1

Hej.
Började just demontera min typ-4 motor till bussen (2-liters GE). I stort sett alla de hydrauliska lyftarna var konkava istället för konvexa. jag har inte kollat kammen än, men min mening är att det troligen inte är någon större ide att använda den om lyftarna har gått.
Du uppstår raskt frågan: Var köper man en kam och lyftare av bra kvalitet? Tillverkare och inköpsställe önskas.
Jag har förstått att många kammar idag har rätt dålig härdning.
Jag är inte ute efter att trimma, jag vill ha bästa möjliga driftssäkerhet till lägsta pris. (fast det blir troligen dyrt, jag vet...)

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

2

Europeanmotorworks.com har kammar och lyftare till bra pris.

Stateside tuning har också kammar och lyftare, de säljer bl.a. Johnsson lyftare men även webcam

2256 typ 4 buggy -66

3

lantis skrev:

Europeanmotorworks.com har kammar och lyftare till bra pris.

Stateside tuning har också kammar och lyftare, de säljer bl.a. Johnsson lyftare men även webcam

Funkar de bra då? Med tanke på härding etc....

Tack för tipset!

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

4

Johnsson lyftare funkar fint till webcam. Europeanmotorworks är billigast om du vill ha bra pris men James på  stateside är supersjysst och hjälpsam. Han bearbetade h-beam stakar så de skulle funka med min kam som jag köpte av honom och balanserade dem till 0.1 g utan extra kostnad för att han va sjyast. Men kvalitet kostar

2256 typ 4 buggy -66

5

Web cam har kamar med hård yta så  dom skall hålla bättre
Sen det där med lyftare  och typ 4 är intet roligt kapitel  på grund av den lilla diametern så blir det så stort tyck mot kamen
Dom som kör med typ 1 lyftare (28mm på skallen )   ihop med en typ4 kam  har inga problem
Med en typ 1 lyftare  har man mer olje film så det aldrig går tort
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Obs, jag siktar på en orginalrenovering inkl hydrauliska lyftare. Vill bara åka långt och länge, inte snabbt och skruva i tid och otid. Kanske var lite ospecifik i den frågan.
Någon som har erfarenheter av FEBI/Bilstein hydrauliska lyftare i samband med WEB cams?

/Janne

7

Ingen aning, men europeanmotorworks säljer kammar slipade i original stuk om jag inte missminner mig. Du kamrarna ska funka med de flesta lyftare som Johnsson och scat och original, vet att ahnendorp säljer kammar med original profil också och lyftare men dem är lite dyrare. Tror stateside har original profiler också men du får skicka han ett mejl han brukar svara samma dag

2256 typ 4 buggy -66

8

PPRMicke skrev:

Web cam har kamar med hård yta så  dom skall hålla bättre
Sen det där med lyftare  och typ 4 är intet roligt kapitel  på grund av den lilla diametern så blir det så stort tyck mot kamen
Dom som kör med typ 1 lyftare (28mm på skallen )   ihop med en typ4 kam  har inga problem
Med en typ 1 lyftare  har man mer olje film så det aldrig går tort
/// M

Stemmer bra ! Kjör med foder ock t-1 lyftare ock Web cam 86 B/C ...

Mvh/E

JETech , S. Halland