1

Hej igen alla. När jag äntligen hade fått till generatorkrånglet jag hade att deala med på dotterns 1500 bubbla
mycket tack vare detta eminenta forum så uppstår nästa bara nån vecka senare. Felet består i att hel & halv ljus
har behagat lägga av och detta av ingen anledning enligt mig. Drar man ut ljusknappen tänds parkeringsljus OCH vänster
sidas blinkerslampor tänds och lyser konstant ljustutan har också tystnat och lagt av men som sagt inget hel/halvljus.
Lamporna är felfria och jag har på inrådan provat att jorda lamphållarna men inget gör nån skillnad. Ännu en gång är
jag redan på förhand tacksam för tips vad fanken jag ska titta till och pröva mig fram med  ICQ/bc med.

2 Senaste redigerad av Björn J. (2020-06-08 10:52:40)

Hallå!
Om du kollat säkringarna går du vidare och kontrollerar strömställaren till ljuset, se till att alla kablarna sitter fast. Särskilt kabeln på anslutning 56 både i strömställaren och i andra ändan vid säkringsdosan.

Dessa nummer kan du behöva lära dig, det är DIN 75552:
56 Huvudstrålkastare (ledning från ljusströmställare till avbländningsomkopplare)
56a Helljus
56b Halvljus
56c Separat helljusglödlampa
56d Ljustuta
57 Parkeringsljus, endast motorcyklar
57a Ingång ljusströmställare parkeringsljus
57L Parkeringsljus, vänster
57R Parkeringsljus, höger
58 Baklyktor, skyltlyktor, instrumentbelysning och positionsljus
58b Bakljus, för enaxlad traktor
58c Bakljus, släpvagn (över separat säkring)
58d Reglerbar instrumentbelysning
58L Baklykta, vänster
58R Baklykta, höger

Ja alla används inte i din bil... 58b exempelvis...

Ja sedan när du gjort detta kollar du hel/halvljusreläet, samma där att alla kablarna sitter i sina anslutningar.
Detta relä manövreras med en minuspuls från omkopplarspaken på rattstången, 56d. Kan även vara märkt med ”S” (=signal).

Så kan du fråga dig själv, har jag varit och gjort något jobb då jag kanske dragit i någon kabelhörva av misstag, eller gjort något annat som kan härledas till detta.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Ska gå igenom alla dessa tips, tack så länge.

4 Senaste redigerad av Björn J. (2020-06-08 21:16:08)

ztadsbudet skrev:

Ska gå igenom alla dessa tips, tack så länge.

Ja gör det!
Sedan; hur är ”känslan” i strömställaren till ljuset? känns den slapp eller har den destingta lägen?
Felet kan ju ligga inuti den också, med en lös kontaktbrygga eller oxiderade kontaktytor.
Vilken modell är det? Dragmodellen eller vridmodellen?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-06-11 19:37:23)

Man kan ta en lös kabel kopplad från batteriets plus pol.
eller lämpligt ställe där det finns plus. (kanske ingående plus till kontakten)

Sen kopplar man mot ljuskontaktens utgående anslutningar.
Då kan man se om hel/halvljus funkar osv.

På sätt kan man se om det är fel i kontakten eller innan den.

"ljushuvud"

6

Det är ``dra ut modellen`` och den känns bra och distinkt i båda lägena.

7

ztadsbudet skrev:

Det är ``dra ut modellen`` och den känns bra och distinkt i båda lägena.

Ok, men betänk att dessa är ungefär 60 år gamla.
Kan vara oxiderad, man vet bäst om man kan mäta med ohmmeter på den.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."