Kanon, ser bra ut!
Volkswagen typ 3, 1967, Volkswagen typ 2, 1965 - delägare
Beach Buggy 1968, Volkswagen Reimo camper, 1987
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Oval V8:an
Sidor Föregående 1 2 3 4 … 19 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Kanon, ser bra ut!
När jag gjorde en liten översyn och snyggade till den en aning, upptäckte jag att den lilla pinnen, som går ner i lådan och styr kickdown funktionen och styrning av växel punkter, va av. Lådan funkar utan den, men beter sig konstigt, och kommer inte vxl som den ska utan den.
På en TH350 är det bara en kickdownwire och en sån låda funkar utan wiren, men på en TH700 är det en "TV-wire" och den styr smörjningen i lådan så om man inte har den inkopplad kommer lådan att rasa rätt fort
TV-kabeln styr trycket i lådan. Mer gaspådrag=högre tryck till kopplingarna plus att lådan "håller ut" längre på varje växel ju mer man gasar. En TH700 är mycket känslig och pajar i stort sett direkt om TV-kabeln inte är inkopplad och rätt justerad. Viktigt att wiren är i sitt "inre" läge på tomgång och helt utdragen vid fullgas. Sen kan man laborera med geometrin, om den rör sig linjärt med gaspedalen eller annat.
En bra låda om den är rätt byggd, helst en från 87 eller nyare.
Ja ni har säkert mer koll på jänke lådor än mig på den punkten. Men har också läst mig till att dom är känsliga pch kan "rasa". Vet ni möjligen vad som rasar troligen? Är de lammellerna som brinner upp pga värme?
Troligen lamellerna, TV-kabeln styr trycket i lådan samt växlingspunkterna, sekundärt funkar den också som kickdown men egentligen är ju det också en växlingspunkt. Jag har byggt om reglaget på förgasaren på min -51 Pontiac med 350/th700 efter denna bild
Lamellpaketet till trean är väl den svagaste punkten om jag minns rätt. Finns ett uppgraderat paket numera. Kanske inte nödvändigt i en lätt bill med Cheva smallblock dock. Men alltid viktigt att TV-kabeln blir rätt kopplad, bilden som Kopperhead lagt upp är bra att följa.
Tack för er input, är väldigt tacksamt! Hade inte sett den bilden tidigare, den ska jag använda
De får bli en ordentlig genomgång av lådan längre fram, kommer garanterat komma fler frågor om detta när den ska igång.
Bygget fortsätter med en enklare riktbänk.
Ramen består av 3st stående 170mm reglar på längden, 3 stående 95mm på tvären.
Ståendes på 9 ben som är fäst i båda reglerna på alla ställen.
Reglerna valdes med omsorg, och va riktigt hyggliga.
På ramen ligger dubbla 15mm konstruktions plyfa, med förskjuta skarvar.
Allt står på ställbara fötter för invägning åt alla håll.
För ett budget bygge är jag ändå nöjd, parralleliteten över hela planet felar på c:a 1-1.5mm.
Kryssmätt och invägd, börjar de nu bli daxs för ramen
Du kan köpa ett kit för Holley eller Edelbrock hos din lokala USA bildelsförsäljare.
Med den monterad justerar man TV wiren precis som på en original bil.
Monterade en sån på Brorsans 700 låda.
Och helt plötsligt kunde man Burna :-)
Ser ut så här typ, det är TV Corrector plate som man skruvar på förgasaren för att få rätt geometri.
Du kan köpa ett kit för Holley eller Edelbrock hos
Helt rätt men jag kör med Rochester på min så jag fick modda själv
Med små kids, hus och jul så får man ta den tid som går. Så de går sakta framåt, men de lilla är alltid nått.
Daxs för ramen!
Till ram ämne har jag valt KKR S355J2H 100x50x3 balk, som kommer utgöra stommen i ramen.
Karossen kommer delvis bli sänkt över ramen, och de blir kickup både fram och bak.
Ramkryss blir i S355 4mm bockad plåt. Allt migas
Mycket tid går åt att gå runt och fundera på alla delar som ska få plats, eller behöver åtkomst, fästen och allt sånt.
Men lite bilder måste vi ju ha
Ser lovande ut, väldigt kul att se sådana här projekt växa fram
Tack Ska försöka visa allt under bygget gång , kul att dela med sig och ibland också få hjälp tillbaka
Påt igen!
Nu är två balkar med övermått inlagda i karossen för att bäst se hur ramen ska se ut.
Har skurit ur lämpliga hål i torpeden för ramen, som så här i efterhand va totalt onödigt, för hela torpeden måste ändå byggas om i sin helhet
Hjärnkontoret snurrar för fullt några dagar, innan jag sätter första snittet.
Försöker få med för och nackdelar i olika utsenden, testar vinklar, mäter och försöker gör så få "gör om gör rätt" som möjligt.
Vilket de ändå blir...sen
Kul projekt. Lycka till
Fredag.. en bra dag för uppdatering!
Nu kommer det bli mycket ram ett tag, dels för att de är grunden i hela bygget, och dels för att få de så bra som möjligt utan att behöva göra om, och hålla sig inom reglerna för SFRO.
Har kört med en modifierad gersåg i några år, som får hänga med även i detta bygge. Är en vanlig 256mm skiva, med en övergång till axel på sågen. Perfekt när de är vinklar för att få det bra.
Första snittet är lagt, på den invändiga ramen. Kommer blir en del till som följer karossens linjer som karossen kommer och stå på, som också blir en del av ramen, men liggande utanför så att säga.
Självklart måste man kolla hur framvagnen ser ut mot ramen också, mycket upp och ner med grejerna blir det.
På återseende
Härligt
Jag känner inte dig, så jag skriver det inte som kritik.
Utan mer som tips att tänka på, har du koll kanske nån annan som läser här inte har det.
Se till att fasa skarvarna så du får ordentlig genomträngning,vid svetsningen.
Ta gärna några skrotbitar av röret fasa och svetsa ihop och träna på ,så man ser om man får ordentlig genomträngning.
Kan vara bra att spara en sån testbit sp SFRO/Testa ser att det gått ordentligt till.
Min första ram punktade jag ihop, och punktade fast alla fästen.
Sen bjöd jag över en kompis som var licenssvetsare som brände ihop allt på en eftermiddag med pinne och MIG.
SFRO mannen frågade om den var Tig svetsad ;-)
Han lärde mig hur man ställde in MiG svetsen och sen har jag tränat i många år , så om svetsen är i horisontal läge så brukar jag få till det rätt bra.
Som sagt ta det som ett tips.
OBS:Det är två tillfällen i livet som penetration är viktigt, och svetsning är den ena tillfället.
Jag känner inte dig, så jag skriver det inte som kritik.
Utan mer som tips att tänka på, har du koll kanske nån annan som läser här inte har det.Se till att fasa skarvarna så du får ordentlig genomträngning,vid svetsningen.
Ta gärna några skrotbitar av röret fasa och svetsa ihop och träna på ,så man ser om man får ordentlig genomträngning.Kan vara bra att spara en sån testbit sp SFRO/Testa ser att det gått ordentligt till.
Min första ram punktade jag ihop, och punktade fast alla fästen.
Sen bjöd jag över en kompis som var licenssvetsare som brände ihop allt på en eftermiddag med pinne och MIG.
SFRO mannen frågade om den var Tig svetsad ;-)Han lärde mig hur man ställde in MiG svetsen och sen har jag tränat i många år , så om svetsen är i horisontal läge så brukar jag få till det rätt bra.
Som sagt ta det som ett tips.
OBS:Det är två tillfällen i livet som penetration är viktigt, och svetsning är den ena tillfället.
Är bara positiv till konstruktiv feedback och kul att du kommenterar såna viktiga saker som penetration
Kan inte säga att jag är nått proffs, men ska sanningen fram, har jag gjort precis som du beskriver. Kapat till testbitar, fogberett och provat olika mellanrum för bäst genombränning. Hela ramen är punktad först och allt kommer få prova sin plats innan helsvetsning sker.
Har haft detta intresse hela livet och hållt på med diverse byggen, men man kommer alltid lära sig mer med tiden, så alla tips är Välkommna
Bygget ligger lite längre fram än jag visar, så mer om fogberdning kommer snart
Tack för din input
Då har de hänt lite igen.
Ramens form är bestämd och båda benen är uppkapad i delar efter formen.
Jag väljer att ha en form som följer karossens linjer. Fördelen jag tänker är, att få plats med diverse under ramen, som ljuddämpare och bromsservo tex.
Här kommer också lite av vad som diskuterats tidigare ang fogberdning. Alla delar slipas med ordentlig fas och ytslip och rengöras efter. Jag lägger allt "kant i kant" för att få med alla mått rätt, mäter efter konstens alla regler o möjliga sätt och punktar därefter.Mindre korrigerar görs så klart, och skapar ibland en naturligt skarv, Oavsett görs ett snitt mellan alla svets punkter för att få en sån lika fogskarv jag kan överallt mellan delarna.
Efter olika prov på bitar, så upplever jag att 1mm mellan rum och 45 graders fas funkar bäst, man kan bränna på ordentligt och får en bra genombränning.
Varje ramben sätts upp i en enklare jigg, men mer om de nästa gång. Håll till godo
Bonus bild på hunden som också gillar att va med
Ser riktigt trevligt ut. Glöm inte ett kryss bara SFRO kräver det ;-)
Sidor Föregående 1 2 3 4 … 19 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Oval V8:an
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.