1

Ja, alltså...om man backar eller ställer fram. Skruvade isär ett "renoveringsobjekt" jag köpte i somras....

http://web.comhem.se/uska55/pics/PICT7992_b.jpg

Rakskuret och Engle 4065-12, som inte är den slöaste kniven i lådan ? Men hur verkar detta?

http://web.comhem.se/uska55/pics/PICT7994_b.jpg

Om man tänker att kammen snurrar "moturs" så är väl detta en tillbakaflytt (retard?) vad innebär detta i praktiken (effekt/varv)

En bild på remskiva med tätning - är detta ett "kit" ? CB Remskiva... -Verkar ju inte speciellt tättslutande, men kanske bättre än original om det blir övertryck i vevhuset? Å andra sidan med torrsumpspump håller det nog inte "emot" om man vill ha undertryck....(?)

http://web.comhem.se/uska55/pics/PICT7991_b.JPG

Till sist en bild på mitten ramlager - slätt på utsidan och spår (för oljan) mot veven. Vad sitter detta i för motor original (eller?)

http://web.comhem.se/uska55/pics/PICT7997_b.JPG

Ja, nu känner säkert någon på forumet igen denna 1835:a med Trimco-toppar PM:a gärna mig om dess historia, före säljaren jag köpte den av ?

2

Tjena Mettis, normalt sett så flyttar man upp effektkurvan på varvtalet med att retarda kammen, men det kan ju vara så att det behövdes för att få kamtiderna att stämma med kamkortet "straight up" också...

Hälsn.
Leffe N

3

Hej på dig Mettis
Kamaxelen är Ej Engle men det är en Bugpack Lite info om kaman längst ner i listan
/// Micke

Bugpack
http://www.bugpack.com

Cams use with 1.1:1 rocker arms (lift at valve)
4061-10    270º    234º    0,396"    10,06    108º    Small disaplement; high torque; bus or off-road
4062-10    284º    244º    0,415"    10,54    108º    Good all-round street cam, up to 6500rpm
4063-10    296º    268º    0,430"    10,92    108º    Street and strip; heavy idle; up to 7000rpm
    25ºBTDC    63ºABDC    23ºBBDC    65ºATDC        .050 check, (Gross cam lift 0,390" 268º)
4064-11    282º        0,448"    11,38    108º    Dual-lobe; off-road competition ; head work
    293º        0,578"    14,68    108º
4065-10    268º        0,364"     9,25    108º    Turbo cam; good bottom end; reduced turbo lag

Cams use with 1.5:1 rocker arms (lift at valve)
4064-10    302º        0,633"    16,08    108º    Dual lobe; midget competition; high rpm
    304º        0,578"    14,68    108º
4064-12    328º        0,645"    16,38    108º    Dual lobe; drag race competition; 5500rpm up
    328º        0,624"    15,85    108º
4065-11    297º        0,515"    13,08    108º    Super street; heavy idle, mid to high rpm
4065-12    304º        0,573"    14,55    108º    Street and strip; heady idle; 4500rpm up

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Lagret är ett vanligt kolbenschmidt lager // Robban

DBRVW.SE

5

eightsecbug skrev:

Tjena Mettis, normalt sett så flyttar man upp effektkurvan på varvtalet med att retarda kammen, men det kan ju vara så att det behövdes för att få kamtiderna att stämma med kamkortet "straight up" också...
Hälsn. Leffe N

Jag tänkte bara lite feedback om motorn då jag såg att det var rätt många som läst......

Nu sitter motorn i min vinterfolka/bruksbil (?)....har bara kört ett par mil, men insåg genast att denna kam (hela motorn) inte gör mig tillfreds.
I synnerhet som jag har en 3.88:a vxllåda utan täta drev i bilen! Vid 4000Rpm sticker den som attan, men den varvar bara till drygt 7000 då ventilerna flyter pga enkla fjädrar - det är svårtkört m a o  ICQ/ac  Och under 3000 går den som en 34 hästare...   

Så kanske vända på brickorna för att sänka varvet ?

D-portade toppar 42/37,5 med isärflyttade kanaler (större fläns på insuget!) 49cc
Kam som ovan med 1,4:1 Kina-vippor
92mm cylindrar, har tagit ur på kolvarna för ventiler (ca 2cc) så kompet ligger på ca 9,0 : 1
Bytt den trasiga 69-veven mot en 74mm kina-vev med original stakar. Blir 1968cc
IDA 48 på bensin
Litet merge avgassystem

6

På mina gamla MC så kan en minskning av avgasdiametern hjälpa i slika situationer.
Nu är ju mina förhållanden 1cyl med litet mottryck, men om du har ormbo så kan det möjligen vara liknande.

Sedan så kan även stora insugshål o fuggar ställa till det därnere...

Om du planerat att minska förgaseriet så kanske dina 48:or blir..... nä så fräck skall jag inte va ICQ/ag

Kammen kan nog vara ett bekymmer men jag har hört att det kan gå att få en tokvassing att funka hyggligt längre ned i varv men det kräver att både in och ut hjälper till att hålla chargen i förbränningsrummet. Sedan så heter det att "There's no such thing as free lunch!" så du kanske flyttar runt klagomålet till något annat ställe i registret, som ett ett fett hål mitti eller en betongvägg vid högre varv.

Fem öre från Sten vW

7

PS/ om du ändrar kamtiderna glöm då inte att checka ventil-kolvspel/DS

Sten vW