1

Hallå där!

Någon mer än jag som haft problem att få lös fjäderbenen fram? Har sett en video på Youtube https://youtu.be/5dgBQBs4_l4 där han får lös grejerna lätt.. jag sitter fast där han är på 2 minuter i videon.. jag får inte lös fjäderben ifrån kul leden!

Någon som har något tips?

2

Att lossa fjäderbenet från spindelleden brukar inte vara något större problem, det är ju bara att ta loss skruvarna, men att få loss det från spindeln brukar vara värre. Jag lossade fjäderbenets övre infästning, la hela benet inkl. spindeln på garagegolvet och arbetade mig runt hela varvet i delningsplanet med en huggmejsel som jag använde som kil. Tog en bra stund, men till sist började de att dela på sig. Bättre att låta det ta sin tid, än att försöka dela på dem med våld. Det är väldigt tajt passning mellan spindeln och fjäderbenets nedre del, gör rent och lägg på lite kopparpasta när du fått isär dem så underlättar det nästa gång du ska ta isär dem...  ICQ/ad

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

3

om du lossar styrledsmuttern några varv. Håller en stor hammare mot baksidann, och slår med en annan halstor jhammare så hoppar den ur konan.
Men man måste träffa rätt så det sjukger i grejorna.

Jag har dessa biltema brytgafflar i reserv, som man slåt in mella styrarmen och kulleden.
Tyvärr brukar det betyda att gummitätningen förstörs, men man får ju loss grejorna.

Post's attachments

tema.JPG, 54.77 kb, 1392 x 561
tema.JPG 54.77 kb, 240 downloads since 2020-07-07 

"ljushuvud"

4

Stefan F skrev:

Jag lossade fjäderbenets övre infästning, la hela benet inkl. spindeln på garagegolvet och arbetade mig runt hela varvet i delningsplanet med en huggmejsel som jag använde som kil. Tog en bra stund, men till sist började de att dela på sig. Bättre att låta det ta sin tid, än att försöka dela på dem med våld. Det är väldigt tajt passning

Ja, bultar a bar enkla, men likt din lösning med huggmejsel håller jag på med, men bra att veta att det funkar för någon annan! Ska köra på lite mer imorgon och se om de ger sig till slut.

Tack för svar!

5

Om delarna har suttit ihop i snart 50 år så får man räkna med att de sitter fast...  ICQ/bs  Men när du fått isär dem, slipa rent lite försiktigt och använd bara lite kopparpasta innan återmonteringen. Måla inte de delarna (gissa hur jag vet...)

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville