1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2020-05-16 18:21:51)

Sonen vill såga taket på sin Toyota Corolla 1999 och skaffa soltak/sollucka.

Vi har funderat på flera alternativ. bla ska vi inte röra balkar så att strukturen/stabiliteten på bilen inte påverkas och därmed inga problem med besiktningen.

Är tacksam för alla tips då vi har hamnat i en återvändsgränd. Inga bra idéer.

Från början funderade vi på ett Twingo 'manuell' soltak från skroten men då skulle vi såga i balkar. Avfärdat.

Min son är inne på en enkel lösning med bara en akryl rektangel rakt ovanför föraren/passageraren och någon form av gummilist/lim.
I princip bara ersätta/täcka över den avsågade plåten. Jag är tveksam till den lösning.

Vi har funderat på en VW tak till salu här på Boxerville men vet inte om kurvan på taket skulle passa samt om mekaniskmen får plats.
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=54954

Är det någon av er som gjort soltak/sollucka på en nyare bil och vill dela med sig av era erfarenheter? eller länka till en tråd?

Post's attachments

Toyota corolla.jpg, 82.26 kb, 960 x 720
Toyota corolla.jpg 82.26 kb, 196 downloads since 2020-05-16 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2 Senaste redigerad av kee (2020-05-16 19:06:10)

Om jag hade gjort det hade jag tagit ett komplett donatortak. Helst från samma bilmodell, men om inte det går, så hade jag nöjt mig med ett som har en snarlik kurvatur. Visst kan man få många problem vid besiktning, men att hävda att det skulle påverka krocksäkerheten om det är ordentligt gjort, med delar från en annan soltakare, är lite väl långsökt tycker jag. Jag menar donatorbilen hade ju samma lösning och följer förstärkningarna med i taket, så har man ju samma lösning som en annan godkänd bil. Det knepigaste blir nog att få till innertaket snyggt om man inte tar ett komplett tak från samma bilmodell.

Sen är det frågan om hur mycket jobb man orkar lägga ner på en 99ans corolla, men jag har faktiskt lekt med tanken på att fälla in en sollucka i min 99a golf om det blir så att jag släpar hem den där gamla Venton som jag behöver motorn till ett annat projekt, och den bara råkar ha taklucka... ICQ/bm Men det är ett projekt och en saga för en annan dag. ICQ/af Nu är det luftkylt som gäller för mig! ICQ/bs

Edit: Kom just på att så nya fordon är helfordonsgodkända. Då KAN det finnas besiktningstekniska hinder. Jag skulle fråga ett besiktningsorgan om vad som gäller. Och det gäller nog oavsett om du gör en bonnalösning med en fastskruvad plexiskiva, eller går all in med original elektrisk sollucka.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3 Senaste redigerad av luftgekühlt (2020-05-16 19:57:27)

kee skrev:

Om jag hade gjort det hade jag tagit ett komplett donatortak. Helst från samma bilmodell, men om inte det går, så hade jag nöjt mig med ett som har en snarlik kurvatur. Visst kan man få många problem vid besiktning, men att hävda att det skulle påverka krocksäkerheten om det är ordentligt gjort, med delar från en annan soltakare, är lite väl långsökt tycker jag. Jag menar donatorbilen hade ju samma lösning och följer förstärkningarna med i taket, så har man ju samma lösning som en annan godkänd bil. Det knepigaste blir nog att få till innertaket snyggt om man inte tar ett komplett tak från samma bilmodell.

Sen är det frågan om hur mycket jobb man orkar lägga ner på en 99ans corolla, men jag har faktiskt lekt med tanken på att fälla in en sollucka i min 99a golf om det blir så att jag släpar hem den där gamla Venton som jag behöver motorn till ett annat projekt, och den bara råkar ha taklucka... ICQ/bm Men det är ett projekt och en saga för en annan dag. ICQ/af Nu är det luftkylt som gäller för mig! ICQ/bs

Edit: Kom just på att så nya fordon är helfordonsgodkända. Då KAN det finnas besiktningstekniska hinder. Jag skulle fråga ett besiktningsorgan om vad som gäller. Och det gäller nog oavsett om du gör en bonnalösning med en fastskruvad plexiskiva, eller går all in med original elektrisk sollucka.

Tack, bra tips. Det jag undrar är, om ett soltak av samma modell som ju är förstärkt på taket, är inte dessa fordon förstärkta något på undersidan av bilen?
Som ett sambabuss med soltak som har förstärkningspaneler på undersidan?

Skulle en redneck lösning med en borttagen plåtrektangel ersatt med en akrylskiva samt gummilister/lim ge stabilitets (läs besiktnings) problem? ja menar utan att såga balkar.

fast tydligen kan man göra en heltaks soltak utan att såga i balkar. undrar om besiktningen har några synpunkter om man bara sågar i plåten.

https://youtu.be/hvjKnkr2MJc

@kee: som du säger, innertaket blir svår att fixa.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

4

Leta efter en sån taklucka som alla satte i sina bilar på åttiotalet. Skyport. Är ju snäppet bättre än en plexiglasskiva iallafall.
Enkelt att sätta in.

5

Förr användes sk skyport taklucka. där man enkelt gör ett hål och med skruvar klämmer fast en lucka i takplåten.
typ https://dalhems.com/sv/p/7157b561bf5f47 … ka-50x85cm
men som sagt fråga besiktningen då dom helt klart kan ha synpunkter..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

yogi skrev:

Leta efter en sån taklucka som alla satte i sina bilar på åttiotalet. Skyport. Är ju snäppet bättre än en plexiglasskiva iallafall.
Enkelt att sätta in.

Bra idé. Ska kolla.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

7

michaelth skrev:

Förr användes sk skyport taklucka. där man enkelt gör ett hål och med skruvar klämmer fast en lucka i takplåten.
typ https://dalhems.com/sv/p/7157b561bf5f47 … ka-50x85cm
men som sagt fråga besiktningen då dom helt klart kan ha synpunkter..

Tack! Tänkte precis på en sådan men visste inte vad jag skulle Googla på.  ICQ/bp
Kollar.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8

Man måste väl regbesiktiag , när man monterar taklucka?
Bör ev tas med i budgeten

"ljushuvud"

9

kee skrev:

Om jag hade gjort det hade jag tagit ett komplett donatortak. Helst från samma bilmodell, men om inte det går, så hade jag nöjt mig med ett som har en snarlik kurvatur. Visst kan man få många problem vid besiktning, men att hävda att det skulle påverka krocksäkerheten om det är ordentligt gjort, med delar från en annan soltakare, är lite väl långsökt tycker jag. Jag menar donatorbilen hade ju samma lösning och följer förstärkningarna med i taket, så har man ju samma lösning som en annan godkänd bil. Det knepigaste blir nog att få till innertaket snyggt om man inte tar ett komplett tak från samma bilmodell.

Sen är det frågan om hur mycket jobb man orkar lägga ner på en 99ans corolla, men jag har faktiskt lekt med tanken på att fälla in en sollucka i min 99a golf om det blir så att jag släpar hem den där gamla Venton som jag behöver motorn till ett annat projekt, och den bara råkar ha taklucka... ICQ/bm Men det är ett projekt och en saga för en annan dag. ICQ/af Nu är det luftkylt som gäller för mig! ICQ/bs

Edit: Kom just på att så nya fordon är helfordonsgodkända. Då KAN det finnas besiktningstekniska hinder. Jag skulle fråga ett besiktningsorgan om vad som gäller. Och det gäller nog oavsett om du gör en bonnalösning med en fastskruvad plexiskiva, eller går all in med original elektrisk sollucka.

De är olika för olika bilmodeller när de blev helbilsgodkända så bara för att de är en 99 behöver den inte va helbilsgodkänd. Jag har en Skyport som jag kan sälja om de skulle va intressant