Hej,
kul att du vill behålla originalspolaren på din VW! Det är alldeles för många som plockat bort den och monterat en hemsk elpump i stället. De riktiga vandalerna borrar ett hål i instrumentpanelen också för att ha någonstans att sätta den nya strömbrytaren.
Hur mycket har du kvar av originalsystemet? Det är genialt, enkelt uppbyggt och i praktiken idiotsäkert. Det som går sönder med åren är ventilen som sitter inne i torkarkontakten. Systemet funkar såhär:
Luften i reservhjulet sätter tryck på spolarvätskebehållaren, som sitter bakom reservhjulet i en liten hylla. Mellan reservhjulet och behållaren går en slang med en spärrventil, som stoppar när lufttrycket sjunkit till en viss nivå. Detta är för att du inte ska råka ut för att reservhjulet är tomt på luft om du behöver det. Denna slang heter 111955979C på Volkswagenspråk, och den kan vara lite svår att hitta ny.
Från behållaren går det sedan en spolarslang upp till torkaromkopplaren på instrumentpanelen. Slangen sitter i ett litet rör med en tätning i, 111955977A. Slangen kan du hitta på vilken bilreservdelsfirma som helst. Skulle torkaromkopplaren vara trasig i ventilen (vilket du märker när du trycksatt systemet, för då spruta det vatten ur kontakten istället) finns det numera nytillverkade hos VW CSP, 141955517.
Från omkopplaren går det sedan bara en liten slang till spolarmunstycket. Klart!