1

Hej en av mina wirar till värmekammrarna sitter fast får ej loss.   Meckigt att få den?  Vart kan man köpa nua? Någon som har beggad att sälja?

/ Richard

2

Inte en dagsfärsk tråd, men jag kan göra ett litet sidospår.
Om man vill smörja en vajer inför en montering eller utbyte etc. etc. gäller även bromsvajrar och hastighetsmätarvajrar och annat, så kan man göra så här:
Tag en så kallad Aktmapp A4, exempel Clas Ohlson 34-5071-1. Den behöver absolut inte vara köpt på Clas Ohlson, det är bara ett tillgängligt bildexempel. Sådana mappar torde finnas på en mängd försäljningsställen.
Klipp av det stängda hörnet på mappen och trä den över vajerns ytterhölje. Täta med både tejp och buntband. Här förstår man att man skall vara snål när man klipper av hörnet. Men man skall vara generös när det gäller att få det tätt runt ytterhöljet.
Häng upp aktmappen med sin vajer i taket eller något annat högt. Mappen torde nu forma sig själv som en tratt. Häll i seg smörjolja, t.ex sågkedjeolja. Är vajern lång så försök uppskatta hur mycket det kan gå åt. Låt det hänga så tills oljan kommer ut i andra ändan på vajerhöljet. Nu är vajern smord.
Lägg ut tidningar eller annat som fångar upp oljan om ingen är i närheten och kontrollerar. Kanske någon sorts baljor eller burkar kan behövas. Tomma glassburkar t.ex om det är ett ”ömtåligt” golv.
Detta tips har jag läst mig till i en fritidsbåttidning. Där har man ibland vajerdrivna fartloggar samtidigt som dom är utsatta för vatten.

3

Sådana vajrar finns att köpa på t.ex. VW Custom Speedparts i Hyllinge. Kostar några hundralappar styck. Lite meckigt att byta men inte omöjligt, några timmars jobb.