1

Halloj alla glada.

Nyligen inhandlat mig en VW Trike med svingaxel.
Men tycker den glappar något grymt å trodde först att det var hjullagret eller kronmuttern.
Men muttern satt som berget och lagret glappar typ noll.
Dock så upptäckte jag ett stort glapp åt alla håll på själva drivaxeln i skarven på den.
Då jag inte skruvat med detta förut så vänder jag mig hit med en fråga.
Hur mycket glapp ska det vara i denna skarv.
Glappar även med rörhylsan påträdd som sitter på drivaxeln.
Tack på förhand för informationen.

/Spannet

2

Har nu fått lära.mog att axeln är kortad och glappar o skarven/delningen.
Så nu blir det att klura ut hur man ska få den stabil igen.

3

Inte ovanligt att denna skarv brister då den är utförd med MIG - svets, fel tillsatsmaterial, ingen avsvalning, felaktig kombination av material (skarvhylsa/drivaxel), mao. avsaknad av en sk. WPS. Drivaxlarna brukar dessutom inte linjera (ingen precision i skarvhylsan) + att hylsan (med svetsrågen) har varit så stor att den har tagit i drivaxelröret.  Grabbarna i Småland valde med tiden att kapa axeln och göra nya splines......