Ser riktigt trevligt ut. Glöm inte ett kryss bara SFRO kräver det ;-)
Tack Yes, ett ramkryss kommer, och diverse annat .
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Oval V8:an
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 … 19 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Ser riktigt trevligt ut. Glöm inte ett kryss bara SFRO kräver det ;-)
Tack Yes, ett ramkryss kommer, och diverse annat .
Helgen har gått, och en uppdatering är på sin plats.
Innan ramen tar sin fortsätta form, går jag tillbaka till karossen en sväng.
Sparklådorna är i dåligt skick, lappade och lagade överallt, och tyvärr tillika rostiga endå.
Dom är dessutom i en lätt "banan"form och inte mycket att utgå ifrån. Tanken va från början att dessa inte skulle va med i bilden, utan karossen skulle stå på en del av ramen, som också skulle va dom "ny" sparklådorna.
Skrider till verket med en mall, 1 stycke träbit och penna. En linje slås runt hela karossen, som blir rak och jämn.
Innan karossen tas ner igen svetsas förstärkningar in, också för borttagningen av sparklådorna initialt, men även för taksänkningen som kommer senare.
Dörrar testas, överlag mätning görs. Försöker kolla att så mycket får plats innan och utanför förstärkningarna. Dörrar kan provas, växellåda går fri, instrumentpanelen kan sitta där den ska.
Så nu sitter allt på plats, förhoppningsvis inte i vägen för så mycket grejer i framtiden, men de får vi se.
Är betydligt mycket bökigare att ta sig in i bilen är konstaterat varje fall
Vidare med ramen... Nederdelen läggs direkt på bordet och klossas fast i sitt in mätta läge. För att få till höjden någorlunda i fram, blir det kickup även där.
För att vara en relativt enkel design, tar det oväntat mycket tid med allt märker jag
Jag gör båda rambenen i samma jigg, förutom kickup(arna) fram och bak.
Kickuppen i bak är vinklad uppåt och inåt för att få plats innanför skärmen, inte helt lätt att få dom lika. Har tillverkat mått mallar, för att få samma träffpunkt på båda sidor. När jag är nöjd med formen, punktar jag varje skarv med fyra punkter.
De va de för nu, kommer snart mer
...
Tar form minsann
Många små steg är det. Men kul att se när det ger resultat.
Verkar va endel som kikar i tråden, de är roligt
Så vi kör väl en bild serie igen.
Fortsätter att rikta och mäta in båda benen breve varann.
Båda benen har fått sin början på kickuppen i bak och fram.
I fram är min första variant på kickup som ni ser på bilderna, där jag helt enkelt lagt den främre balken uppe på ram benet och rundar av med en 45:a i bak kant för extra stöd, tanken va att en 45:a under skulle dit också.
Då jag ligger lite före, kommer detta sedermera byggas om igen, men mer om de senare
Tillfälllaga stag svetsas in mellan rambenen både fram och bak för att hålla stabiliteten under bygget.
De va allt för idag!
Önskar er alla en sån bra Jul och Nyår som man kan ha i dessa tider
...
Intressant, ser alltid enklare ut när någon annan bygger.......
Intressant, ser alltid enklare ut när någon annan bygger.......
![]()
Ja precis, som alla bygg programmen på tv, allt ser så enkelt ut Men så är ju inte verkligheten tyvärr
Lite ledigt så en redig uppdatering är på plats!
Då mitt meck garage är i minsta laget, är de lite pyssel att få plats med allt, men med lite planering har de gått bra hittills.
Har nu kapat ur och trimmat trösklarna, så att den ska få plats över ramen.
Ramen passa med lite förvåning direkt
Vidare har jag funderat lite på hur jag ska kunna få upp och ner motorn enkelt.
Motorlyft säger nog dom flesta, dock har jag inte en sån i daxs läget, så ist för att köpa en enkelt krånglar jag till det ist
Köpte för några år sen en byggställning, där det ingick 25 stämp. 3 av dessa kom väl till pass i denna tillsynes enkla Kiruna lyft, eller vad de kallas
Båda benen och bärande staget svetsas temporärt ihop och bakre änden lägs på den bärande H-balken i taket, och svetsas även där. En ring svetsas och ihop o träs på som glidrings fäste för traversen.
Daxs för att veva upp motorn på plats
Daxs för motorn
Försökte tänka till en aning när jag byggde riktbordet, dels behövde motorvagnen gå fri under för att komma in så pass att lyften kunde ta över. Men också så låg att motorn nu de passera över stöd staget i fram. Lika förvånad varje gång det faktiskt blir som man tänkt
För att lyfta motorn på vettigaste sätt, gjorde jag även en fäst platta för att få en central lyft punkt i insuget, en vis justering i tyngd punkt blev också möjlig med dom dubbla hålen.
Funkar bra att lyfta utan låda, med den behöver jag nog en skruvbar tyngdpunkts förflyttare men nog om de nu
Självklart måste några bilder på motorn på plats va med också
Stiligt. Bra lösning med motorlyften.
Tack Kanske inte den vackraste lyft världen sett, men funktionen är bra
Ja, då är lite smått gjort igen.
Växellådan har ställts på plats för att räkna lite på hur mycket plats de blir över för ramkryss, fötter o sånt.
Väl på plats är de lite trång för fötterna.. Finns t.o.m regler om hur mycket plats de måste finnas i fotbaljan. Så några åtgärder jag tänker mig är små pedaler, och som blir tvunget en bakåt flyttat sittplats. Dock klurar jag på om innerskärmarna ska få sig en lite planare form, de borde göra utseendet lite kralligare i fram, och plus är lite mer plats för fötterna
Test provar lite olika placeringar för bromsservot. Tänkte under förarstolen först, men de får inte plats där eller nån annanannanstans där under för den delen, så den åkte upp breve motorn som kan ses på bild. Plats finns, och de blir enklare med lenkaget med den placeringen.
Vidare provar jag styrsnäckor, kanske en modifierad snäcka från bubbla kan gå och få till? Vore ju trevligt som omväxling
När jag till sist är nöjd med placering av motor,låda och avgas system börjar jag mäts in ram krysset.
Ramkrysset görs av bockad 4mm plåt, även här i 355 material.
Räknar på vinklarna och lägger snitt i varje ben, varpå dom bockas för att få formen jag vill åt.
Ett rör får temporärt demonstrera kardan, och platsen den behöver. Då bakaxeln ligger offcenter blir det en vinkel på kardanen.
Inuti vardera ramben kommer första ljuddämparn ligga är min plan. Hål behöver tas för både avgas, ev el, och kylrör.
Svep skydd runt kardan ska även till likså lite förstärkningar och annat.
Så jag väntar med att punkta fast dessa till senare när resten av designen runt krysset är klart.
De va allt för idag, på återseende
Hur blir det med motorns placering och motorhuven, får den plats där under eller blir det nån form av scoop eller nåt?
Hur blir det med motorns placering och motorhuven, får den plats där under eller blir det nån form av scoop eller nåt?
Kommer komma till det lite längre fram, men ja den får plats, i princip. Om man byter vattenpumpen till en tex elektrisk med mindre byggande mått framåt och byter plats på generatorn och förändrar framstolarna bakåt. (troligen får ingen baksätet plats då).
Men jag har dock en annan plan, (troligtvis) Huven och en del av karossen kommer flyttas fram pga framvagns upphängningen. Annars hade den fått vart kvar i original positionen.
Passande med rejsiga strumpor
Passande med rejsiga strumpor
Ingår i bilbyggar världen, haha
Här kommer en gäng bilder på hur det ser ut med motorn och plats under huven.
Här är motorns bak kant 3-4 cm förbi "torped väggen" in i kupén. Generatorn och vattenpumpen borttagna. Motorn ligger 1cm över underkant ramen. Och karossen står parralellt med underkant ram och sparklåda. Ge o ta ger de runt 1-1,5cm tillövers mot ventilkåpan enl. bild. Sidorna går fritt beroende på headers, förutsatt att allt är rensat runtom.
Undre remhjulet har gott om plats, runt 5-6cm.
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 … 19 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Oval V8:an
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.