1 Senaste redigerad av Ragnvid (2020-06-06 18:21:17)

Hej!
Har en T1 frän 1963. Kopplingen blev helt plötsligt konstig. Pedalen är helt "slapp" dom första 5-7 cm. Sedan frikopplar den nästan nere vid golvet. Så det går att växla. Vad är troligtvis felet? Vajer, justering eller tryckplatta? /Micke

2

Bra fråga.
Hissa upp bak, och ta av  vä bakhjul.
Be nån frikoppla så ser du om Wiren rör sig innar armen rör
Du kanake kan  känna på armen och se om de är stort glapp, är det så är det nog dags att plocka ur motorn

"ljushuvud"

3

Det kan även vara så att vajern håller på att gå av, och att den sitter med bara någon kardel.
Då kan det bli en sådan effekt.

4

Det kan även vara så att vajern håller på att gå av, och att den sitter med bara någon kardel.
Då kan det bli en sådan effekt.

5

Kan även vara urtrampningslagret om det är av original grafitmodell.
Min -62a betedde sig liknande, bytte urtrampningslager, lamell och tryckplatta, justerade sen vajern och det blev som nytt.

Men som ovan säger kan det även vara vajern om det hände plötsligt.

6

Kan vara ena armen som håller urtrampningslagret, som lossat i svetsen.
-har hänt mig....

7

Hur gick det med din kopplingsvajer?
Vad var det som var fel?
Vore intressant att höra.

8

Det var en kardel på vajern som var av inne i vajerhöljet bak tillsammans med helt kasst hölje. Fick "borra" upp det med M8 gängad stång. Detta eftersom höljena var slut hos lokala VW handlaren. Beställt nytt på nätet, så får byta det så fort det nya kommer. Men gick att köra i går i alla fall. Tack för all hjälp!