1

Hej,

Kommit över en 1200cc motor som stått länge i lada, motorn isig har jag inga förhoppningar om men sitter godis på den såsom generator, tändspole mm.

Min fråga är sonika, generatorn heter 111 903 021 och är 6v, vad kan den vara värd om man skulle köpa en lös?

Motorn kostar inte så mycket så tänkte ta delar från den.

2

Generatorer går ju att renovera. Det är svårt att få tag på nya sexvoltare. Classic VW Up North tar 2700kr för en tolvvolts, och de hade haft en sexvolts hemma hade den sannolikt varit dyrare, jag har inte kollat de andra firmorna.
Tändspolen däremot är ingenting värd, det är förbrukningsvara.
Men får du motorn till ett bra pris så slå till!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Nu ska du nog inte ha för stora förhoppningar om en gammal 6v generator.
Jag tror det finns mängder av såna runt om i garagen. Jag har nog ett par liggande och jag hade varit glad för några hundralappar för en otestad generator.

Men bärga motorn endå, det är alltid bra med delar, nån behöver alltid nått  ICQ/bf

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

En fråga från en okunnig: När gick VW över till 12 Volt?

5

ako483474 skrev:

En fråga från en okunnig: När gick VW över till 12 Volt?

1967 på bubblan

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

6

ako483474 skrev:

En fråga från en okunnig: När gick VW över till 12 Volt?

1968 på Typ 1 i Europa.

7

67 på typ2. Fanns som tillval och på polis, ambulans mm från 64. Kanske tidigare?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

8

OK. Tack för lite allmänbildning! Blev det växelströmsgenerator i samband med övergången eller har det bytet ett eget datum?

9

Växelströmsgenerator kom väl 73?
Sen kom en uppgraderad version av växelströmsgenerator med inbyggt relä 75(eller 74?)
Typ så iaf  ICQ/bo

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

10

Okej. Nördfakta.
När det gäller typ 1 kunde tyska polisen från och med december 1962 beställa tillvalet "M613", vilket var 12-volts elsystem (avstörningsskyddat, dessutom). Detta innebär från och med motor nr. 3949107 (trettiohästare) samt 7313000 (trettiofyrahästare).
Denna generator heter 113903031, eller på Boschspråk LJ/GEG 450M 12/3700 FL 19. Den nummerändrades strax därpå till 113903031C samt 113903031D.

Allmänheten kunde från augusti 1965 beställa som tillval "M610", 12-volts elsystem. Detta gäller fr o m motornummer D0 000 001, dvs. 34-hästare. Denna generator heter 113903031E, och är även den 90 mm i diameter. En generator med 105 mm diameter blev inte standard förrän augusti 1966, dvs på 1967 års modell. I Europa var denna generator fortfarande på 6 volt, men i bl a USA var den på 12 volt.

11

Jean Passepartout skrev:

Okej. Nördfakta.
När det gäller typ 1 kunde tyska polisen från och med december 1962 beställa tillvalet "M613", vilket var 12-volts elsystem (avstörningsskyddat, dessutom). Detta innebär från och med motor nr. 3949107 (trettiohästare) samt 7313000 (trettiofyrahästare).
Denna generator heter 113903031, eller på Boschspråk LJ/GEG 450M 12/3700 FL 19. Den nummerändrades strax därpå till 113903031C samt 113903031D.

Allmänheten kunde från augusti 1965 beställa som tillval "M610", 12-volts elsystem. Detta gäller fr o m motornummer D0 000 001, dvs. 34-hästare. Denna generator heter 113903031E, och är även den 90 mm i diameter. En generator med 105 mm diameter blev inte standard förrän augusti 1966, dvs på 1967 års modell. I Europa var denna generator fortfarande på 6 volt, men i bl a USA var den på 12 volt.

Mycket trevlig läsning ICQ/ay

12

Sånt där gillas, Jean! Tack!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "