1 Senaste redigerad av Henkan (2020-06-14 11:22:48)

Hej

Jag har en -79a baywindow med 2.0 motor med Solex 34 pdsit 2/3. Den kommer från Finland och det var påvert specade fordon där av ingen insprut. Den har varit relativt snäll och pålitligt genom åren men nu har jag lite problems:

Bussen startar som den alltid har gjort, direkt eller max 10sekunder på startmotorn.

När jag startar den går den direkt upp på för hög tomgång

Efter kanske 2-3 minuter går tomgången ner på en normal nivå, för att detta ska funka behöver jag oftast trycka till gaspedealen och släppa.

Stänger jag av motorn, oavsett om den är varm eller inte och startar på direkten så får den hög tomgång direkt, i några minuter tills det går att få den att sjunka.

Drar jag ut strömmatningen till ventilen för den centrala tomgångskretsen så den stängs går tomgång en ner lite när den är för hög. När tomgången sen blir låg efter någon minut blir tomgången för låg när centrala tomgångskretsen är bort kopplad, oftast så låg att den dör.

Har försökt byta ut vakumslangar så de ska vara fräscha.

Eftersom det slutar efter någon minut känns det som det är chokerelaterad, men tycker att det är konstigt att det inträffar när motorn är varm och bara varit avstängd några sekunder.

Tacksam över tipps var jag borde börja gräva! Har kollat på sprängskisser på förgasaren och där finns det ett "choke diaphragm" som jag inte förstår vad det gör, kan det vara boven i dramat?

Post's attachments

IMG_20200614_111442.jpg, 87.82 kb, 291 x 291
IMG_20200614_111442.jpg 87.82 kb, 133 downloads since 2020-06-14 

pixlr_20200613213455361.jpg, 324.11 kb, 640 x 640
pixlr_20200613213455361.jpg 324.11 kb, 142 downloads since 2020-06-13 

Hur svårt kan det va ?

2

Ett antal timmar googlade har gett resultat, tror jag. Får gå ut och pilla lite men här är texten som verkar lovande:

The Fast Idle Link Adjustment determines the engine speed while the chokes are on. The last little notch on the fast idle cams barely have an effect on the idle speed, maybe just enough to knock out the vacuum retard, and it is HERE that you are supposed to be able to come out of the store after five minutes and NOT have a racing engine like 99.782% of all factory dual carb engines since 1973.

People are not sensitive to the fact that they have no idea, no idea, no idea, what little step the choke has the fast idle link stepping on! You can't see it! You don't know if the fast idle link is the cause of engine racing/stalling, or if it is the choke index adjustment (and those things have wide variability out there, let me tell you). We shall escape the rulebook here, and ask your specific engine what it would like.

Hur svårt kan det va ?

3

https://itinerant-air-cooled.com/viewtopic.php?t=7767

Hur svårt kan det va ?

4

Dom där förgasarena  skall ha en slang  i mellan varandra  ( du kan gå in på misab hemsida o leta efter modell så finns det skisser)
Har du bromsservo  kolla så den inte läcker Sen hur är det med packningar till 99% är det tjuvluft att gör att det rusar
Kan även var glapp i axlana så den drar tjuvluft där  för det är gamla saker och sådan blir slitna ( prylana är 50 år gamla)
Sen det där med att leta i nätet
Köp en riktig BOK Ok dom kostar pengar men värd varje öre

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Fixat, det var muttrarna som behövde skruvas ner en bit på axeln för att justera "fast idle cam". Nu är tomgången mer normal. Får ladda för en stor justering enligt instruktionen längre fram.  ICQ/bp

Hur svårt kan det va ?