1

Hej!

Min bubbla kör på den gamla tekniken med spolarvätskan. Men min bubbla har ingen kabel alls från spolarvätskan till reservhjulet, eller till spolknappen. Kan man köpa detta någonstans?

Googlat väldigt mycket men hittar inget.

Vänliga hälsningar

Bild för referens
https://imgur.com/a/6LkZz7n

VW 1200

2

Hej,
kul att du vill behålla originalspolaren på din VW! Det är alldeles för många som plockat bort den och monterat en hemsk elpump i stället. De riktiga vandalerna borrar ett hål i instrumentpanelen också för att ha någonstans att sätta den nya strömbrytaren. ICQ/aq

Hur mycket har du kvar av originalsystemet? Det är genialt, enkelt uppbyggt och i praktiken idiotsäkert. Det som går sönder med åren är ventilen som sitter inne i torkarkontakten. Systemet funkar såhär:

Luften i reservhjulet sätter tryck på spolarvätskebehållaren, som sitter bakom reservhjulet i en liten hylla. Mellan reservhjulet och behållaren går en slang med en spärrventil, som stoppar när lufttrycket sjunkit till en viss nivå. Detta är för att du inte ska råka ut för att reservhjulet är tomt på luft om du behöver det. Denna slang heter 111955979C på Volkswagenspråk, och den kan vara lite svår att hitta ny.

Från behållaren går det sedan en spolarslang upp till torkaromkopplaren på instrumentpanelen. Slangen sitter i ett litet rör med en tätning i, 111955977A. Slangen kan du hitta på vilken bilreservdelsfirma som helst. Skulle torkaromkopplaren vara trasig i ventilen (vilket du märker när du trycksatt systemet, för då spruta det vatten ur kontakten istället) finns det numera nytillverkade hos VW CSP, 141955517.

Från omkopplaren går det sedan bara en liten slang till spolarmunstycket. Klart!

3

Jean Passepartout skrev:

Hej,
kul att du vill behålla originalspolaren på din VW! Det är alldeles för många som plockat bort den och monterat en hemsk elpump i stället. De riktiga vandalerna borrar ett hål i instrumentpanelen också för att ha någonstans att sätta den nya strömbrytaren. ICQ/aq

Hur mycket har du kvar av originalsystemet? Det är genialt, enkelt uppbyggt och i praktiken idiotsäkert. Det som går sönder med åren är ventilen som sitter inne i torkarkontakten. Systemet funkar såhär:

Luften i reservhjulet sätter tryck på spolarvätskebehållaren, som sitter bakom reservhjulet i en liten hylla. Mellan reservhjulet och behållaren går en slang med en spärrventil, som stoppar när lufttrycket sjunkit till en viss nivå. Detta är för att du inte ska råka ut för att reservhjulet är tomt på luft om du behöver det. Denna slang heter 111955979C på Volkswagenspråk, och den kan vara lite svår att hitta ny.

Från behållaren går det sedan en spolarslang upp till torkaromkopplaren på instrumentpanelen. Slangen sitter i ett litet rör med en tätning i, 111955977A. Slangen kan du hitta på vilken bilreservdelsfirma som helst. Skulle torkaromkopplaren vara trasig i ventilen (vilket du märker när du trycksatt systemet, för då spruta det vatten ur kontakten istället) finns det numera nytillverkade hos VW CSP, 141955517.

Från omkopplaren går det sedan bara en liten slang till spolarmunstycket. Klart!

Wow, vilket fantastiskt och genomgående svar! Tack så mycket för den perfekta informationen. Detta kommer hjälpa mig en del.

Jag håller verkligen med att det är ett lite udda system, men så ballt! Fattar inte varför man vill lägga in ett annat system, men aja.

Jo det är så att jag saknar allt i princip, jag menar jag har torkarmotorn och knappen för spolarvätskan inne i bilen. Så den borde funka, hoppas jag. Men Kablarna saknar jag helt och hållet, hittade denna på någon tysk sida, är det rätt del?

https://imgur.com/a/v0npG52

VW 1200

4

ja det är ventilen och slangar till behållaren som som han skrev om och den brukar tömma däcket och därför bygger många om dom till el

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Den du hittat på nätet är mycket riktigt slangen som ska sitta mellan reservhjulet och behållaren för spolarvätska. Original för 1962-1966 är slangen något kortare, men den på bilden funkar.
Har du kvar behållaren bakom reservhjulet, och i så fall, sitter denna mackapär kvar? Det är den svarta gummitätningen som kan bli gammal och börja läcka.
https://forumbilder.com/images/2020/07/13/Behallare-med-anslutning.jpg

Så här ser hela systemet ut i princip. Det som saknas är bara spolarmunstycket, och det hade du kvar?
https://forumbilder.com/images/2020/07/13/Hela-systemet.jpg

Annars finns som tidigare nämnt både spolarkontakten med knappar, lämplig slang samt spolarmunstycke hos CSP. Själva behållaren är inte så svår att hitta begagnad.

6

Jean Passepartout skrev:

Den du hittat på nätet är mycket riktigt slangen som ska sitta mellan reservhjulet och behållaren för spolarvätska. Original för 1962-1966 är slangen något kortare, men den på bilden funkar.
Har du kvar behållaren bakom reservhjulet, och i så fall, sitter denna mackapär kvar? Det är den svarta gummitätningen som kan bli gammal och börja läcka.

Så här ser hela systemet ut i princip. Det som saknas är bara spolarmunstycket, och det hade du kvar?

Annars finns som tidigare nämnt både spolarkontakten med knappar, lämplig slang samt spolarmunstycke hos CSP. Själva behållaren är inte så svår att hitta begagnad.

Ah japp, jag har behållaren, mackapären och spolarmunstycket kvar. När jag skulle beställa från den sidan jag hittade ville dem ha hela 75 dollar för frakten. Herre jävlar. Får kolla på annat håll för att få delen. Default/hmm

VW 1200

7

Johan W skrev:

ja det är ventilen och slangar till behållaren som som han skrev om och den brukar tömma däcket och därför bygger många om dom till el

Om jag förstår rätt skall ventilen hindra reservhjulet att förlora all luft.

VW 1200

8

Japp men jag har aldrig haft en som funkar ICQ/ah

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage