Enligt bilder.
Skicka PM om du är intresserad.
Man kan uttrycka det på ett annat sätt:
Fördelaren på bilden - 111905205T sitter original på följande motorer:
34 hk - från motornummer D 0 382980 till D 0674999
37 hk - från motornummer E 0 015982 till E 0 022000
40 hk - från motornummer F 1 462599 till F 2 200000
40 hk - från motornummer L 0 021116 till L 0 026500
44 hk - från motornummer H 1 003256 till H 1 350000
Rubriken "30 hkr" är inte en sådan snedträff som man kan först kan tro. Enligt verkets stora Typ 1 reservdelslista från 1972 ersätts denna fördelare med fördelaren 315905205B. 315905205B var en "ersatz"-fördelare som inte satt monterad på någon produktionsbil, men som hade egenskaper så att den kunde ersätta flera andra fördelare och ändå fungera ganska bra. "Dieser zündverteiler wurde nicht serienmässig eingebaut, sondern nur im Reparaturfall verwendet."
Det intressanta med 315905205B är att den förutom ovanstående fördelare även ersätter ett antal fördelartyper som satt original på 30-hästare
Inte på de 30-hästare vi i Sverige är vana vid, dvs. 1954-1960, utan 30-hästare på standardmodellerna (111/112) fram till juli 1965.
helvete jean, menar du att det kan ha suttit en 30hästare original i en -64:a??
it would burn off both of your ears . . . "
Jodå, med 30-hästare satt efter 1960 bara i de spartanskt utrustade 1200 standardmodellerna som vad jag vet inte exporterades, utan bara såldes i Tyskland. Till och med 1965 års modell hade dessa bilar 30-hästarsmotorer, treekrad ratt (samma som i split export fram till okt 1952 fast vit), ingen tankmätare utan bara reservkran, svartmålad innebackspegel, ingen strömbrytare i dörrstolpen till innerbelysningen och en mängd andra snikdetaljer.
Det intressanta är att fast VW försökte hålla ned kostnaderna genom att använda så mycket av de äldre delarna så var man ändå tvungen att följa gällande lagstiftning. Det innebar att efter 1962 var det inte tillåtet att värma upp kupén med luft som passerat en motor. Därför finns det både värmekammare och ljuddämpare för friskluftsvärme, fast för trettiohästarsmotorer. Försök hitta några sådana... Ljuddämparen heter 111251053 och ser ut som en vanlig 34-hästarsljuddämpare, men med mått för att passa en trettiohästare. Värmekamrarna ska heta 111255105C resp 106C. Friskluftsvärmekammare, fast för trettiohästare.
Den sista 30-hästaren som gick på export i augusti 1960 hade motornummer 3 912 904. Den sista 30-hästaren i en standard juli 1965 hade motornummer 4 050 000. Det innebär att bara knappt 138.000 30-hästare tillverkades efter det att 34-hästaren hade introducerats.
Som jämförelse kan nämnas att den första 34-hästaren 1961 hade motornummer 5 000 001. Juli 1965 var 34-hästaren uppe i 9 800 000.
På bilden som jag knyckt från nätet har vi just en sådan 30-hästare från 1963-1965 med friskluftsvärme. Tyvärr saknas värmekamrarna på bilden. Förgasaren är som synes en 28PCI. Fördelaren är ganska lik den i annonsen 
Du har alldeles rätt Jean Passepartout. Bra påläst. Den här fördelaren satt på 30 hkr upp till början -60.
7 2020-07-08 08:21:44 Senaste redigerad av Frederik (2020-07-08 09:00:46)
All denna info och så blir det ändå fel? Eller har du kanske råkat lägga in fel bilder? Fördelaren på bild satt ca 10 år senare (årsmodell 1969) på 12, 13 och 1500. https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=27704
Locket hör hemma på en 30hk fördelare dock..
Tabellerna i länken är anpassade för att passa de bilar som såldes på svenska marknaden. Det är mycket intressant att 30-hästaren nämns i kolumnen VW1200 - tillverkning från 3.2 1964 till 3.8 1964. Kom det en handfull 1200 standard med 30-hästare till Sverige 1964? I så fall vill jag ha en!
En 1200 standard med stora vinylsoltaket som tillval, inga kromlister lackade stötfångare samt trettiohästare med friskluftsvärme 
Till och med 1965 års modell hade dessa bilar 30-hästarsmotorer, treekrad ratt (samma som i split export fram till okt 1952 fast vit),
QUOI?
C'est faux - détrompez-vous.
Je ne me souviens pas que vous soyez cogné la tête en tombant du ballon lors de notre dernier voyage.
Mais peut-être un peu ...
PS.
Comme curiosité. Fridolin avait le volant standard 1964-74. Les Fridolin PTT Suisses l'avaient en blanc.
Je suis désolé. J’ai complètement mélangé les années. Bien sur, le volant ”standard” n’etait pas monté après 1950 dans les modèles d’export. Pardon. Parfois, tu penses mal…
Ursäkta, Fogg har naturligtvis rätt. De treekrade rattarna monterades naturligtvis inte i exportmodellerna efter december 1949, när batwingrattarna introducerades. Ibland har man otur när man tänker.
”…treekrad ratt, samma som i tidiga bilar samt export fram till dec 1949 och Schweiziska fridolin ” ska det naturligtvis stå. 
Nu har Jules Verne grabbarna gått i gång på riktigt!
Nu kommer nörd faktan på franska 
12 2020-07-08 21:39:42 Senaste redigerad av jouca_1 (2020-07-09 21:15:54)
.
När man ändå har Mr Passepartout på tråden skulle jag vilja veta hur jag skall skära till passepartån runt min senaste akvarell.Hur skär du den sneda kanten mot mitt syrabeständiga akvarellpapper Har försökt på frihand men det blir inte bra.Det är framför allt hörnen som inte vill sig. Några mått från det gyllene måttet skulle också hjälpa.
Till att börja med vill jag be annonsören och trådskaparen om ursäkt för att tråden till viss del har kapats.
Men, trots allt har det handlat ganska mycket om fördelare till 30-hästare. Nu har vi rett ut vilka motorer fördelaren passar till, dvs. den passar perfekt till stora flertalet 12/13/500-motorer från slutet av sextiotalet.
Skaffar man en 28PCI med korrekt vaccuumanslutning passar den även till trettiohästare. Den ersätter däremot inte en vanlig trettiohästarsfördelare 54-60 med både vaccuum och centrifugalförställning. Men, den gör samma jobb som ersättningsfördelaren 315905205B.
Behöver någon en sådan fördelare kan jag ge säljaren mina bästa rekommendationer. De grejor jag köpt av "Caesar" har varit i toppskick och haft angenäm prissättning, och dessutom skickar han snabbt.
Hans, du glömmer att "akvarell" är en synnerligen vattenbaserad typ av färg, vilket knappast passar i detta forum och definitivt inte i denna tråd. Möjligen skulle "akvarell" kunna inrymmas under Projekt T3-fyrkantsbussar; ...vattenkylda projekt... postar du här. Annars rekommenderar jag Lars Lerin museum i Karlstad. Det är inte så långt för dig att åka. Där snackar vi akvareller.
Om du insisterar om passepartoutskärning kan jag rekommendera följande produkt:
Den - och många andra fina produkter - finner du här:
www.passepartout.se
Om du menar "gyllene snittet" så skulle dess förhållande på ungefär 1,618 (dvs. a+b/a = a/b) innebära en motor med 64 mm slaglängd och en cylinderdiameter på 103 mm. Det kan bli svårt att få in 103:or i en trettiohästare. Men, fördelaren skulle passa 
Jag ber att få tacka för ett uttömande svar och har redan anmält mig till en kurs i lufttorkande färg.

