1 Senaste redigerad av Kroffe (2020-07-30 11:28:26)

Här kommer en liten film från när vi räddade barndoorbussen.
Räddades i västernorrland 5km ifrån mitt hem.  ICQ/bd

Hoppas ni gillar filmen!

2

ICQ/ay

3 Senaste redigerad av michaelth (2020-07-30 13:56:14)

Härligt att se!!! Hoppas på mycket bilder i projekttråd en här ICQ/bj  ICQ/ag  ICQ/bs  ICQ/bv
Du får berätta hur du fick nyss om bussen ,och sedan fick köpa den...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Bra film..

"ljushuvud"

5

Roligt att få se. Bra film o bra o smidigt bärgat

6

Kul, bra film!!

Ett tips är att åka tillbaka till fyndplatsen och ta med en metalldetektor eller en smal metallpinne och gå och stick ner den i marken för att leta dörrar mm

Jag hittade denna dörr mm helt gömda under mossa och gamla löv, inget syntes

Post's attachments

4316FC90-99C7-496F-A11E-A61F873997A7.jpeg, 202.28 kb, 640 x 480
4316FC90-99C7-496F-A11E-A61F873997A7.jpeg 202.28 kb, 120 downloads since 2020-07-31 

1956.... rester av en enkelhytt

7

Bra tips! Det ska jag absolut göra!

8

Bästa sättet att spendera en sommardag på, kan jag tro!  ICQ/bo

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

9

om man skall rädda ett skogsvrak så bör man ha renoverat ett antal lätta objekt innan man tar sig an ett plåthölje som liknar en buss. Jag vill inte  låta negativ men att få ett skogsvrak upp på banan är inte nåt för amatörer som inte får in en synkad låda i en split Hela den här hysterien om att hitta bussar i bedrövligt skick ute i skogen handlar mer om att synas i forum än att verkligen kunna bygga en ny buss på rostiga gamla delar. Dom här bussarna har säkert många kännt till redan på åttitalet men tyckt att dom var för dåliga att bry sig om. Ett sånt här vrak till körbar bil snackar vi i runda slängar 1000-1500 timmar. har du då ett jobb som du går till 5dagar i veckan så kan du snart räkna ut när bussen är klar. Ungarna utflugna och du närmar dig pension. Har du verkligen den tiden över i ditt liv? Visst det är ballt att hämta skrot i skogen men har man för avsikt att det skall bli bil så bör man nog tänka till en gång till

10

Hans Landelius skrev:

om man skall rädda ett skogsvrak så bör man ha renoverat ett antal lätta objekt innan man tar sig an ett plåthölje som liknar en buss. Jag vill inte  låta negativ men att få ett skogsvrak upp på banan är inte nåt för amatörer som inte får in en synkad låda i en split Hela den här hysterien om att hitta bussar i bedrövligt skick ute i skogen handlar mer om att synas i forum än att verkligen kunna bygga en ny buss på rostiga gamla delar. Dom här bussarna har säkert många kännt till redan på åttitalet men tyckt att dom var för dåliga att bry sig om. Ett sånt här vrak till körbar bil snackar vi i runda slängar 1000-1500 timmar. har du då ett jobb som du går till 5dagar i veckan så kan du snart räkna ut när bussen är klar. Ungarna utflugna och du närmar dig pension. Har du verkligen den tiden över i ditt liv? Visst det är ballt att hämta skrot i skogen men har man för avsikt att det skall bli bil så bör man nog tänka till en gång till

Men du låter ju faktiskt väldigt negativ. Vad är poängen med ditt inlägg?

11

Klart man ska rädda ett skogsvrak!
Idag är kunskapen mycket större om dessa gamla bilar, plåttillgången är ju rätt bra den med.
Att dra igång en renovering av en riktigt dålig vagn är som en elitidrottssatsning, med lång tung obarmhärtig smärta.
Och att tänka efter före, det har hindrat många att överhuvudtaget göra någonting alls.
Själv kastar jag mig in i galna saker utan att tänka på konsekvensen, bara målet!
Resan just nu är sargad handled, trött rygg, blödande plånbok och solsting, men målet är allt, resan ett disskutabelt nöje på vägen.

Men Hans, du har rätt, och det har jag med  ICQ/bs

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

12

Scaramanga skrev:
Hans Landelius skrev:

X2?????

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin vw pickis 70  vw buss 59 ``fejklyxen´´

13 Senaste redigerad av michaelth (2020-08-10 11:17:07)

Vågar man inte... så...
Man kan ju sälja vidare till någon med mer energi om det tryter..
Trevligt att återuppliva en gammal bil istället för att den blir en hyndai... ICQ/ad
Allt i livet måste inte vara ekonomiskt försvarbart... det kan vara kul trevligt intresant eller annat. ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Ghia64 skrev:
Scaramanga skrev:
Hans Landelius skrev:

X2?????

Tror kanske Hans Landelius tycker att det för många projekttrådar här på Boxerville och med sitt inlägg ville han göra allt han kunde för att det inte skulle bli en till.  ICQ/ag

15

Jag tror skrotet har större chans att överleva om det släpas hem från skogen.

Om man jobbar 7 timmar (tex söndag) 40 veckor om året så tar det ca 5 år, vilket inte är en evighet.
Det var ungefär vad jag gjorde när jag reparerade min första hobbybil, då jag barnen var små.
Störsat problemet var pengar.

Det hade varit bättre om de som visste om de Här på åttiotalet hade dragit ut dom ur skogen och fått in dom under tak, eller pressening :-)

Kroffe har gjore en kulturgärning.
Han ska ha all heder  ICQ/ay

"ljushuvud"

16

Jag är mest bara trött på alla hämtbilder som hamnar i ett garage för att flera år senare säljas som ett nästan färdigt projekt. Innan internet så hade man ingen aning om vad man skulle få se på tex Bug Run vilket blev som en julafton mitt i sommaren. Det blir ganska så ointressant att följa ett projekt som pågått i 6-7år och med väldigt lite framgång. Det liknar mest nån form av terapi. Det är i mitt tycke mycket roligare att presentera en färdig bil och samtidigt ge en bild av arbetet bakom. Under perioden när det kördes mycket på strippen startades en helvetes massa projekt som efter ett par år gick i stå pch aldrig kom ut. Det är snudd på likadant nu fast nu är det volksrod och andra vansinnesprojekt som att nödvändigtvis sätta in helt fel motor i en VW. Jag vet att jag låter negativ men för att få en balans i ett forum så krävs det att inte alla deltar i hejarklacken.

17

Jag gillar hur du tänker, Maestro...

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

18

Haha men snälla Hans. Så du tycker att jag gjorde fel som frågade om råd när jag behövdes hjälp att montera en synkad växellåda I min splitbubbla? Något jag aldrig gjort förr? Och vad har det med detta inlägg att göra? Fick flera bra förslag men kom på ett eget alternativ som funkade så jag lådan blev provmonterad igår.

Tycker du var onödigt negativ, ja. Alla renoveringsbilder håller jag till min instagram. Då kan man välja om man vill titta eller inte, jag använder den lite som en dagbok.
Jag är även intresserad av multimedia, filmning och filmredigering.
Tänkte att någon skulle tycka det var kul att få se en hämtning, men tydligen passar det inte alla.

Jag lever för luftkylda folkvagnar, I princip det enda jag håller på med. Är rätt ny inom denna hobby, hållit på sedan 2014, men har hjälpt väldigt många att få deras projekt på rull och även fått ut fler bilar besiktad och klara själv.. En av dom var just ett skogsvrak som vi hittade ute i skogen. När den lyftes upp gick den nästan av på mitten. Den körs så ofta jag kan!
Vi har även hittat orginalplattan till den karossen som jag hämtade hem och har nu den på logen som inväntar att få paras ihop för att få matching numbers, var det också fel?

Vet inte om du hade en dålig dag, men jag måste säga att jag tycker du var väldigt otrevlig I ditt svar, jag har inte gjort dig något. För att bli "proffs" som er andra, måste man väl börja någonstans? Eller ska man va beredd på nervärderande kommentarer och att se "proffsen" ryggdunkar varandra på ett forum?

Kul ni som uppskattade videon! Bussen står snart på fyra hjul och komma rullas in på min loge I väntan på dess tur. Under tiden samlar jag delar.

Fridens liljor  ICQ/bp

19 Senaste redigerad av Scaramanga (2020-08-12 07:35:44)

Hans Landelius skrev:

Jag är mest bara trött på alla hämtbilder som hamnar i ett garage för att flera år senare säljas som ett nästan färdigt projekt. Innan internet så hade man ingen aning om vad man skulle få se på tex Bug Run vilket blev som en julafton mitt i sommaren. Det blir ganska så ointressant att följa ett projekt som pågått i 6-7år och med väldigt lite framgång. Det liknar mest nån form av terapi. Det är i mitt tycke mycket roligare att presentera en färdig bil och samtidigt ge en bild av arbetet bakom. Under perioden när det kördes mycket på strippen startades en helvetes massa projekt som efter ett par år gick i stå pch aldrig kom ut. Det är snudd på likadant nu fast nu är det volksrod och andra vansinnesprojekt som att nödvändigtvis sätta in helt fel motor i en VW. Jag vet att jag låter negativ men för att få en balans i ett forum så krävs det att inte alla deltar i hejarklacken.

Hans, du kan väl vara ett gott föredöme och skapa en projekttråd där du visar hur det ska gå till? Eller presentera en färdig bil och berätta historien om renoveringen.

Jag tycker det är härligt med projekttrådar, om de sedan drar ut på tiden spelar mig ingen roll. Det är gratis underhållning för mig som inte har tid/ork/lust att driva några egna större projekt.

Men visst, att se polacker tvätta en porschemotor i flera veckor är väl inte så underhållande  ICQ/bm

Kämpa på Kroffe!

20

Tja en annan skall väl känna mig "utpekad" med rätt... då jag har många olika projekt som jag jobbar mer eller mindre med under lång tid.. ICQ/ah
Men det är anpassat efter liv och lust dvs jag jobbar med det jag för stunden känner mig stimulerad till. Att bli färdig.. tja då jag inte är en tävlings människa så får det gå som det vill ... huvudsaken för mig är att jag känner mig nöjd med mitt slutresultat..
Att jag skriver och okynnes bombar med bilder är för .. jag tittar på dom från olika ställen i samhället och fundera om och hur. Därför blir en del grejer om gjorda både en eller 2 gånger.
I min värld. Om man slaviskt original renoverar saker finns det mer eller mindre bara ett sätt att göra saker..
Men... om man gör egna lösningar "custom" kan många olika sätt vara rätt för olika personer..och input och stimulans av andra är då trevligt, då man inte kan kunna allt ,eller veta hur man gör allt...
Men det e ju bara så jag e...
Om en moderator tycker vi skitar ner tråden får dom gärna städa..

Mvh michael

21

Har samma åsikt i detta som michaelth.

22

Kul film och lycka till med renoveringen. Offtopic: Min morfar jobbade på Mo och Domsjö och bodde i Utby mellan Ö-vik och Bjästa efter "gamla" vägen.

//Morgan

23

NoVW skrev:

Kul film och lycka till med renoveringen. Offtopic: Min morfar jobbade på Mo och Domsjö och bodde i Utby mellan Ö-vik och Bjästa efter "gamla" vägen.

//Morgan

Min pappa arbetade som instruktör på Gideåbruk och förstörde en sådan där Modobuss vintern 1962 i ishalka. Han och passageraren bredvid blev rätt svårt skadade, pappa låg på sjukhus i Umeå tre månader. Någon dag när jag känner för det ska jag gå på biblioteket och titta i gamla Örnsköldsviks Allehanda från den tiden och leta fram artikeln om olyckan.

Gubbjävel; dvs originalfantast

24

Jag har gjort en renovering av en -67 typ 1 som jag köpte för en krona. Att ta en bil från ax till limpa är inget man gör flera gånger i livet. Dom som inte har gjort det kan inte förstå hur mycket jobb det blir innan man är klar med en besiktigad bil. Under tiden jag gjorde det så byggde jag garage, renoverade ett 20-tals hus och åkte fjorton vasalopp. Jag hade även två små barn och ca 180 resdagar om året. Som tur var hade jag en väldigt förstående hustru. Många kastar sig in i VW-hobbyn med hull och hår och köper på sig ett flertal objekt. Bilhögen växer men tiden att få ut en färdig bil finns inte då livet kommit ikapp. Hus ,hustru barn och villa. Jag tror att många känner igen sig i den bilden. Eftersom jag har varit aktiv i sverige i hobbyn sen sjuttitalet med ett avbräck för boende i USA under ett flertal år i olika omgångar har jag sett många unga som kastar sig in i hobbyn med hull och hår. Man kan inte mer än bli imponerad över den enrgi som dom utstrålar. Men sen kommer oftast livet ikapp varje människa, projektrådarna åker längre och längre ner på sidorna. Detta är helt naturligt för vi människor är av hävd tidsoptimister och självbedrägeri är en nationalsport. Jag har stor beundran för dom som år efter år nöter på med sina från början dåliga objekt men efter 5-7 år äntligen får bilen besiktigad. Been there done that. Men så är det även tyvärr en hel del som inte från början insåg vilket mastodontjobb dom gett sig in på. Många är dom som knäckt sig helt och lämnat hobbyn, andra har taggat ner till en lämpligare nivå. Det absolut enklaste i den här hobbyn är att åka runt och köpa upp bilar för det gjorde jag på sent åttital fram till 1999. Efter ett tag så blir bilparken som en bojsten runt halsen och jag började istället sälja bilar, bussar och pickupper. Vad jag vill komma till är att vad jag borde ha gjort är att renovera en bil i taget för att få tag i objekt är inget problem i det här landet.Nu blev det sedemera att jag snöade in på det mer mekaniska med våra bilar så jag ägnar dagarna åt att bygga motorer och växellådor. Jag behöver inte skriva några namn här på personer som antingen taggat ner eller ligger lågt med tanke på allt som händer i livet, det vet ni nog själva bäst. Har man varit med i det här träsket så har man sett många passera revy och jag har full förståelse för deras val i livet. Allt roterar inte runt VW även om man under en kort period lever med hobbyn 24-7.

25 Senaste redigerad av Kroffe (2020-08-12 23:01:22)

Fortfarande.. Vad har ditt inlägg med min tråd att göra?

Vad du tycker och tänker kan du väl hålla för dig själv om du inte tillför något mer än att dra ner alla nybörjare som med iver slänger sig in i hobbyn.
Du kan ju fundera lite på hur mycket tid jag lagt på planeringen, filmningen, redigeringen för att få ihop en rulle på några minuter.

Vem vet, jag kanske hade tänkt plantera blommor i denna barndoor och ha den som prydnad?  ICQ/bk  Krävs inte 1500 timmar för det.

Hoppas du lever ett lyckligt liv och har det bra med dina motorer så fortsätter jag att kneta på med mitt  ICQ/af nästa gång jag frågar om hjälp får du gärna svara, men ska du bete dig som du gjorde här ovan kan jag klara mig utan dina svar.

Ni andra, tack för att ni uppskattade filmen. Vi hade grymt kul och mycket huvudbry innan den var på vagnen  ICQ/bp