1

Funderar att framöver byta bort min 61:a soltakskonverterade bubbla mot en splitpickup. Hur ser prisbilden ut för dessa pickuper?
1. Vrak
2. Ok objekt
3. bruksskick

Jag kan tänka mig både eh och dh, skiljer det mycket i pris på dessa även på de senare årgångarna?

Drömmen vore ju en tidig eh eller dh, men tillgången och prisbilden minimerar väl chansen ICQ/ah men får väl se vad som dyker upp

1961 Ragtop svart "Selma"
1955 ....

2

Jag tror att prisbilden är lite såhär, grovt uppskattad och gissad  ICQ/bk
Split EH 60tal
Vrak : från 10000kr
Ok obj : från 50000kr
Bruksskick: från 100000kr
Ju äldre de är ju dyrare, såklart.

Split DH
Då kan du nog helt enkelt dubbla priserna ovan.

DH är betydligt ovanligare än EH... det finns nog bara en handfull körbara split DH i Sverige?:

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Tack för svar, ja dubbelhyttarna var väl ovanligare och verkar dessutom ha levt ett hårdare liv eftersom så få är kvar.

Är det någon som ha koll på hur många pickuper som sålts i Sverige?

1961 Ragtop svart "Selma"
1955 ....

4

Dubbelhyttarna kom väl inte förräns sent 58, det är ju också en av anledningarna till att det finns färre. Sen levde väl många av dessa arbetsbilar ett hårt liv, just split dubbelhytt kan det inte finnas många av i trafik i Sverige.

Kul att du vill satsa på split pickis Mats, kör hårt...  ICQ/ay

/Foppa

5

Jag tror inte det fanns behov för en dubbelhytt för många företag, Lastplats prioriterades nog för personalplats.
Idag är det ju hobbyfordon, och plats för barn ev kamrater väger tungt.

"ljushuvud"

6

Många jag talat med tycker dubbelhytterna främst är "balla" men egentligen ganska opraktiska. Visst finns det några få användningsområden för en DH, men kolla bara på de fullskaliga lastbilarna som går på våra vägar, det är ju "typ bara" vägassistans och brandkår som åker dubbelhytt. Detta kan i viss mån "översättas" till de lätta lastbilarna och jag tror inte att dubbelhytterna levde ett hårdare liv än enkelhytterna, kollar man på gamla journalfilmer och liknande dokumentation så går det lätt 20 EH på en DH redan på tiden det begav sig. Faktum är att EH och panel även utklassar de glasade bussarna med råge i antal, men där de glasade bussarna levt ett "lättare" liv och fler överlevt.

Personligen tycker jag enkelhytten har bättre proportioner, men det är ju en smaksak. ICQ/af

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Vet på ett ställe det stod 3 st dubbelhytten split som varit skogs huggar bilar... ja dom är skrotade och borta... ICQ/bu  fast dom var ju både rostiga och knöliga...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(