Hur känner du för Feinsågar då?
Dyslexiker..
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - icke VW » Michaels plast vw 356 "preA " cupe bygge... UPA
Sidor Föregående 1 … 10 11 12 13 14 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hur känner du för Feinsågar då?
Fein.. vet inte om dom gör bandsågar.. men annars är det "bra skit"
men du menar kanske ett multitool.. och där är dom ju dom som jag fattat det var först..
själv har jag en Bosch med sladd... funkar bra sedan 2008.. använt den massor.. men nu blir den ganska så varm när jag kapar glasfiber.. kanske behöver göra rent ..
Fein.. vet inte om dom gör bandsågar.. men annars är det "bra skit"
men du menar kanske ett multitool.. och där är dom ju dom som jag fattat det var först..
själv har jag en Bosch med sladd... funkar bra sedan 2008.. använt den massor.. men nu blir den ganska så varm när jag kapar glasfiber.. kanske behöver göra rent ..
Ja men alltså Feinsågen. Den multiverktyget.
Med ett mothåll och ett typ träblad? Borde det kunna gå ganska så bra att skära i glasfibern.
Även när man gör formar.
michaelth skrev:Fein.. vet inte om dom gör bandsågar.. men annars är det "bra skit"
själv har jag en Bosch med sladd... funkar bra sedan 2008.. använt den massor.. men nu blir den ganska så varm när jag kapar glasfiber.. kanske behöver göra rent ..Ja men alltså Feinsågen. Den multiverktyget.
Med ett mothåll och ett typ träblad? Borde det kunna gå ganska så bra att skära i glasfibern.
Även när man gör formar.
kan berätta att ett träblad håller extremt dåligt när man sågar i glasfiber..
använder Bosch metal sågblad.. dom håller hyfsat.. det finns svindyra diamant blad som skall hålla..bättre..
så "nya" bandsågen... fungerar... tyvärr finns inget sidoanhåll till bordet...
sen vad sågblads styrningen .. 4 bitar rundjärn... suck nu sitter bok rundstav där i stället.. och stödlagren är injusterade.. såå arbetet kunde börja med innerstrukturerna för motor och fronthuven..
gamla bandsågen som jag köpte beg för 600 kr 2014.... krokigt bord och udda band längd.. en urusel såg som jag kommer skrota..
den "nya" beg sågen jag köpte igårkväll.. som sagt inget sidå anhåll och allmänt fel justerad... men inget omöjligt..
Började med att tillfälligt limma fast 3mm mdf med smältlim på mitt motor luck ytterskinn, detta för att efterlikna den kommande material tjockleken på min kommande inner struktur.
Därefter sågade jag remsor av en sorts halv fast skum som vi använder på jobbet som krockskydd i ambulanser.. man hade kunnat använt tex bonocel eller divinycel . om jag bara ville göra en förstärkning direkt på ytterskinnet.. men jag gör en enkel form. jag använde modellera för att jämna ut skarvarna, efter att jag slipat lite med 60 slippapper..
nästa steg blev att klistra över aluminium tejp. detta för att få en slät yta ..isch...klistrade lite på.. tja måfå sen glättade till ytan lite med saxens handtag... "tillräckligt bra" obs att använda frigolit fungerar dåligt då styrenet skulle kunna smälta det..
La på ett tjockt lager gelcoat.. så det finns lite att slipa i..om jag får för mig det.. sedan 4 lager 300 matta. kanske lite tunt för en form men jag kommer att använda den 1-2 gånger..och den ärju ganska så liten och har former.. plastade även fast 2 bitar papp rör som håller ihop formen/något att lägga formen på vid plastningen.. observerade att rören ligger parallelt..
så i morgon söndag blir det avformning.. sen får vi se...
/ Michael
såå det kom lite emellan.. men spräckte bort form pluggen från formen.. och fixade lite...
mycket skräp blir det...
det blev lite smältlim rester kvar på huv skinnet.. när jag gör framhuven kommer jag tejpa först med mask tejp.. sen limma på det, så jag slipper skrapa bort limmet i slutet....
Kabel Bosch multitool verktyget jag använder för kapning av glasfiber.. man kan använda vinkelslip med diamant klinga men det dammar mycket mer..
Dessa bladen funkar okey, men visst inte odödliga... så har nog gjort av med 5-6 stycken hitintills på detta bygget..
Jag började slipa med 50 papper.. enklare att få till rätt former med riktigt grovt papper först..
Gelcoaten avslöjar minsta lilla ojämnhet.. och visst man kan slipa och lackera detaljen senare.. men ju finare formen är...
man ser alla tejpskarvar.. och små veck.. men det kunde varit värre...
efter att jag grovslipat ytan och försökt jämna till formen dugligt smetade jag på gelcoat filler på kvarvarande låga ytor efter att jag ruggat och tvättat med aceton... det ser mycket mer ut..än behovet... och förhoppningsvis blir det bara lite kvar...
Det är första gången jag använder denna produkt.. vi får se hur lättslipade den senare är..
Fillern var faktiskt ganska så luktlös... men jag lät den härda i fred...
/ Michael
sååå... tillverkningen av denna enkla form har tagit mig ca 15 timmar nu.. från "pluggtillverkning" dvs mitt skum med mdf remsor smältlim modellera och alu tejp.
gelcoat plast glasfiber.. renskärning och grovslipning.. spackling.. och jag har nu slipat ..och lagt på mer "filler"
jag blev lite tillbaka hållen pga. att slipplattan till min multislip gett upp... eller rättare sagt kardborren.
så igår körde jag till närmaste jula och handlade 2 Bosch slip plattor (en i reserv) Bosch slippapper... och dumt nog "Hardhead" slippapper..
Hh pappret lossnade av sig själv från slipplattan.. till skillnad mot Bosch papperet som sitter fast.. nu använde jag mest kanterna.. och då håller det inte fast tillräckligt..
sen vart det ett par påsar med favorit penslarna i storpack.. skönt att kunna använda och kasta efter plastjobbet.. några billiga rollers.. och en kullagrad avrundnings fräs.. förmodligen tar jag en lite annan väg när jag gör formen för fram huven.. vi får se....därför fräsen..
så mer slipning.. bla. hade jag en något negativ släppvinken längs innerkanten på sidorna och bla där slipade jag genom gelcoaten och hittade några luftbubblor.. så mer filler.. förövrigt gillar jag den..sitter bra.. och är tät och har liknade hårdhet som gelcoaten.. så kommer köpa mer.. undrar var jag köpte den...???
förresten lite speciellt..ca 500 visningar av denna tråden..sen senaste uppdateringen.... men ingen som funderar något... (i text)
/Michael
Fillern har du nog skaffat på Swedol?
Ett tips är att köra lite superlim längst in på penslarna så slipper du att håren faller.
Å 15h kändes inte alls mycket. Kämpa på.
Fillern har du nog skaffat på Swedol?
Ett tips är att köra lite superlim längst in på penslarna så slipper du att håren faller.
Å 15h kändes inte alls mycket. Kämpa på.
Nja svedol har jag inte vart hos...
Jag har inte märkt något att borst faller på dessa penslarna.. men så använder jag dom bara för polyester/plastjobb..och kastar dom efter en övning i stället för att försöka rengöra dom.. jag har inte använt dom för målning med färg..
Ja kämpa... jo tack.så känns det ibland. . Men jag tycker faktiskt det är trevligt att göra dessa jobben.. men.. tid ja det tar det.min deadline är att karossen skall vara fastsatt på ett rullande schassie i år.. obs inte färdigt utan fast så det går att flytta enkelt..
Sen får vi se vad när jag har lust med fortsättning.men jag samlar delar/funderar på lösningar hela tiden på mina olika projekt ...
Eftersom du kände sug efter motivationshöjjande tillrop: hejja-hejja
Har faktiskt en undring oxå om din Bosch multitool (ny för mig), jag antar att sågbladet pendlar, trodde först när jag såg din bild att den snurrade som en vinkelslip ungefär (=kaffet i halsen).
Är den bra, stark, kontrollerbar?
Min senaste leksak (1000W bautadremel för ER16 spännhylsor): https://www.amb-elektrik.de/en/products … llets?c=16
Kombinationen ER16 och möjligheten att klämma fast den stumt i någonting (verktygshållare svarv med hembyggd adapter) gjorde att jag slog till...
/S
Multitool om fein (originalet) eller i mitt fall Bosch mycket nöjd.. har man skaffat en så inser man hur mycket nytta mann har av den..
Slipa såga... köpte min när vi skulle renovera vårt senaste hus 2008... använt massor... kan klart rekommendera ett dylikt... fin inpassning av lister i hörnor och längs golv osv... bra Skit
Dremel... hmmm Kanske en dylik....
Jaså inte Swedol, hmm.
Dom säljer det iaf.
Aaa är först när du tappat några strån från nya penslar på fel ställen som du börjar limma.
Och Sten vW jag rekommenderar multiverktyget stark jag oxå.
Själv köpte jag en begagnad Fein.
Bra till allt känns det som. Dock är dom BRA bladen lite för dyra.
sååå vart lite slip trött , ja jag kommer slipa motorluckinnerskinn formen.. men nu vart jag sugen att göra innerformen för fronthuven..
Den är delvis lättare än den bakre samtidigt lite svårare då den innehåller infästningen för gångjärnen. och huv låset..
problemet är alla riktningar som ytan går åt... kupat åt alla håll...
Men visst det finns lösningar för allt..
Tekniken jag tänkt använda är att "mura" upp bitar av mdf. mot innerskinnet.. "Löta" och genom detta göra former som passar rörelsen.
grovsågade remsor av gammal underlags skiva i mdf..(återanvändning) småbitar som varvade med trälim limmades ihop.
sido bitarna är uppallade så dom ligger vågräta.
den bakre "biten" satt med några små smältlim kluttar.. ritade på bakkanten med en liten vinkel sen sågades den på bandsågen.. ritade på en parallell linje med en övergångar till sidorna.
Tejprulle radie.. som innan distans material för den tänkte tjockleken mot luck ytterskinnet..
Andra sidan sågad..
jag kommer fräsa en radie i ovankant med detta radie stålet..
Jag kommer fortsätta med sidorna i morgon. dom blir lite mer komplicerade då ytan rullar sig. med en vinkel som inte är konstant.. men det skall väll gå.
/ Michael
Idag började jag med att ta reda på hur mycket plats som finns för låset och var det bör fästas i front huven..
gjorde lite enkla mallar av huv innersidan och var det ansluter till karossen..
speedster inner huven..
skicktlimmade 3 lager 3 mm mdf i en enkel "tolaga "eller tja form.. fast jag använde bara en ensidig "form" en bit regel jag sågade till lite snabbt i bandsågen.
kanske 8 timmar i denna fronthuven nu... men en del kvar...
/ Michael
..
gjorde lite enkla mallar av huv innersidan och var det ansluter till karossen..
/ Michael
blir väldans bra, men mycket jobb och klurande, men det är ju det som är det roliga
Vilket jobb du gör! Imponerande
Många chanser att tänka fel kan jag tänka mig.
Men du ser ju ut att ha koll!
Vilket jobb du gör! Imponerande
![]()
Många chanser att tänka fel kan jag tänka mig.
Men du ser ju ut att ha koll!
Nja.... upptäckte när jag framkallade bilderna... f...n jag glömde att såga insidan av sido biten med vinkel... för formsläpp... så får nog göra om göra rätt.. eller om jag smalnar av lite..
Så ja lite att hålla reda på... sen blir det en del pusslande och spacklade på lås mittbit en då .. jag ju la till en radie.. som det är nu är det 2 tårtbitar som sas saknas.. men... innan jag gjuter i formen kommer det se annorlunda ut... blir nog en del jobb med plugg..och en del fix i formen. Dvs där det är enklast..på en del ställen är det lättare att fixa ytter radier på andra inner radier. .. en hel del klurade malande och funderande.. och som sagt allt är inte klart än.. ev får jag slipa lite i karossen i den tvär liggande lås infästnings ytan.. vi får se... blir kanske mer mallar för funktions koll..
Sen har jag funderat... lägga låset centrerat för optisk look... eller centrera själva lås pinnen. .? Tankar på det?..?
Ang huvlås, har alltid haft lite ågren för vad som händer om vajjern går av (typ 1).
På min 67:a's originallås tycker jag mig minnas att den automatöppnar om vajjern slackar.
Vad som skulle icke-hända vid vajjerbrott och lite rost och bös i mekanismen vill jag inte tänka på...
En hälsning från "nojjig i Linköping"..
Ang huvlås, har alltid haft lite ågren för vad som händer om vajjern går av (typ 1).
På min 67:a's originallås tycker jag mig minnas att den automatöppnar om vajjern slackar.
Vad som skulle icke-hända vid vajjerbrott och lite rost och bös i mekanismen vill jag inte tänka på...En hälsning från "nojjig i Linköping"..
Sluta noja börja såga. .. för på bubblan offrar man väl huvhandtaget dvs sågar sönder så lossnar bygeln som håller huvdelen av låset från huven..
I en förgångna tid då jag körde Alfa Romeo alfetta gt -76 (Gtv) där huven har gångjärnen vid grillen /h lås vid torpedväggen. Där finns det 2 huv öppning "virar" en pianotråd för det ordinarie öppning handtaget.. och en fisklina med en gummi ring i cupe änden dold bakom mattan... kanske skall göra en extra huv öppning fillemogrej här med...??
Jag tycker det är en utmärkt idé att du installerar en extra huvöppningsvajer
ja.. men vad..
en solenoid som med el öppnar i vanliga fall.. och en träd som extra...
ett hål in i innerskärmen med ett enkelt täcklock så man vrider hjulet sticker in handen och öppnar... en bit rostfri svetstråd som går till cupe.. hjulhus eller ..
jag har aldrig varit med om att en vajer gått av till ett smort huvlås..(eller rostigt) nu är detta ett helt nytt..
En vire har en mycket stor hållfasthet även i typ cykel vire..jag har möjlighet att krimpa hylsor. ... så... nä blir nog att i värsta fall använda en hålsåg och göra ett hål in till främre "frunken" från hjulhuset.. den dagen den "sorgen"
hängslen och livrem e bra men... Kiss keep it simple..
Men som innan låset i mitten ??? eller låspinnen i låset i mitten??? förmodligen gör det ingen teknisk skillnad(praktiskt mätbar)
Vad som skulle icke-hända vid vajjerbrott och lite rost och bös i mekanismen vill jag inte tänka på...En hälsning från "nojjig i Linköping"..
Hej nojjig i Linköping.
Hafv förtröstan en gammal beprövad lösning finnes.
På 356 och Karmann Ghior brukar man dra ut en wire eller pianotråd i vänster innerskärm som backup. Kan med fördel göras på de flesta gamla VW.
Inte kul om eller när originaltråden går av eller låsnippeln släpper.
Huvlås... funderat lite... man skulle ju kunna sätta huvlåset på längden... men nä..
För att få släppvinkel limmade jag en bit rundstav(känner ni Ernst vibbarna) med smältlim på insidan av sidorna, och den bakre biten.
Därefter spacklade upp mot radien jag fräst innan.. runsdstaven agerade "byggställning!" och hjälpte även till att få snyggare linjer..
Efter att dom olika bitarna vart grovslipade, limmade jag fast dom med smältlim och spacklade ihop dom..
Ytan där huvlåset kommer sitta i fronthuven kommer modifieras lite.. lite för rund och lutar lite fel.... men hyfsat slipat här...
6-7 timmar till.... man kommer inte så långt.. vart en halvstrulig helg..
Först en hel del ärenden... sen har vi varit iväg och valt ut vår kommande hund...en i dagsläget 4 veckor gammal Lab tjej "Kajsa"
Sedan åkte min gamla mor in på sjukhuset.. (94 år gammal) så det innebar en hel del stress... men hon verkar bli bättre....
Ha det.../ Michael
för några kvällar sedan sparayade jag på grundfärg... bara sådanadäringa röd oxid från sprayburken.. detta för att mätta "ändträet " i mdf bitatna och spacklets ev småporer.. i em slipade jag lite lätt och jämnade ner resningen i "träet"..
ytterhörn radierna hade jag innan fräst hjälpligt med handöverfråsen och handslipat.. nu vart den innerhörnen..
funderade på 2 komp spackel och sas glätta till radierna med en bricka..
men valet föll på någon sorts kitt/lim.. det blir umderstundom sådant på jobbet som passerat bäst före.. och då kastas det till den som fångar..
en 30mm bricka med tejp i hålet..(det gick åt några) =radie 15.
tejp.. och vatten med ganska så mycket diskmedel i.. vattnet gör förövrigt att "kittet" härdar..
Sidor Föregående 1 … 10 11 12 13 14 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - icke VW » Michaels plast vw 356 "preA " cupe bygge... UPA
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.