Håller på att montera dragkroken jag fick med bilen, som ni ser sticker man in den i balken och den skruvas sedan med 3 bult per sida, delen som sticks in i balken är gängad. Det följde med 4 bultar med någon konstig gänga som passar i Hålen närmast draget. Det främsta hålet sakna bult och jag prova tre olika typer av gänga utan hitta någon som passa.
Kan jag med gott samvete skippa den främre bulten? Eller ska jag kanske borra ett genomgående hål i balken?
Någon som har en aning om vad det kan vara får gänga? Mvh
1 2020-08-30 07:11:51 Senaste redigerad av jakob (2020-08-30 07:16:36)
Genomgående hål låter inte vettigt om det resulterar i att balken deformeras. Har inte kollat, men skulle gissa att det är kanske M12x1,5 eller M14x1,5. Vanlig M12 har 1,75 i stigning.
Kan prova det, vanlig m12 är nära, de andra jag prova är troligen tums gänga, dock fick jag inte. De andra bultarna att passa där heller, men de kan varit dåliga från början. I Nödfall får jag prova gänga om.
M12x1,5 är vanilgt förekommande på VW och många andra tyska bilar. Japanska bilar och FIAT kan däremot ha M12x1,25.
Vad jag vet förekommer tums gänga på VW endast på två ställen. Det ena är säkerhetsbältets fäste. Det har varit UNF 7/16 sedan 1965 års modell. Det andra är oljefiltret, gängan är där UNF 3/4.
Beställda 2 st m m12x1,5............................gängorna var visst slut eller är det en annan gänga. Beställde 1st gängtapp M12x1,5 så jag får nytta av mina dyrt inköpta bultar.

6 2020-09-14 19:49:48 Senaste redigerad av jakob (2020-09-14 19:53:00)
Ska byta fläkt och tänkte passa på att snygga till instrumentpanelen. Som syns på bilden är den av någon anledning rostig, helst skulle jag vilja ha den så nära original som möjligt.
Vad tycker ni jag ska göra?
Har du kantskyddet/listen kvar om ej skulle jag letar efter en bättre begagnad?
Bara färg fungera inte den är för rostig.
Hur är det å byta coupefläkt på dessa?
Jag är ny på dessa bilar, var ske listen sitta? Har letat på bilder men blir inte klok på vilken du menar.
Ska börja leta efter begagnad.
I princip täcker den allt som är rostig på din bräda.
11 2020-09-16 07:21:30 Senaste redigerad av camperbonde (2020-09-16 07:37:21)
Ser ut som om gummilisten varit klistrad.
Jag provade med sidenmatt rustoleum men tycker den var lite väl blank.
Bilder säger mer än ord....
Rosten kommer inte att synas. Kunde inte hitta något oem nummer på den annars har nästan alla gummidelar ett.
Tror du får leta efter en komplett panel men här ser du var den skall sitta...
När du har tid att ha roligt har du inte råd, när du har råd har du inte tid så när fxx'n skall du kunna ha det roligt....
12 2020-09-16 08:07:51 Senaste redigerad av michaelth (2020-09-16 08:09:21)
Annars kan man ju blästra den (lös utanför bilen) eller använda roterande stålborste att kratta ut rosten.. spackla upp ytan, sedan rolla ytan med någon tjock färg så man får lite struktur..
Kanske spruta body sedan färg uppå.. just med struktur så slipper man finjobbet med spackling som tar tid.. detta är ju massproducerade fordon som kanske inte alla måste vara helt i original skick.. jag skulle kunna tänka mig att kläda den med galon. Men det är en hel del jobb med det, men jag gör dylikt på jobbet ofta.. men det skulle kunna göra "brädan"fin. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tack för alla svar, bilder och goda råd. Sant att det inte behöver vara helt original, är väl lite skadad från mitt lönejobb. Men går det att hålla sig nära originalet utan för mycket ansträngning hade det varit trevligt.
Som cambonden också skriver har jag blivit varnad för att panelen lätt blir för glansig om man lackar. Galon skulle kunna vara ett alternativ.
Nu har jag ju turen att få fatt på en magnum med enkelhytt, tyvärr har den stått utan framruta många år så panelen är nog inte så bra på den heller, men då har jag åtminstone en att arbeta i lugn och ro med.
För övrigt, vad skiljer Magnum från andra? Är det bara lack och fälgar eller är det mer komplicerat än så? Återkommer med bilder när jag fått hem den, i bästa fall på fredag.
