1

Hej
Jag har min -77 2.0 Bay pickup på motorrenovering i Falun. Allt är i hop och motorn tillbaka i bilen allt är mätt och kontrollerat minst två ggr. Problemet är att den inte går som den ska. Nu letar jag dels en ny fördelare och Bosch 0332514120 dubbelrelä. Dels någon i Falu trakten som kan komma på verkstadstider och kolla/lösa problemet. Självklart mot betalning!
Jag kan inte gå in på detaljer här för att jag själv inte har gjort renoveringen och är total nybörjare. Renoveringen är gjord av en mycket kunnig och välrenomerad person och Gösta Rustas har varit där i dag och kliat sig i huvudet och kommit med några förslag. Det finns ett spöke i maskinen! Jag kan förmedla kontakten om ngn är intresserad och betalar det hela ur egen ficka!

VH

Jörgen Kahl
0709-641028

PS
Snälla! Ring inte bara för att tjöta! Jag behöver hjälp. Tack!
DS

2

Pläjh! Default/lol

3

På vilket sätt aviker den från normal gång?
Misständer, orkeslös, låter illa, ryckig, drar ej jämt genom varvregistret, klenare än innan renovering, känns allmänt plågad eller något annat???

4

Den startar och går kall men så fort den blir varm dör den. Jag pratade med en av snubbarna på classic up north i dag och han hade haft samma trubbel med sin typ4. Han trodde att det berodde på temp-sensorn. Jag har bytt och satt i en ny. Så nu ska vi koppla ur den starta kall och sedan jorda den när den dör och se om den startar annars har jag två till extra och byta med. Han hade fått problemet ur världen på det viset. Jag hittade ett relä genom Dalhems. Men troligen är det mest dyrt att byta och inte troligt fel, vi får se..
Tack för visat intresse!!

//J

5

Hmm elfel, är inte själv så påläst på modelen. Får den soppa hela tiden? Är stiften sura efter den stannat?
Torra stift tyder på avstängd soppapump.
Sura stift tyder på dålig/ingen gnista.

6

Som jag sade innan, den går kall men inte varm!

7

Byta konding eller tändspole, det antar jag att ni har provat?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

8

Ja det är bytt. Har du delar till typ4 motorn?

9 Senaste redigerad av Macke (2011-11-19 19:03:49)

Låter som att den bara går på kallstartventilen och att den inte får soppa från spridarna?

Kolla att alla kablar i kabelhärvan är korrekt anslutna...

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

10

Nix, inte mer än några bakelit mellanlägg mellan insug o topp.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

11

Macke: Jag är ganska säker på att det är kollat men ska framföra förslaget!
25hpmannen: Ok!
Tack för förslagen!
Det är sjukt enerverande att inte ha skills själv.. men nu börjar jag få en bild av det hela! Det är väl därför jag fortsätter att tycka det är kul att få grejerna att funka!
Ha en skön lördagskväll!

12

Läs min tråd för en del info då jag ägnade en hel del tid i motorutrymmet i min insprutningsmotoriserade kälke i somras..

Den funkade ju å andra sidan inte alls, varken kall som varm, men du kanske snappar upp nåt matnyttigt .

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2012

You´ll never know...

13

Haha! Grymt! Det ska jag göra!

14

Jävlar vad du donar Von Helsing!

15

Insprutningsmotorerna brukar vara känsliga på bränsletryck och oxiderade/skitiga kabelskor. Jordningspunkterna mot blocket kan vara värda att kolla. Konding, spole och tändkablar kan vara bra att låna från en bil som ni vet går bra då även nya prylar ibland är kassa.
Låter annars möjligt, som nämnt ovan, att den går under kallstartsanrikningen. Testa om det är bortfall på spridarna när den stannar. T.ex. genom att koppla bort originalkablaget och lägga 9V dem och pulsa dem parvis eller alla fyra på en gång. Har ni ingen 9V-källa så får ni väl slakta några ficklampor eller nåt.

California über alles, über alles California

16

Balocco! jag skall föra informationen vidare i morgon! tack!

17

Jag hade tippat på TempII-sensorn som du nämnde tidigare för det var precis det felet jag hade på min för två år sen, den gick i nån minut och stannade sen. Sensorns motstånd ska minska när toppen blir varm och då ska den ge mindre soppa.  http://www.ratwell.com/technical/TempSensorII.html

Men jag antar att du testat det vid det här laget. Kolla också att kabeln från sensorn är hel fram till styrboxen på högersidan, jag tror den sitter på pin nr 13 i kontakten, det ser iaf ut som så på elschemat. http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … _77-78.jpg (G18 är sensorn och den sitter ovanför spår 76)

Är det förresten samma Jörgen som jag gick musikproduktion med på Kulturama 98? ICQ/ag

T2 -78 skolbuss ombyggd till pop top camper

T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn

18

Javisst är det samma Jürg! Vem är du? Oskar antar jag!?
Sensorn är inte kollad än. Förmodligen i morrn! Snubben på Classic up north sa att det hade varit knas med sensorerna som gick att beställa. Kollade på Atwells sida och serienr. stämmer inte på slutet med dom jag beställde från VWHeritage.. men det kan ju vara deras nr.
Well.. det är fan ingen lek att få grejerna att funka!! Men kul!!
Du kan kolla in lite andra grejer på min blogg! Vore kul att uppdatera IRL vad som händer!! Jag finns på FB åxå!
//
Fridens broder!

19

Japp det är jag. Ska kolla upp bloggen, man kanske kan hitta nå musik?!?
Jag plockade sensorn, ett par spridare, bränslepump och dubbelrelä från en luftkyld fyrkantsbuss (tidigt 80-tal) på skroten, det kan vara värt att kolla. Gav en hundring för allt.

T2 -78 skolbuss ombyggd till pop top camper

T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn

20

Ei! Det finns ett orginaltrack på bloggen.
Grym studiobuss du har skapat!
Jag är sjukt trött och ska duna nu!
Får agera Skrot-Nisse i morrn!
Later skater!

21

Tempsensor2 går att beställa hos meca eller mekonomen tar ett par dagar för dom får skicka efter från bosch jag har inte reservdelsnr hemma men kan kolla i helgen kanske någon annan har nummret?

Gasar till det rasar!

22

"Bosch # according to everyone    VW # according to ETKA
            0 280 130 012                      022 906 041       (ETKA lists 311 906 041A as the part)"

citerat från: http://ratwell.com/technical/TempSensorII.html

23

Jag har tre som jag köpte från VWHeritage, Bosch som nr stämmer på. Vi skall switcha och se om det är ngt fel på de nya sensorerna. Default/hmm
Har kanske en -74 bay pickup på gång att swappa delar med Får veta i helgen om den är 4sale!
Tack för tipsen igen dudes!

R. Atwells sida knäcker!

24

Yes! Nu snurrar det!
En utbytes motor kallades in och plockades på fungerande delar idag.
Det som inte fungerade var: Luftmassemätaren (Tredje mätaren som köpts/provats), kallstartsventil, oljetryckskontakt, dubbelrelä och dessutom så funkade inte den nya Tempsensorn!! Tur att jag köpte tre!!
Håller tummarna att det fortsätter att flyta på!!

25

Jag hittade tempsensorn på autoexperten också, för den som letar.

DH -69
Buss -66