Som rubriken. Är det görbart för en hobbymek? Om inte-vem gört?
hmm?? varför
Kanske skaffa en boxterlåda billigt..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Förmodar du har en 901-vxl. avsedd för 914(?).
Det går att göra då 901, med motorn bakåt, och 914 vxl. (mittmont. motor) är besläktade.
Gissar du vill ha vxl. i en Typ 1/3, eller motsvarande med motorn bakåt(?).
Det går att modifiera 914-vxl.ans befintliga "noskon" och tillhörande växelmekanism till 901-utförande.
En rätt brysk hantering med bl.a. "vingklippning" av vxl.fästena på noskonen.
Hastighetsmätaranslutningen mm i framkanten gör att vxl. hamnar relativt sett längre bak i bilen (Typ 1/3), med original 901/914 noskon.
Finns idag nyproducerade "slimma" noskoner som avsevärt förbättra den situationen. Med tillhörande balk och gummifästen löser/förenklar den även infästningen i framkant.
914-vxl. är generellt sett högre växlad (lägre siffermässigt), jmf. 901, för att möta den lägre varvande Typ 2/4 -motorn. Detta gör 914-vxl. intressantare än 901, för den som vill ha ner crusing-varvtalet. Värt att notera är att Porsche erbjöd en uppsjö och varianter på utväxlingar, vilket gör att man helst vill dela på vxl. för att veta vad det är för utväxlingar. Ja, det skall gå att utläsa utväxlingar via tillverkningsnumret. Placeringen av numret på undersidan gör dock att det sällan går att utläsa.
Tack för svar!
901 låda har jag redan i en bil och är väldigt nöjd med stegning/utväxling. Den lådan kom från en tidig 911 , vilken då har växellänkaget rakt fram.
Lådan jag skriver om nu är till en P 914 som jag funderar på att sätta i en buss från 1986 som har stora motorn. Dessa har ”sideshift” vilket då borde vara görbart, om jag får lådan att gå åt rätt håll! 
https://www.bugat5speed.de/en/beetle-co … endeckel-2
Har en sådan i min 1303:a med en 911/01-låda
Plus balken o lite annat smått o gott från dem.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Att ändra rotationsriktningen borde innebära att hela diffklumpen ska byta sida. Men vad jag kommer ihåg på de öppnade lådor jag har sett så sitter den ingående axeln i vägen om lådan kommer från en 914. Men du bör nog ändå öppna den och titta på en annan sak, det som beskrivs i den här artikeln:
http://forums.pelicanparts.com/porsche- … ost2574356
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Hmm.. ..
JA, i viket fall ... det går att "flippa diffen", dvs. ha motorn bakom vxl., vilket var den ursprungliga frågan.
Vill man sen fixa växel-länkaget med kablar, isf. en rak stång, är ju det upp till var och en.
Lämpligt är att göra en översyn och inte minst att RÄKNA på utväxlingarna, så det blir som man har förväntat/tänkt sig.....
Har högvis med kunder som har missat på rullningsomkrets på däcken, t.ex...........
Utväxlingstabell för ett antal Porschelådor, från 901/0 till 911/84:
https://1drv.ms/x/s!AnWEKdljfnroz3IThvi … p?e=4MWWaq
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Så här såg min 911/01-låda ut när jag öppnade den:
En 914-låda borde ha kronhjulet längst in, bakom den ingående axeln, så då är det ju lite mer pyssel att flippa hela diffklumpen.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Inser att det blev lite otydligt, då tydligen 914 lådorna inte heter 901
Jag funderar alltså på att byta min 5 vvl AAP (som har växlarna i på samma ställe och "ingång" i lådan) till då en 914 låda.
Tänker att jag sparar en del jobb med länkaget. AAP lådorna är ju inte direkt kända för att vara pålitliga.
Hursom. Ska kolla vad min låda heter.
Tack för inputs

Går även att flippa hela lådan dvs sätta den upp och ned. Behöver inte öppna lådan bara ändra avluftning och avtappning.
Porsche gjorde det på tex 935an för att få bättre drivaxeln vinklar (rejält sänkta bilar)
Lekte faktiskt med tanken att köra uppåner
Lådan har nr: 914.301.101.00
Om jag fattar utväxlingslistan rätt så finns den inte med. Kanske det finns ytterligare nr 
13 2020-06-23 22:10:51 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-23 22:14:04)
Det där ser mer ut som lådans artikelnummer, var det ingjutet i vx-huset? Såvitt jag förstår är 914-lådan bara en variant av 901-serien, och på min 911/01 sitter numret mer mot undersidan.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Kollar igen 
Hittar 914 numret på 3 ställen men inget annat.:wall:
