Kom nyligen över en skum 1600 typ1-motor. Över motornummret är det en mässingbricka nitat med nummer ADR 1232. Doghousekyl, dubbelportstoppar,8mm toppbultar och enkelreduserat block. Ej bussfäste. Nån som vet var denna motor har suttit på. Brandspruta, tröska?
Mässing eller aluminiumbricka nitat över motornummret brukar betyda att den är renoverad någon gång av en firma utanför vw utbytessystem. En gissning är att AD är originalkoden för 1600 motorn och R är för renoverad 1231 något internt serienummer hos firman som gjort det. Någon kanske känner igen märkningen/ vilken firma som gjort det? Kan ha suttit i vad som helst, troligen typ 1 då eftersom balkfästet saknas.
1600 industrimotorer var enkelport och heter 126.
Ali G
Fredrik: Ja det är nog en AD-motor. Brickan som var av tunn alu. pillade jag bort och numret under var bortfräst. Såg även när jag tittade nogrannare att blocket var dubbelreduserat.
blocket kan komma från något som är byggt efter 69
I motor familjen 13-1600 är det samma saker som vev stakar o kam lyftare
Sen om det är dubbla reduseringar och den tjocka olje sugröret
Svenska renoverade motorer( alu bricka som motor nr) kan ha upp till 1670 cc för man borrade cyllana ( svårt att hitta kolvringar i dag )
Det som du skall kolla är om det ligger stålbrickor i toppana för man gjorde så när man svarvade av cyllana för att ha samma komp
Man kan även kolla om det sitter stål ventilstyrningar
Om man skall plocka i sär så får man vara noga mäta kamlager för dom slipade om lagringsytan på kamen och i vissa fall även arborrade kamlägena Då kan det vara mycket svårt att hitta kamlager i dag
Skulle tro att vev är slipad 0,25 och blocket är borrat 0,25
Kan även vara bearbetade vevstakar men över dim lager ( då är det bara att slänga stakarna )
Man byggde massa konstiga saker på 70talet när man renoverade Har sett 1500 cc med Dp toppar
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Köpte enbart motorn för jag behövde fästet till doghauskylaren. Det var bara med 2 1600 cyl med kolvar som var löst påsatta. Det var en papperspackning mellan cyl och block. Topparna var med lösa bredvid (AutoLinea) som kanske är användbara. Motorn har legat ett antal år i ett uthus syns bl. a rost i cylindrarna. Kanske finns det nåt mer användbart på den, men jag ska inte plocka isär mer så den får stå så länge. Ska renovera min andra F-motor i höst. Du kanske kan arborra och kolla upp det blocket senare i sommar eller höst.