Hej
Jag har en -79a baywindow med 2.0 motor med Solex 34 pdsit 2/3. Den kommer från Finland och det var påvert specade fordon där av ingen insprut. Den har varit relativt snäll och pålitligt genom åren men nu har jag lite problems:
Bussen startar som den alltid har gjort, direkt eller max 10sekunder på startmotorn.
När jag startar den går den direkt upp på för hög tomgång
Efter kanske 2-3 minuter går tomgången ner på en normal nivå, för att detta ska funka behöver jag oftast trycka till gaspedealen och släppa.
Stänger jag av motorn, oavsett om den är varm eller inte och startar på direkten så får den hög tomgång direkt, i några minuter tills det går att få den att sjunka.
Drar jag ut strömmatningen till ventilen för den centrala tomgångskretsen så den stängs går tomgång en ner lite när den är för hög. När tomgången sen blir låg efter någon minut blir tomgången för låg när centrala tomgångskretsen är bort kopplad, oftast så låg att den dör.
Har försökt byta ut vakumslangar så de ska vara fräscha.
Eftersom det slutar efter någon minut känns det som det är chokerelaterad, men tycker att det är konstigt att det inträffar när motorn är varm och bara varit avstängd några sekunder.
Tacksam över tipps var jag borde börja gräva! Har kollat på sprängskisser på förgasaren och där finns det ett "choke diaphragm" som jag inte förstår vad det gör, kan det vara boven i dramat?

