1

Tänker flytta batteriet fram till skuffen o undrar över lämplig kabeldimension.
Det blir ju en flytt på kanske tre meter o jag vill inte riskera spänningsfall
vid startmotorn eller ström "till allt" = original under baksätet.
Samtidigt känns det onödigt (även dyrt) att överdimensionera, jag menar,
man vill ju spara vikt . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

2 Senaste redigerad av michaelth (2020-08-13 13:36:14)

Åk till en svets firma och köp svetskabel ,flertrådig och mjuk och fin.. Fullösning köp startkablar 35 kvadrat. Fast dom e kanske för korta...
Jag skulle satsat på 35 kvadrat.  Gärna återledare jord i kabel. Men med renslipad och med koppar fett försedd jordpunkt brukar det funka. Givetvis ordentliga gummigenomföringar vid alla ställen där kabeln går genom plåt.. jag har glödjat en batterikabel en gång.. fast den var iofs dåligt fäst i ett motor rum.. den lös upp som en fackla... ICQ/bu  bilen överlevde...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Hej,
Om avsikten till flytten är att du vill bli lättare i "rumpan", så är lithiumbatteri ett alternativ. Lithium-järnfosfat, LiFePO4, är kompatibel med laddningsregulatorn, så det är bara att jacka in. Denna kemi är inte alls så brandfarlig, som telefon/dator-batterier. Dessutom, då dessa batterier är "hurtigare" än blybatterier, räcker det med ett mindre. 20Ah tror jag skulle bli bra.