1

Hejsan, Köpte nyligen en 1303 S , och den åkte rakt in i garaget för kopplingsbyte. I all hast hann jag att mentalt notera att den lutade lite åt vänster. Lite satt över bakhjulet tror jag, men kan kanske vara även fram även om jag inte minns det så.  Det var väl några centimeter, det gick just att se utan att mäta. Vet att den körts ca 10000 mil av en ensam förare, dock med för mig okänd vikt. Original i utförandet.

Glömde i all "riv-ned" iver att kolla och mäta lite mer. Nu står bilen uppallad utan hjul och motor, och nu kom jag ihåg att den lutade  ICQ/bh

Så gott folk, kan jag hitta orsaken nu när bilen ändå är uppe , men utan belastning? Hur hade ni angripit det hela?  Lutande bilar är inget jag har brottas med förut. Och nej, det var inte bara dåligt med luft i de vänstra däcken....kan det var så enkelt som en sliten dämpare bak och hur konstaterar man det i så fall?

2

Justera splinsen på fjädringen bak ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

För att kolla dämparna, så lossa dom och dra dom ut och in, så känner du om det är nån skillnad på dom.

Ta gärna en sväng utan dämpare så fjärdringen får röra sig lite.
Men ta det försiktigt, det blie gungigt.

"ljushuvud"

4

Johan W skrev:

Justera splinsen på fjädringen bak ICQ/ay

Tack för input. Jag har uppenbara brister inom bakaxelområdet....vilka splins menar du...kan man justera sidorna var för sig?
Ska se om jag känner skillnad på dämparna också enligt tipset av Mr 56.  Kul att lära sig mer!

5 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-11-03 22:04:57)

Här är en film hur man sänker bak.
Men det ungefär är samma jobb att justera.
https://www.youtube.com/watch?v=0zkpQ-h57po

Här finns det en tabell son visar hur mycket det gör.
http://vw.zenseeker.net/Wheels-TorsionBars.htm

Tänkte på du kanske ska kolla fjäderbenet fram på sidan som är låg.
Det kan vara fjädern som gått av eller tallriken som rostat sönder.

"ljushuvud"