1

Tjo, har byggt ihop min första motor. Vilket varit spännande och lärorikt. ICQ/ab Men får den inte riktigt att gå rent...motorn i fråga är en 1641 cc, dubbelportstoppar med dubbla Weber 34 ict förgasare, Engle w100 kam, 009 fördelare utan vaccum. Ställt in tändningen på 7,5 grader. Synkroniserat förgasarna med klocka. Kan få den att gå bra utan luftfilter men så fort jag sätter på luftfiltren så börjar den bluddra å gå dåligt... Har rengjort filtrena men utan resultat. Vrider luftskruvarna utåt, tänker att den vill ha mer luft i bränsleblandningen...?  jäkligt novis inom detta så behöver lite tips om hur och var jag ska börja felsöka.  ICQ/ay

Mvh Peter

VW typ1 -66
Das Auto Skellefteå

2

Linkan71 skrev:

Tjo, har byggt ihop min första motor. Vilket varit spännande och lärorikt. ICQ/ab Men får den inte riktigt att gå rent...motorn i fråga är en 1641 cc, dubbelportstoppar med dubbla Weber 34 ict förgasare, Engle w100 kam, 009 fördelare utan vaccum. Ställt in tändningen på 7,5 grader. Synkroniserat förgasarna med klocka. Kan få den att gå bra utan luftfilter men så fort jag sätter på luftfiltren så börjar den bluddra å gå dåligt... Har rengjort filtrena men utan resultat. Vrider luftskruvarna utåt, tänker att den vill ha mer luft i bränsleblandningen...?  jäkligt novis inom detta så behöver lite tips om hur och var jag ska börja felsöka.  ICQ/ay

Mvh Peter

Köp en påse med olika munstycken.
Jag köpte från 150 till 220 main jet
Idle jet bytte jag från 55 till 65.
Händer de inget om du skruva ut å in skruven
Är de fel munstycke eller tjuvluft.

På ebay heter butiken card.deals
Kosta ca 28 kr styck för munstycke

3

Luftfilter skall ge varierande grad av fet blandning, om den går från ok till bludder med filter så kanske gränsen till bludder inte var långt bort utan filter eller så är filtren "svårsugna".

Om det är det senare så kanske filtrena inte är så bra...

Mina 5 öre

S

4

Linkan71 skrev:

Mvh Peter

En 009 fördelare ställer man tändningen vid 2800 -3200 varv typ på 27-29 grader så får den bli som det blir på låga varv
Om det inte är en bosch 009  billig kina fördelare  så kan det vara värt att kolla upp hur den är på alla cylindrar  Den värsta som jag har mätt var det bara 13grader skillnad mellan 1 och 3ans cylinder 
Om du har kvar din vw fördelare så kan det vara värt att sätta in den o sätta dit vakuumet

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Linkan71 skrev:

Vrider luftskruvarna utåt, tänker att den vill ha mer luft i bränsleblandningen.

Jag skulle vilja ha ett allvarligt samtal med den som började kalla dessa för luftskruvar. De påverkar bara bränslet så det du gjort är att ge den mera bränsle.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G