa upp framvagnen  ICQ/bq

Jag utgår från ett rörämne 75x6mm i 235 material.

Designen kommer bli en "leveterande" fjäderupphängning fäste, finns säkert nått bra namn  för det  ICQ/bn

Vidare borras hålbilden för U-fjäder bultarna och centrerings hålet för fjädern på ett plattjärn som är själva fästplattan i konstruktionen. Använder 8mm 235 material.

Undersidan svetsas i två steg, likaså översidan. Gavlar snöras ut och svetsas ihop med röret och fästplattan för ökad styvhet och styrka.

Post's attachments

Resizer_16113959194560.jpg, 172.09 kb, 800 x 388
Resizer_16113959194560.jpg 172.09 kb, 188 downloads since 2021-01-23 

Resizer_16113959194561.jpg, 213.05 kb, 800 x 388
Resizer_16113959194561.jpg 213.05 kb, 180 downloads since 2021-01-23 

Resizer_16113959194562.jpg, 188.57 kb, 800 x 388
Resizer_16113959194562.jpg 188.57 kb, 189 downloads since 2021-01-23 

Resizer_16113959194563.jpg, 186.25 kb, 800 x 388
Resizer_16113959194563.jpg 186.25 kb, 190 downloads since 2021-01-23 

Resizer_16113959194565.jpg, 206.39 kb, 800 x 388
Resizer_16113959194565.jpg 206.39 kb, 181 downloads since 2021-01-23 

Projekt: Oval V8:an -57

85

Lite bilder på gavlarna.

Vidare notschas ramen ut för rörinfällnaden. Rambenen kommer sedermera få en avsmalning från kickup vinkeln till röret.

Castervinkeln byggs även in direkt i fästet med på 7.5 grader. Men ändras senare till 6 grader, då jag inte kommer ha fullt så stor rake som jag tänkt från början.

Som ni ser kommer framvagnen framför huven, vilket troligen kommer kompenseras med framflyttad huv, vilket jag tycker själv blev snyggast i slutändan.
Har även provat en vanlig fjäderupphängning på detta bygge, men får inte plats pga för liten fjädringsväg.

Vidare är det också en tyngdpunkts fråga där man önskar så bra viktfördelning som är möjligt.

Post's attachments

Resizer_161139591945612.jpg, 180.04 kb, 800 x 388
Resizer_161139591945612.jpg 180.04 kb, 184 downloads since 2021-01-23 

Resizer_16113959194566.jpg, 724.52 kb, 800 x 1645
Resizer_16113959194566.jpg 724.52 kb, 204 downloads since 2021-01-23 

Resizer_16113959194567.jpg, 201.23 kb, 800 x 388
Resizer_16113959194567.jpg 201.23 kb, 189 downloads since 2021-01-23 

Resizer_16113959194568.jpg, 204.98 kb, 800 x 388
Resizer_16113959194568.jpg 204.98 kb, 188 downloads since 2021-01-23 

Resizer_16113959194569.jpg, 218.2 kb, 800 x 388
Resizer_16113959194569.jpg 218.2 kb, 187 downloads since 2021-01-23 

Projekt: Oval V8:an -57

86

...

Post's attachments

Resizer_161139591945611.jpg, 244.28 kb, 800 x 388
Resizer_161139591945611.jpg 244.28 kb, 191 downloads since 2021-01-23 

Resizer_161139591945613.jpg, 235.56 kb, 800 x 388
Resizer_161139591945613.jpg 235.56 kb, 186 downloads since 2021-01-23 

Resizer_161139591945614.jpg, 208.87 kb, 800 x 388
Resizer_161139591945614.jpg 208.87 kb, 192 downloads since 2021-01-23 

Resizer_161139591945615.jpg, 219.03 kb, 800 x 388
Resizer_161139591945615.jpg 219.03 kb, 188 downloads since 2021-01-23 

Resizer_161139591945616.jpg, 191.1 kb, 800 x 388
Resizer_161139591945616.jpg 191.1 kb, 175 downloads since 2021-01-23 

Projekt: Oval V8:an -57

87

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

88

ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

89

Det blir ju bre det där, liet T-Hot stuk

SFRO Gillar genomslagsgummin, jag satte ett i mitten i plåten under fjädern.

"ljushuvud"

90

ICQ/bf  ICQ/ay

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

91

Tackar för alla tummar upp  ICQ/bf



Mr 56 skrev:

Det blir ju bre det där, liet T-Hot stuk

SFRO Gillar genomslagsgummin, jag satte ett i mitten i plåten under fjädern.

Bra tips, de ska jag ta med mig! Hade dom nått och säga om de på ditt bygge? Funderar hur mycket fjäderrörelse fjädern har under normal belastad tyngd. Den känns ganska styv, men motorn och allt väger ju en hel del, har du nån erfarenhet av rörelse i fjädern?

Tyvärr funkade inte den vanliga U-balks fjäder fästet ni kan se på en bild ovan pga att jag behövde jacka ur mer i ramen än som va godkänt. Lite synd, hade blivit bra med den lösningen!

Projekt: Oval V8:an -57

92

Så kul att se hur ditt projekt framskrider, blir coolt!  ICQ/bf

2256 typ 4 buggy -66

93

Fjädern kommer att plattas ut rätt mycket, när du får allt på plats.
Det är "mjuka" i början, men sen styvnar de till.

Men räkna med att du har nästan 10cm rörelse uppåt,
På min A Ford har jag 8cm ihoptryckning i fjädringsväg totalt ca 20cm

Fjäderhänkena bör stå i 45 grader, för att förhindra rörelse i sidled.

Är inte helt säker men jag tror SFRO kräver ett panhardstag.
Sonen fick sätta ett på sin 32'a, jag klarade mig men det var många år tidigare .

Men det är en bedömningssport så det kan varierar mellan besiktninsmän.

Med röraxel är det fourlink som gäller, men det vet du ju ;-)

"ljushuvud"

94

lantis skrev:

Så kul att se hur ditt projekt framskrider, blir coolt!  ICQ/bf

Bugar och bockar! ICQ/bs

Projekt: Oval V8:an -57

95

Mr 56 skrev:

Fjädern kommer att plattas ut rätt mycket, när du får allt på plats.
Det är "mjuka" i början, men sen styvnar de till.

Men räkna med att du har nästan 10cm rörelse uppåt,
På min A Ford har jag 8cm ihoptryckning i fjädringsväg totalt ca 20cm

Fjäderhänkena bör stå i 45 grader, för att förhindra rörelse i sidled.

Är inte helt säker men jag tror SFRO kräver ett panhardstag.
Sonen fick sätta ett på sin 32'a, jag klarade mig men det var många år tidigare .

Men det är en bedömningssport så det kan varierar mellan besiktninsmän.

Med röraxel är det fourlink som gäller, men det vet du ju ;-)

De är så pass alltså, trodde faktiskt de va mindre. Lite progressiva kanske man kan säga alltså?
Har inte belastat min än, men då kommer den troligen bli lägre än jag tänkt  ICQ/bk
Har sett panhard på vissa, men som du säger så är det verkar de skilja, bara hoppas man slipper den i en mening.
Yes, fyrlinken har jag koll på, får se om man får den att funka bra bara  ICQ/ad

Projekt: Oval V8:an -57

96

Som sagt fjädern blir rätt platt.
Här är en tråd med lite bilder, och som du ser är det rätt plana.

Om du har en Smidd IBeam axel, kan du köra med delat V stag, eller hairpins stag.
Jag hade sålt röraxeln och skaffat en smidd;-)
Det är ju en åskådarsport :-)

Jocar kan säker hjälpa dig med allt

Det gäller att ha rätt fjäder till rätt axel, så den inte tar i vid full nedfjädring.
Men det märker du när motorn är på plats.

Post's attachments

axle chart.jpg, 34.33 kb, 436 x 600
axle chart.jpg 34.33 kb, 183 downloads since 2021-01-24 

"ljushuvud"

97

Mr 56 skrev:

Som sagt fjädern blir rätt platt.
Här är en tråd med lite bilder, och som du ser är det rätt plana.

Om du har en Smidd IBeam axel, kan du köra med delat V stag, eller hairpins stag.
Jag hade sålt röraxeln och skaffat en smidd;-)
Det är ju en åskådarsport :-)

Jocar kan säker hjälpa dig med allt

Det gäller att ha rätt fjäder till rätt axel, så den inte tar i vid full nedfjädring.
Men det märker du när motorn är på plats.

Toppen, tack!  ICQ/bf

Projekt: Oval V8:an -57

98

Rätta mig gärna om jag har fel angående SFRO's bedömning angående Panhardsstagets vara eller icke vara. Det beror väl lite på om du har draglink bakåt till styrsnäckan eller om styrsnäckan sitter långt fram och första styrstaget går tvärs över bilen? I fall två kan man få man rätt rejält med bumpsteer om man inte har panhardsstag, men i fall 1 gör det inte så mycket om axeln rör sig lite i sidled.

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

99

Jag ser nu att du har draglink bakåt, då borde det vara lugnt utan Panhardsstag? Men kolla med din SFRO-besiktningsman för säkerhets skull. Tänk också på att draglinken skall vara lika lång som fyrlänksstagen för att undvika bumpsteer.
Vad skall du använda för styrsnäcka?

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

100

Lowflyer skrev:

Jag ser nu att du har draglink bakåt, då borde det vara lugnt utan Panhardsstag? Men kolla med din SFRO-besiktningsman för säkerhets skull. Tänk också på att draglinken skall vara lika lång som fyrlänksstagen för att undvika bumpsteer.
Vad skall du använda för styrsnäcka?

Mycket möjligt att cross eller draglink är den avgörande faktorn i det hela, men ska dubbel kolla det ICQ/bf
Tycker personligen att draglink är lite fränare med det längsgående staget, men jag hade inte koll på längden kontra fyrlänken, men när du påpekar det blir det logiskt. Tackar så mycket för tipset  ICQ/ay

Snäckan är inte helt bestämd, skulle va roligt att få en vw snäcka att funka, om än med lite ombyggnad. Annars kanske volvo eller vega snäcka ligger nära tillhands är min tanke.

Har du nån för eller nackdel i erfarenhet?  ICQ/br

Projekt: Oval V8:an -57