1

Med risk för att verka helt inkompetent, men...   ...första gången jag skruvar luftkylt och det ser inte ut som jag är van vid.

Hur justerar man remmen på en 1600? Generatorn ligger på en fot, som jag inte tror är justerbar.

Hur får jag dit gasvajern? På gamla motorn gick gasvajern rakt igenom fläktkåpan i ett rör. På denna motor sitter det oljekyl på den platsen, och det finns vad jag kan se ingen genomföring för gasvajer.

Jag vet, det är inte mycket el till motorn, men det ska ändå anslutas...    Någon som kan guida lite så att jag slipper prova mig fram?

Tack på förhand!

Bild på bilen och motorn som ska i...

Post's attachments

1600.jpg, 78.83 kb, 686 x 445
1600.jpg 78.83 kb, 157 downloads since 2020-08-07 

Buggy2.jpg, 624.35 kb, 1701 x 1276
Buggy2.jpg 624.35 kb, 162 downloads since 2020-08-07 

2

Remmen justerar du genom att lossa muttern på remskivan på generatorn och där bakom ligger chims, gasvajern går igen kåpan yes... finns ett hål garanterat, elen är ju enklast och kolla på den gamla? några kablar till generatorn, 2st? 1 st till oljetryckskontakten och ev en till elchocken på förgasaren, sen har du minst en till tändspolen....

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

3

Ghia64 skrev:

Remmen justerar du genom att lossa muttern på remskivan på generatorn och där bakom ligger chims, gasvajern går igen kåpan yes... finns ett hål garanterat, elen är ju enklast och kolla på den gamla? några kablar till generatorn, 2st? 1 st till oljetryckskontakten och ev en till elchocken på förgasaren, sen har du minst en till tändspolen....

Tack! Hittade genomföringen för gasvajern. Har tagit bort remskivan och hittat chimsen också, men förstår inte hur jag kan spänna remmen genom att justera skivan i längsled.

Anledningen till frågan om elen är att gamla motorn flyttat ut långt innan jag fick den som nu ska i. Lite osäker, men det löser sig ICQ/ab

4

Du tar bort shims så spänns remmen lägger du dit fler ahims glider remmen längre ner i skaran mellan remskivehjulen och den blir lösare

2256 typ 4 buggy -66

5

lantis skrev:

Du tar bort shims så spänns remmen lägger du dit fler ahims glider remmen längre ner i skaran mellan remskivehjulen och den blir lösare

remskivan består av 2 halvor... man lägger till eller minskar antalet shims mellan eller utanför remskivan. dvs flyttar dom till där det behövs.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

michaelth skrev:
lantis skrev:

remskivan består av 2 halvor... man lägger till eller minskar antalet shims mellan eller utanför remskivan. dvs flyttar dom till där det behövs.

Tänk så lätt det gick när man vet hur man ska göra, tack!